Bus första älgmöten



I helgen har Luran haft barnvakt både på lördag och söndag så att jag och mannen kunnat ha riktig kvalité tid. Nu tror ni kanske att vi tillbringat vår tid tillsammans ute i svängen, med en mysig middag eller liknande - men icket!

Tiden har vi tillbringat i skogen tillsammans med Bus.

Om vi börjar med lördagens äventyr, så var förutsättningarna för en trivsam dag i skogen kanske inte de bästa. Regnet öste verkligen ner. Men då varken jag eller mannen är gjorda av socker + att jag var riktigt sugen på att bekanta mig med den nya GPS pejlen så åkte vi till min kära bror och svägerska som lovat att passa Luran.

Väl i skogen avtog regnet lite, och vi njöt att få vandra i skogen på tu man hand med Bus. Jag lade in ett generalpass på en myr i GPS:en, och då vi gick i rätt vind beslutade vi att fortsätta en bit till. Vi stötte på en massa lämningar efter björn, den ena rusan färskare än den andra.

plötsligt. Mannen fryser. Och genast ser jag vad han ser. En stor och ståtlig älgtjur med skovelhorn. Rena drömmen. Bus tittar också på älgen, sedan på oss, sedan på älgen igen. Sekunderna är som timmar. Allt står stilla. Så bestämmer sig älgen att det är bättre att fly än illa fäkta. Vi har älgen på ca 30-40 m. Bus har svårt att bestämma sig om han ska följa efter eller vara kvar med oss. Det blir det sistnämnda. Men oj, så intresserad han var. Vi spårade älgen i ett par kilometer. Bus gjorde fina slag när han sökte spåret, och vi kan absolut inte vara nöjdare över hur Bus första möte med älg avlöpte!

Lördagskvällen avslutades med att vi bjöd bror och svägerska på tacos som tack för att de underhållit vår lilla Lura så bra. Och vi avrundade kvällen då hon somnat med att se senaste Wallander filmen Tjuven och äta en massa godis. Både jag och Carol har ju det vi skyller på när begäret sätter in ;-)

Även på söndag tog vi oss en tur ut i jaktmarkerna mormor och morfar ryckte ut som barnvakter till Luran. Att gå i skogen och träna hund tillsammans är verkligen något av det bästa man kan göra! Även idag lade jag in några pass, annars njöt vi mest av naturen och förundrades över hur otroligt blöta myrarna är efter senaste tidens regn... Tills mannen åter igen fryser och står helt stilla, denna gång är det en liten kviga som han ser försvinna i kanten på ett hygge. Snacka om flyt. Även denna dag fick Bus med andra ordt gå på pinfärska älgspår, och nu gjorde han lite större sök också.

Förhoppningsvis är detta starten till många spännande år i skogen...

Ps. Glöm inte att anmäla dig till min tävling där
du kan vinna en seLes bräda med texten
"Bä, bä vita lamm" om du ännu inte gjort det! Ds.



Christina säger

Låter verkligen som en härlig helg. Jag gillar också att gå i skogen och njuta av naturen. Men någon älg har jag aldrig stött på.

Kram

2009-08-24 @ 07:52:16
URL: http://grandmother.blogg.se/
Sanna säger

Tack goa du för att du är min vän! och att jag fått äran att fått träffa dig =) vet du skulle jag sätt älg så skulle jag springa för livet, sä där har vi en sak som inte vi har gemensamt för jag skulle aldrig våga skjuta heller.. Jag blir aldrig någon jägare =)



Du är tuff vännen min..



Ha en fin dag nu så ska jag ge mig iväg på min dag..



Kramar om dig

2009-08-24 @ 07:54:41
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Moster Carol säger

Det var riktigt kul att få ha Luran för sig själv en stund... Vi hade det så mysigt tycker jag! :-)

Ha nu en bra dag!

Jag längtar som bara den tills på onsdag då jag ska på min "nya" arbetsplats, nämligen Lurans dagis. :-P

Kram Kram

2009-08-24 @ 08:14:19
Maria säger

Vilken spännande helg=)

Hoppas att det går lika bra när älgjakten sätter igång på riktigt!! Kram

2009-08-24 @ 08:19:49
URL: http://cupcake.blogg.se/
Kia säger

Oj, vad roligt att Bus fick träffa på älg när ni var ute!

Låter som ni haft en toppenhelg!

Hoppas att illamåandet börjar ge med sig snart.

Kram kram

2009-08-24 @ 08:41:22
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Petra säger

Hej!

Lät som en underbar helg!

Skogen e så mysig att va i. Avis på att ni stötte på älg. Vilken adrenalin kick de måste vara.

Kramar i massor

2009-08-24 @ 08:57:09
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Anonym säger

Låter som ni haft en jätte skön helg, härligt att bara gå i skogen.

Vet dock inte om jag skulle uppsaktta att möta en älg på så nära håll. Är alldeles för skraj av mig!



Tack för dina fina kommentarer=)

Ha en superbra dag kramizar Emma

2009-08-24 @ 09:24:19
Nina säger

Men va bra att han fått träffa älg! Kommer nog bli en bra älghund det där!

Pappa & brorsan är ju sugen på att skaffa en gråhund. För Orik tog pappa ju bort i vintras! Då hade han gjort sitt! Men han va en helt otroligt duktig älghund!



Ja jag satt och spanade i Panduro katalogen och såg lite saker jag tänkte beställa!

En pyssel kväll hade ju inte varit fel. Men detta år är det du och Malla som är tjock om magen. Fast det är ju jag med. Ser ut som man skulle va i femte månaden =( Melvin brukar kalla mig för flodhästen! Ja det är ju av barn man får höra sanningen ;-)



Hoppas du får en fin dag idag och att du inte mår alltför dåligt!



Kram

2009-08-24 @ 09:31:56
URL: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: