Blommig kitsch


Foto: Privat

Min ring som jag köpte i London är stor, och väldigt turkos. Helt enkelt väldig kitschig. Inte direkt min vanliga stil, men jag blev hopplöst kär i den och var helt enkelt tvungen att låta den följa med mig hem. I ärlighetens namn vet jag inte om jag kommer att bära den särskilt ofta, men den pryder sin plats där den ligger i väntan på att det rätta tillfället skall yppa sig. Men Kitsch är tydligen väldigt hett just nu, både vad gäller kläder och assocearer samt i inredningssammanhang.

Men vad betyder egentligen Kitsch?

Kitsch är ett lånord från tyska eller jiddisch och syftar på konst eller hantverk av undermålig estetisk kvalitet (läs fult med andra ord, ha. ha).


Kitsch kan också vara ett medvetet och ironiskt användande av ett överdådigt formspråk. Kitsch är även en inredningsform där föremålen inte nödvändigtvis harmoniserar med sin omgivning. Värdering läggs istället på det individuella föremålets egenskaper än helheten i ett hem. (Således är mitt svarta gökur i plast givet!)

Vad tycker ni om kitschiga föremål, hiss eller diss?







More love säger

Ja är galen i kitsch! Kan aldrig få för mycket av det, nu är jag tex på jakt efter en flamingo i plast!

2009-02-05 @ 14:42:21
Anna säger

jag hissar... (men det hade du väl redan listat ut)....

2009-02-05 @ 18:42:56
Bantarbritta säger

Jag älskar kitsch! :D Jag var dock mer mot kitschhållet för ett par år sen, men det är svårt att släppa helt. Men för att kitsch ska bli rätt känns det som om man måste inreda hela hemmet kitschigt, annars blir det lätt smaklöst istället...

2009-02-05 @ 21:42:02
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Jenny säger

Kitsch är mitt mellannamn! ;) Nämen jag älskar kitsch... det gör livet lite roligare.

2009-02-06 @ 21:48:27
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: