Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.


Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare. Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.



Mina funderingar/iakttagelser:
  Piggare känner jag mig då rakt inte, men illamåendet är liiite bättre. Nu är det inte ett konstant illamående utan främst morgon och kväll. Och rörelser tycker jag mig också ha känt redan för någon vecka sedan.

Men nu till något märkligt - jag tål äpplen igen!!!
I vanliga fall är jag rätt allergisk, pollen, pälsdjur, stjärnfrukter m.m. listan kan göras lång.
Men när jag är gravid tycks något hända i kroppen. För även när jag väntade Luran kunde jag plötsligt äta äpplen!

Visst är det märkligt?! Eller är det ett vanligt fenomen att kroppen plötsligt blir "tåligare" när man är gravid?

Oavsett tackar jag och tar emot och njuter av att kunna frossa i äpplen.

KRAM
Therese



Ps. Glöm inte att anmäla dig till min tävling där
du kan vinna en seLes bräda med texten
"Bä, bä vita lamm" om du ännu inte gjort det! Ds.



Anna Maria Svensson säger

jag har samma erfarenhet! Min allergi blev mycket bättre när jag var gravid.



/Anna Maria

2009-08-27 @ 08:42:46
Ida säger

När jag väntade Neo hade jag mycket större tolerans mot mjölk (är laktosintolerant) endast då jag kunnat beställa pizza utan att vrida mig i magkramper efteråt. Så kroppen kanske är tåligare :-) Skönt att illamåendet börjat ge med sig, aldrig kul att må illa. Kram

2009-08-27 @ 09:15:41
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Thaison - Sara säger

Det gick ju jättebra :) :) !!!

10-11 älgar är inte det många??

Åhh vad roligt att höra din röst!!



Stor kram

Sara

2009-08-27 @ 09:44:21
URL: http://thaison.blogg.se/
Nina säger

Sam låg och flinade hela tiden då vi lyssnade på radion! Du klarade ju de bra :) Roligt att någon man känner fått önska låt :) Ha en fin fortsättning på din dag! Å Mumsa på med äpplen! Kram

2009-08-27 @ 09:44:49
URL: http://ninuz.blogg.se/
Vendela säger

Hörde dig nyss på radion - och det var så roligt att få höra din röst :-)) Imponerad att du skjutit så många älgar!



Jo tack, nu börjar jag må bättre igen - men jag var dålig ända till i tisdags. Det var ett "ont" virus det här!



Många kramar

2009-08-27 @ 09:51:44
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Therése säger

Neeej!

jag missade det precis!!!

Gick in på P3 via nätet, och tryckte igång "lyssna" knappen, lyssnade en bra stund och funderade på var du tagit vägen?...men upptäckte då att det var en tidigare sändning jag satt och lyssnade på!!



Fort tryckte jag på "live" knappen...hm, och hör bara slutet på Europe och...den här spelades för Therese från Dorotea...grr!

Ska kolla om det går att lyssna i efterhand ;-)

Kram Therése

2009-08-27 @ 09:54:38
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Åsa säger

Grattis! För mig är det tvärt om. Nu tål jag definitivt inte laktos jag som brukade kunna fuska lite ibland förr.. =P

Kram!

2009-08-27 @ 09:58:16
URL: http://ostor.blogg.se/
jenny säger

Åh ska du också ha barn!!! STORT Grattis!!! Så kul att få följa dig:-)Hoppas du snart slipper illamåendet.

Kram på dig!!!

2009-08-27 @ 10:06:25
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Nadja säger

Tror också man blir mer tålig under eller efter en graviditet. Jag var laktosintollerant tidigare, men tre månader efter att vi fick Enzo var det borta. Tidigare kunde jag inte äta en chokladbit ens, nu kan jag äta precis allt:) Superskönt!

2009-09-02 @ 13:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: