Tummen ur och kors i taket!

I går så fick jag äntligen tummen ur och satte igång med en rejäl hösstädning. Först ut var köket. Fläkten rengjordes liksom att spisen drogs fram och ugnen rengjordes (det är verkligen ett nödvändigt ont med tanke på brandrisken om man låter bli...). Sedan var det fönstrens tur, det putsades och mina lila gardiner åkte upp, soffans lock fick ett nytt överdrag i samma tyg som gardinerna + 2 kuddar. De blå och vita detaljerna (blommkukor, lampor, prydnadssaker m.m.) byttes ut mot lila och vinröda motsvarigheter.

Vilken känsla det var att få kasta upp fötterna och tända ett yankee candle och njuta av ett rent kök i går kväll! Det blev så mysig, nu hoppas jag bara att min städiver håller i sig... Planen är att rensa bron och så smått börja göra höst där, städa toaletten nere och eventuellt hinna rensa kylskåpet. Vardagsrummet får bli morgondagens projekt. Jag hittade de perfekta gardinerna till vardagsrummet i lila, vinrött och lite orange som skulle passat suveränt med tanke på kökets färger, men de skulle gå loss på dryga 1000 kr så jag insåg snabbt att det får blir återanvändning av mina bruna gardiner. Jag får satsa på att sy några nya kuddar och ta igen färgerna i några andra små detaljer istället.  Målet är att nedervåningen ska vara färdig innan helgen då jag istället planerar att ta hand om min rabarber och alla kryddor i Herr Pall Krage. Koka saft står också på att-göra-listan.



Den största belöningen efter gårdagens slit var Lurans glada miner i morse, hon pekade på de nya gardinerna och klappade händerna och skulle bums provligga de nya kuddarna på soffan! Det värmde ♥

Och på tal om Luran, hon har sovit som en stock HELA natten utan att jag behövt putta in en tutte eller ge "gacka" (flaska med välling). Den lilla damen verkar trivas som fisken i vattnet i sitt nya rum!

Jag önskar er som tittar in en fin dag!

KRAM
Therese


Dagens tävlingstips:



Tävla hos Emmas idéer & Vita Novum.
Du kan vinna en Dopbräda & en av Elsa Beskows älskade böcker.

Avslutas fredagen den 4 september.



Maria säger

Håller helt med om hur härligt det är när man får det städat!! Det luktar fräscht i hela huset=)

Ska försöka mig på ngt liknande inom en snar framtid. Det jobbiga just nu är att jag känner att vi har för många kaos objekt...alltså vi har ett skåp i köket där allt möjligt slängs in. Vi har Albins gammla rum förrådet, garaget och en skänk i hallen...i vilket allt möjligt läggs så det är dags att röja!!!!Men till sånt har jag ingen ork!!!

Det är roligare när rummen är skinande rena ;-)

hihi ha en super bra dag och ge oss lite bilder på ditt skinande kök;-)

Kramen

2009-08-13 @ 08:39:33
URL: http://cupcake.blogg.se/
Smilla säger

Sån energi du verkar ha ;) Skönt med ett nystädat hus. Luktar så gott =)

Stor städa köket är verkligen något som skulle behövas här också :( Fast jag vill inte göra höst ännu, även fast man blir inspirerad av alla bloggare som fixar och trixar =)

kram

2009-08-13 @ 08:47:39
URL: http://smillasplats.blogg.se/
Bus säger

Vad du har energi, du är helt otrolig när du sätter fart. Jag har inte ens börjat än, fastän jag vet hur skönt det är när det är gjort.

Jobbar du nu? Jag ska vara hemma hela nästa vecka ;)

Nu ska jag iväg på inskolning igen, det går riktigt bra och skönt är det. Må så gott och var rädd om er. Kram kram

2009-08-13 @ 08:52:45
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Petra säger

Oj oj oj! Va duktig du har varit. Hmm känner sig lite dålig i jämförelse med daj nu =)

O va gulligt av Luran att bli så glad över gardinerna. Hon e för go!!!

Underbara unge!



Så skönt att hon sovit hela natten, stora tösen nu!



Jodå jag e nog allt lite nykär jag :)



Massa kramar

Ha en underbar dag

2009-08-13 @ 08:57:13
URL: http://zupermamman.blogg.se/
sara säger

Vad skönt att få städat ordentligt. Det skulle verkligen behövas här med. Är så dålig med att komma igång. Det börjar oftast bra, men sen nånstans på vägen kommer jag på något bättre ;)

Men jag har iallfall börjat med att rensa ut i källaren och vardagsrum/kök Har redan fyllt 15 sopsäckar!! Problemet är att vi har ca 25o kvm, så när man väl städat färdigt så är det stökigt där man började..hihi

Men det är underbart när man kan sätta sig ner och njuta av ett välstädat hus.

Ha en skön torsdag

2009-08-13 @ 09:40:34
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Nina säger

Åh herregud va duktig du Är. Ja man känner sig som en latmask i jämförelse med dig. En annan är föräldraledig å hemma å gör nada. Usch va jag känner mig nedrans lat. Skicka över lite energi vettja ;) Å vi vill se bilder på ditt nya kök :) kram kram

2009-08-13 @ 10:30:49
URL: http://ninuz.blogg.se/
Vendela säger

Oj oj oj vad duktig du är! Gjorde du det efter jobbet igår kväll??



Sänd mig lite städlust är du snäll :-)



Kram kram

2009-08-13 @ 10:49:42
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
c säger

åh så härligt..

Ska också börja med rum för rum..

händer nog inte något lika spännande som hos dig med färgbyte och sånt..

Jag är såååå feg:)



Nästa v ska då sovrummet målas...

kram kram

2009-08-13 @ 11:02:37
URL: http://mammacarola.blogg.se/
HUSnrNIO säger

Tack för tävlingstips.

2009-08-13 @ 11:03:01
URL: http://hilajns.blogg.se/
Angelica E säger

Härligt när det är rent!!! Jag har redan hunnit med barnens alla kläder, en rejäl rensning och städat kylskåpet! Jag vette katten var energin kommer ifrån, men den spruddlar skrattar! Gäller att hänga med i svängarna när man är på ett sådant humör!



Kramar



Angelica

2009-08-13 @ 11:58:39
URL: http://angelicaee.blogspot.com
Jenni säger

Jösses vad du var flitig, och detta hann du med EFTER jobbet?

Men kan säga att det smittar då inte av sig, jag gör absolut inget idag...bara fryser! :-)



Kram kram

2009-08-13 @ 13:06:29
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Sara - Thaison säger

Oj vad du är flitig. Vart köper man den energin?? Jag skulle isåfall behöva bunkra upp med ett gäng.



Vad skönt att Luran sover så bra om natten nu. Man själv blir ju så mycket piggare med en hel natts sömn utan avbrott.



Kram och njut av dagen!

2009-08-13 @ 23:40:06
URL: http://thaison.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: