Böcker

Fick en bokrelaterad utmaning av Jenny, som enligt henne var dryg, men jag ger den en chans ändå.

1. Den värsta läsupplevelse du haft? 
Det  vette tusan... Än hur dålig en bok är, så är det mot mina principer att lägga mig ifrån den oläst. Men en bok har jag gjort detta med, men dessvärre har jag förträngt boken, och således dess titel och författare. Men jag kan meddela att kurslitteraturen till Statistik A inte var så värst upphetsande... 

En annan "värsta upplevelse" är när en bokserie tar slut och man vet att man aldrig mer får träffa karakrärerna i nya spännande böcker. Så kände jag när jag läst Stig Larssons böcker - jag vill ha fler!!! Eller när jag slog igen sista Harry Potter boken...

 2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Alla dokumentära böcker griper mig, jag är blödig och fäller lätt en tår. Men när det gäller på det mer personliga planet och utvecklingsmässigt så är det ju helt klart min egen bok (avhandling) En gemensam europeisk skogspolitik? Den har ni väl hört talas om??? Är ju värsta kioskvältaren ;-P

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Inte skrämd som i meningen "mörkrädd", däremot skrämd som i meningen "vilket samhälle lever vi egentligen i?". Det var när jag läste boken Bakom stängda dörrar.

4. Vad använder du som bokmärke?
Det som finns tillhands. Oftast dock ett Hello Kitty vykort.

5. När brukar du läsa?
Pre Luran - varje kväll innan jag somnade, post Luran - när jag orkar.

6. Vad var den första bok du läste?
Det vet jag faktiskt inte, skulle tro att det var någon liten pixi bok. Den första större boken var nog något med Astrid Lindgren.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Det spelar ingen roll, så länge det är en för mig oläst bok!

8. Vilken bok läser du nu?
Allan Halls bok Monster (engelska utgåvan)

9. Och vilken sida är du på?
39

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?) 
Jag skriver alltid mitt namn i dem, och ibland har nog olyckor skett då jag gärna dricker te när jag läser... Men överlag är jag väldigt rädd om mina böcker. (Och ännu räddare om de böcker jag lånar).

 11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
De författare jag följer får ha hur fula böcker som hellst, nya författare upptäcker jag ofta genom litteraturrecenssioner så då kvittar också omslaget. Däåremot så är omslaget viktig då jag på måfå vandrar runt i en bokaffär för att investera i böcker.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
NEJ!!!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, de flesta böcker kör jag i repris någon gång. Och Jean M Auels serie om Grottbjörnens folk (riktiga tegelstenar) har jag nog läst 6-7 ggr. Nu funderar jag på en repris av Harry Potter serien (på engelska naturligtvis, böcker ska hellst läsas på orginalspråk!).

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Hm... man var rätt snedbelastad när man läste den juridiska översiktskursen och var tvungen att bära omkring Sveriges Rikes Lag i ett halvår... Sedan har jag väl varit så inne i böcker så jag bränt vid maten, gått in i en dörrpost osv.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Med tanke på att jag har ett vitrinskåp, ett linneskåp och fyra stora flyttkartonger nere i källaren med böcker så måste jag väl svara manisk.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, nu för tiden är det nästan endast då man har tid att läsa :-)

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, det har hänt att jag läst när jag tagit ett skumbad, men man fryser ju så förbaskat om händerna då...

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag har en synnerligen effektiv bokklubb med mannens morbror, vi brukar ringa varandra och lägga upp strategier för vem som ska köpa vilken bok osv, sedan lånar vi av varandra.

Jag utmanar i min tur Mims.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: