Tidig middag...

...blev det idag då mannen snart ska åka och jobba. E fick mig att längta efter Mc Donalds, men det blev lite väl långt att åka dit för att stilla mitt begär. Istället blev det en Kajsa Warg middag (man tager vad man haver), som blev super god! Tänkte därför plita ner receptet till er:

Lurans luriga biffar
(ca 10-12 st stora biffar)

Ingredienser:
ca 1½ kg köttfärs (jag tog i vanlig ordning älgfärs)
2 ägg
1 burk soltorkade tomater i olja
½ dl av oljan i burken med de soltorkade tomaterna
½ burk jalapeno
margarin till stekning
1 fpk krossade tomater med vitlök
1 fpk krossade tomater med basilka
salt, peppar + kryddor efter smak (jag tog basilika, timjan och oregano)

Gör så här:
Rör i äggen och oljan i färsen så du får en bra konsistens + att inte den magra älgfärsen "spricker" vid stekningen. Hacka de soltorkade tomaterna och jalapenon i små bitar, och rör även ned detta. Krydda efter behag. Bryn därefter biffarna (som ska vara både stora och tjocka), och lägg dem sedan i en ungsfast form. Häll över de krossade tomaterna och låt biffarna gå färdigt i ugnen.

Till biffarna serverade jag pasta (gnocci) som kokades medan biffarna blev genomstekta i ugnen och puttrade i tomatsåsen och tog smak av denna. Det blir massor av god tomatsås som man kan ösa över biffarna och pastan när man serverar. Och så är det ju inte fel med en grönsallad som tilltugg när man serverar måltiden.

Snabbt, billigt, enkelt och SMAKRIKT!
(Näääästan godare än en Big Mac)




erika säger

Mums, det receptet måste kanske provas även i mitt hushåll :)

2008-09-24 @ 16:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: