Sundhetstecken i JANTElandet!

Det finns ett talesätt som lyder på ett ungefär "I ett rum där alla tänker likadant, är det egentligen ingen alls som tänker".  Det är ett  talande ordstäv tycker jag. I Jantelandet Lagom är det tyvärr så att det är allt för få som vågar sticka ut och stå för sin åsikt. Varför ska det vara så svårt att "våga" tycka och tänka om saker i stort som smått?

Det fina med att vi lever i en öppen demokrati är att vi faktiskt har förmånen att just få tycka och tänka precis vad vi vill. Inom ramen för tryckfrihetslagen får vi på gott och ont föra fram nästan vilka åsikter och tankar vi vill. Oavsett om dessa är att beteckna som extrema, "rätt" eller "fel" eller politiskt korrekta eller inkorrekta.

Ändå är det ytterst får som nyttjar denna förmån, eller vågar stå för sina tankar, åsikter och funderingar.  I bloggvärlden finns det en mängd människor som gömmer sig bakom anonyma kommentarer och bloggar. Man kan undra om det beror på att de är rädda för att grannen, chefen eller någon människa i sin omgivning, eller om de helt enkelt inte vågar stå för sina åsikter? Jag tycker i alla fall att det är trist... speciellt då sådana människor ofta är pigga på att kritisera andra människor livsval och livsstil (och rastning av hundar, eller hur Kia?!).

Vi människor mår bra av att debattera och utbyta tankar, det är så man utvecklas som människa för tusan! Men som sagt, det är ytterst få som orkar/vill/kan sticka ut hakan och "tycka" något. Därför tycker jag att Emma är ett riktigt sundhetstecken i denna annars så korrekta och slätstrukan "jantelandsbloggvärld" som medvetet sticker ut hakan och tycker och tänker kring frågor som rör allt ifrån mode, barnuppfostran och det svenska språket!

Hon får dagens tummen upp, för att hon VÅGAR stå för den hon är och det hon skriver, samt både kan ge och ta i en diskussion - något fler borde kunna...

Detta är ett inlägg som föddes ur en synnerligen irrelevant diskussion, men det var en diskussion som fick mig att inse hur skönt det är med människor som precis som jag har lite av attityden/filosofin "alltid retar det någon - men så tycker i alla fall jag". Tack för sundhetstecknet Emma, det gjorde min lunch lite roligare ;-)!


 




Emma säger

Oj vad glad jag blev när jag läste inlägget - Tusen tack! Verkligen peppning!



I övrigt var inlägget bra skrivit kring vår söta vän - Jantelagen. Har påbörjat ett inlägg om just Jantelagen i min egen blogg men aldrig kommit till något riktigt avslut.



Jag tycker det är riktigt kul att du vågar utmana denna lilla kaxiga tjej som ibland inte vet vad hon snackar om. He he ;)



Äsch, tack för dagens tumme upp & tack för ett bra inlägg. Trevlig påsk än en gång :)

2009-04-08 @ 14:04:54
URL: http://hearrtbeats.blogg.se/
Sofia säger

Sa du har borjat jobba i Vilhelmina? Hur kanns det? Katta ar ju snart fardigutbildad tandlakare och kommer borja jobba i Vilhelmina i sommar. Jag pratade med henne igar och berattade att du ocksa flyttat tillbaka till inlandet. Nu kan ni ju ga och luncha ihop...: )

Hoppas allt ar bra! Vi kommer tillbringa pasken med skoterkorning bland klippiga bergen. Snart ar snon ett minne blott. Glad Pask!

2009-04-08 @ 21:56:07
Therese - Lurans blogg säger

Sofia - Japp, valde inlandet å familjen framför "karriären" och ångarar det inte en sekund. Kul att Katta är å väg dit också, kan kanske lura iväg henne på en lunch efter sommaren då :-) Här är allt bra förutom att Svea är sjuk på "riktigt" för första gången, men hon är ju över ett år så det var väl på tiden... Skoter i klippiga bergen lät inte fel, för oss blir det på sin höjd en tur till Eldsjön/Tjusjön. Och så får man gratulera, har hört att en nr 2 är på väg - så kul! Grattis å en riktig glad påsk till er!

KRAM

2009-04-08 @ 22:19:24
URL: http://lurans.blogg.se/
Kia säger

Ja,eller hur? jag gillar kommentarer och tycker att alla människor har rätt till sin åsikt om allt! MEN jag tycker som dig att man kan stå för vad man tycker! Det gör jag!

Kram kram

2009-04-08 @ 22:24:25
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: