Nostalgi




Är det bara hos mig dessa ljusstakar väcker nostalgi?!

Jag blev överlycklig när jag hittade två stycken längts, längst, ner i mina
 föräldrars låda med julsaker. De har nog inte varit framplockade
många år, men jag minns dem från barndomens jular.

Genast lade jag in ett anbud på dem, och jag fick naturligtvis
ta med dem hem bums! Snacka om lycka.

Min första impuls var att måla dem vita, men i nu vet jag inte.
I år ska de i alla fall få stå där röda och granna i mitt annars så vita kök
och sprida nostalgisk julstämning.


* * *


Förresten, jag gör här och nu en avbön - inte ett enda julkort har
vi postat i år, tanken har väl funnits där... men... det stannade också där.
När alla fina kort på rara barn och hundar dimper ner i vår låda
så känner jag mig som en usel mamma/matte

Vi BORDE kanske ha fixat julkort med Bus och Luran på, men nej
jag tänker inte ha dåligt samvete. Men till nästa år ska jag göra
en mental notering om att komma ihåg det och inte som i år
vakna upp i elfte timmen - mina listor till trots *fniss*




Mamma Russin säger

åhh sånna har vi med.. och visst är de barndoms minnen..:) vi har även en sån stor hög och för 3 (?) ljus... :) tycker du gör rätt i att behålla dom röd.. iaf för i år..;)



KRAM

2009-12-21 @ 21:45:00
URL: http://enburkrussin.se
Vendela säger

Har också en sån - och visst väcker de nostalgi :-)



De finns faktiskt att köpa i handeln än idag, börjar väl bli "inne" med "gamla" julsaker igen. Vi kanske fått nog av allt nytt och flashigt och känner ett behov av att gå tillbaka i tiden lite...?



Många kramar

2009-12-21 @ 23:03:19
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Jill säger

Ja visst är det nostalig! Min mammma har likadana, som kommer upp varje år. De har sin givna plats vid pepparkakshuset.



Hoppas du har det riktigt fint och myser för fullt dessa dagar innan jul. Ha det fint!

2009-12-21 @ 23:20:27
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com/
Sofia säger

Mina föräldrar hade också alltid såna under julen, så nånting väcker de allt! Har sett olika varianter ute i butiker nu och har kommit på mig själv med att tänka tillbaka på julen när man var liten! :)

2009-12-21 @ 23:42:44
URL: http://landinskan.blogg.se/
Lillan säger

Inte måla om dem.. De ska vara röda för nostalgins skull :)



Kram

2009-12-22 @ 02:56:19
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Mari säger

Jo visst blir man nostalgisk......ska nog en secondhandrunda idag men vet precis vad jag ska köpa....har tittat på en sån ett bra tag nu fast det blir ytterligare en sak att släpa på vid flytten.



Gör väl oxå avbön då....inte ett julkort från mej heller, begriper inte hur det är fatt i år men det kommer fler jular förhoppningsvis och då ska jag inte jobba så här mycket innan och under.



KRAMIZAR i massor!!

2009-12-22 @ 04:50:37
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Emma säger

Till jul är de jätte fina i rött.:-D

2009-12-22 @ 06:10:45
URL: http://petersson84.blogg.se/
cecce säger

Visst är de fina ljusstakarna. Har också en i min jullåda. Fast den är i en ganska ful grön färg. Bara att måla om, men...ja..vissa saker blir liksom inte gjorda! Men de är så "juliga" och väcker minnen gör de med:-)



Ha inte för dåligt samvete för det här med julkorten. Tycker själv det är ganska stressande. Men man blir glad när man får julkort själv så...

Ofta vill man göra personliga kort och så har man ofta ont om tid och ja...sen hinner man inte!!



Själv skrev jag ihop ett litet julbrev som jag skickade i all sin enkelhet. Det fick duga. Inga foto på barnen och ingen hund fanns med:-)



Men du har ju bloggen. Antar att många vänner och bekanta läser här och då kan du ju skriva en julhälsning här!!



Kram och önskar dej en sköön vilsam tisdag!

2009-12-22 @ 07:38:04
URL: http:// www.ceccesblogg.blogg.se/
Nina säger

God dag! Jag har inte heller gjort några julkort på barnen iår. Men nästa år ska jag fixa det! Idag ska jag försöka göra nån nytta. Men har noll inspiration. Och jag kan icke begripa vem som stulit mina julkänslor? Ha en mysig dag med Svea :) kramar till er!

2009-12-22 @ 09:08:44
URL: http://ninuz.blogg.se/
Mamma Russin säger

God morgon vännen...

haha, tror jag smäller av...

mammas svampomelett är också¨en favorit här.. dock är det ovanligt att ha det på julbordet här i Närke.. de flesta brukar ha räkomelett.. så nu vart jag full i skratt när du skiver svampomelett med, hihi...



önskar dig en fin fin dag vännen.. jag ska upp och väcka mina teens för en julklapps shopping med dom innan gubban börjar jobba.. så slipper lilla Stina vara med och

trängas i julhandeln..:)

KRAM

2009-12-22 @ 09:17:28
URL: http://enburkrussin.se
Nina säger

Oj då, du har verkligen fullt upp idag!

Kom ihåg att vila mellan varven!

Här ska det julstädas för sista gången innan jul!

Sen blir det bara jul mys och roligheter!

Kanske att julkänslorna infinner sig då. När hemmet är julstdat. Ljusen tända, julmusik i bakrunden och en glögg kopp i handen!



Många juliga kramar

2009-12-22 @ 10:17:40
URL: http://ninuz.blogg.se/
Marie Larsson säger

Julkorten hade jag tänkt skippa iår. Men så var jag och familjen på Jul på Liseberg. Där kan man fotograferas med gammaldags kläder. Och vips stod jag iklädd en krinolin i vinrött, hatt med fjädrar och solfjäder, maken iklädd en amerikansk generaluniform och sabel, tjejerna i varsin krinolin och hatt. Jisses så tjusiga vi blev. Klart vi var tvugna att skicka julkort!! /Marie

2009-12-22 @ 11:29:33
Sockenvägens Söta säger

Marie L - Självklart att så stiligs kort måste skickas!!! Hade man haft ett så fint tillfälle så kanske även jag fått något att göra julkort av... Har försökt samla Luran och Bus på samma kort, men det slutar alltid i katastrof så då fick det vara - så jag är kanske optimistisk som tror det går bättre nästa år med två ungar å en hund skratt Kram!

2009-12-22 @ 12:03:26
URL: http://lurans.blogg.se/
Maria säger

Jag skickade mina kort via mail. Knäppte kort på barnen och lade in i dator´n och skickade till nära och kära. Snabbt och lätt å du är inte ens försenad på julafton :)

2009-12-22 @ 19:09:43
Sockenvägens Söta säger

Maria N - Ja, det är ju en toppen idé!!! Förutsatt att mottagarna har mail... tyvärr är det sämre med det hos de äldre släktingarna som verkligen uppskattar bilder på Luran... hm... men till nästa år så ska jag minsann fixa kort till dem som ska ha via snigelpost och likaledes motsvarande till dem man lika gärna kan skicka via e-post till. Fast själv gillar jag allt att fylla min korthållare med "riktiga" julkort, är något visst med det ändå! Stor varm kram och en önskan om en riktigt god och fridfull jul till dig och familjen!

2009-12-22 @ 20:14:38
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: