För ett år sedan

Ja, för ett år sedan så var just denna fredag en av de stressigaste, nej rättelse, DEN stressigaste fredagen i mitt liv. Detta var nämligen dagen innan jag satte punkt för fyra och ett halvt års forskning genom att disputera. Disputationen (det vill säga försvaret av min avhandling) skulle ske på lördagsförmiddagen. Inför detta var det massor med småsaker som skulle fixas. Hade jag beställt nog med smörgåstårta till fikat? Fanns det nog med bubbel och alkoholfria alternativ? Visste mina nära och kära vart de skulle? Och skulle min planering för dagen/kvällen efter disputationen  hålla?

Tur att jag hade min gode vän Lena uppe hos mig. Hon hade rest ända från Karlskrona för att vara min hjälpreda, allt i allo, toastmaster och bröllopsvittne. Ja, ni läste rätt! Inte nog med att jag hade för avsikt att disputera på lördagen, jag planerade även att överraska alla genom att fria till min sambo och gifta mig med honom unde festmiddagen som är obligatorisk efter en lyckad disputation. Men det kan jag berätta mer om senare :-)

Åter till disputationen och ångesten och stressen den framkallade. Tänk er själva att sitta i en stor hörsal med nära och kära, nya arbetsgivaren, kollegor, studenter och tillresta politiker och skogsintresserade för att försvara en forskning som en opponent försöker vränga ut och in på i jakten efter att finna svagheter. Som tur var hade jag en underbar opponent, en som var pedagogisk och trevlig! Dessutom höll han med om mina forskningsresultat och tillvägagångssätt, så det blev inget regelrätt försvar utan snarare en mycket trevlig vetenskaplig dikussion. Men om detta visste jag ju inget på fredagen...

Så jag satt där och läste min egen forskning framlänges och baklänges och gick igenom forskningsresultaten gång på gång. De enda avbrott jag hade var för att springa på toaletten och pinka - för jag var ju dessutom gravid... Jisses! Nu så kan jag skratta åt spektaklet :-) Inser ju så här i efterhand att jag var den som kunde och kanske fortfarande kan just detta område bäst i Sverige!

Som tur var anlände Lena och roade mig större delen av fredags eftermiddagen då vi gick igenom allt praktiskt inför festmiddagen och mina förberedelser inför bröllopet, det vill säga hämtade ut bröllopsklänningen, checkade  och dubbelkollade brudbuketten, ringarna, vigselförättaren och min tid för håruppsättning och sminkning.

Hotellet och personalen
där festmiddagen/bröllopet hölls var verkligen tillmötesgående. Maten som de gjorde var kanon, men framförallt så var de lyhörda. Jag fick fixa och dona som jag ville. Jag var till exempel tvungen att låna ett litet kontor för att kunna byta om till bröllopsklänningen där inne (med assistans av Lena då jag som sagt var stor som en valross). Det var perfekt att ha middagen på hotellet, för då kunde nära och kära dessutom bo på samma hotell :-) Perfekt! Jag hade även möjlighet att möblera om som jag ville och fixa med honnörsbord, presentbord m.m. i hotellets matsal. Jag kan avslöja att det inte är det lättaste att fixa en bra bordsplacering till en sådan tillställning. Allt ifrån vänner, familj, släkt, vänner, kollegor och okända "respektiven" ska placeras ut i en bra mix så de känner sig bekväma och får en trevlig kväll. Så det hade jag också lite ångest inför, liksom inför det tal som man obligatoriskt håller till sina handledare innan man överräcker en liten gåva.

Men som sagt, allt skulle gå jätte bra - men det visste jag ju inte den här tiden i fjol när jag satt där och bläddrade i En gemensam europeisk skogspolitik. En integrationsteoretisk studie av ett politikområde på tillväxt.



Foto: Privat


Här står jag och K-M Johansson och samtalar innan själva disputationen skulle dra igång. Inte vidare smart att dra i sig ett glas vatten då man är gravid, kan lova att jag två timmar senare satt som på nålar i väntan på att få uppsöka närmaste damrum och lätta på trycket ;-)

Fler bilder från själva disputationsfesten och bröllopet kommer eventuellt senare under helgen - om jag hittar åt dem! ;-)

Nu ska jag ta och njuta av en stressfri och lugn fredagsmorgon. Ute faller snön, inne binner värmeljus och Luran leker glatt. Det enda som fattas är en kopp te och en god smörgås...




Hoppas ni som tittar in här får en bra fredag och en trevlig helg!



Malin säger

Hallå, kul att läsa om en värld man inte alls har någon som helst koll på! Ordet "disputation" finns liksom inte i mitt ordförråd ens S =)



Men... Styckesindelning gör det hela mycket lättare att läsa! (Lyckades plöja mig igenom texten ändå, så det är ju ingen katastrof, ha ha)



En mkt bra fredag och trevlig helg tillbaks, du okände bloggerska!

2008-11-14 @ 08:57:23
Sanna säger

Oj vad jobbar du med egentligen? Tänk jag hade fått för mig att du var blond =)Kul att få se en bild av dig vännen... söta underbara vän...

Hoppa du får en trevlig helg nu vännen.



Orden förstår jag inte jag är ju dyslektiker ju.. =)

2008-11-14 @ 09:07:33
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Therese säger

Malin - tack för det, har gjort en styckesindelning nu! Så nu kanske fler orkar sig igenom texten! Trevligt med folk som tycker till :-)

2008-11-14 @ 09:08:38
URL: http://lurans.blogg.se/
Sanna säger

Oj! Nu kände jag mig liten ska du veta. Kunde du inte varit något annat... =) men jag är glad att jag fick chansen att lära känna dig igenom bloggen innan jag viste det. För annars hade jag nog inte vågat skriva...

Kram go vännen...

2008-11-14 @ 09:23:28
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Sanna säger

Jag förstår dig, men kan inte hjälpa att känslorna fins där. Har kämpa så mycket i skolan och lagt ner drömar på utbildningar.



För det är faktiskt så ändå jag klarar inte allt, dte har läraren förberet mig på. Jag har alltid kännt mig underlägsen för många av mina kompisar är högskoleutbildad liksom min sambo.



Men är man uppvuxen med att aldrig fått höra att man kan eller duger Och att man kan inte bli något. Så är känslan svår att bli av med.



När mina vänner pratar ibland så är det inte alltid så roligt att behöva sitta och fråga vad ord betyder eller vad är det för något.



Jag har alltid kännt mig mindre och dum ju högre utbildnign man haft. Det är klart att alla är lika de är en självklarhet.



kramen...

2008-11-14 @ 10:02:33
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Faster S säger

O idag är de fredagen innan ja visste att man kunde gråta i så kompiösa mängder! Morgan satt bara o sträckte mig alls JÄTTE stora tyg servetterna som man kunde vrida ur sen =)

2008-11-14 @ 10:17:35
Marianne säger

Ojojoj vilket arbete du gjort! Satt å kikade lite smått på innehållsförteckningen och sidantalet. Jag är imponerad!

Ja tänk vad tiden går fort, tyckte de va nyss du överraskade alla med att gifta er utan förvarning, nu är de ett helt år sedan. :) Hoppas på att få se lite brud bilder!!

2008-11-14 @ 12:04:34
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Marianne säger

Så det är okej att börja med frukt på en gång, tänkte att det kanske var för gott, så han inte vill ha nått som inte är sött sedan... Å smörgåsrån, kan man ge de när man ser att magen pallar gröten eller ska man vänta till nått speciellt. Usch vilken djungel detta är!!

2008-11-14 @ 12:07:07
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Ida säger

Förstår din nervositet, du gjorde det bra, med gravidhormoner och allt i kroppen kan nog vem som helst bara lägga sig ner och gråta i den situationen. Minns hur nervös jag var inför försvarandet av C-uppsatsen, och det är ju inte riktigt på samma nivå ;-)

2008-11-14 @ 12:28:00
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Lovisa säger

Nä det här har börjat innan den lilla kom in hos hos.. <Jag tror själv att det beror på att dom e understimulerade.. vilket dom blivit sedan jag blev sjuk ! Dom får motion men inte så mycke träning ifrån min sida !!!!! Tyvärr ! Har inte fått tag på tränaren än...

2008-11-14 @ 13:34:44
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Carol säger

Det känns som att det var igår... Oj vad tiden flyger iväg!

Ha en underbar kväll och helg för den delen!

Kram Kram

2008-11-14 @ 15:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: