Serudia

En dag innan jul ringer vår telefon plötsligt. Det är en kvinna som presenterar sig hastig, och säger sedan "Du vet väl att du har en unik dotter?" Och som alla andra föräldrar så tycker man ju att sitt barn är unikt, så jag svarar jakande "jaaa..."

Vad vill kvinnan undrade jag i mitt stilla sinne. Sälja något blev min snabba slutsats. Sedan fortsätter hon, din dotter heter väl Serudia? Åter igen ett jakande svar ifrån mig. Nu är jag övertygad om att hon säljer namnsmycken eller något liknande, så här innan jul och allt.

Men så fortsätte kvinnan i fråga med att konstatera att min Lura (som har just SERUDIA som ett av sina mellannamn) är den yngsta nu levande personen i Sverige med namnet Serudia. Kul! Det visar sig sedan efter en stund att kvinnan i fråga är en frilansjournalist som skriver en bok om kvinnor med namnet Serudia. Namnet härstammar ursprungligen från Västerbottens inland och kvinnan kommer men en massa kul fakta om namnet, dessutom visar det sig att den första "ur" Serudian är Lurans farmors mormors mor (tror jag fick det rätt) som Luran även är uppkallad efter. Så i och med telefonsamtalet "hittade" Christina som journalisten heter både den yngsta och äldsta Serudian.

Och det roligaste av allt är att Christina funderar på att eventuellt ha presskonferens på Görans här i Dorotea den dagen hon släpper sin bok - kul! Det torde onekligen vara en mycket smal bok med begränsad publik, men jag kommer i alla fall att köpa boken :-)



Bantarbritta säger

Vad häftigt! :D Min dotter har också ett väldigt väldigt ovanligt namn, fast det blir nog ingen bok om det... :D

Har Luran Serudia som tilltalsnamn också?

2009-01-13 @ 14:48:26
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Jenni säger

Det var ett ovanligt namn - Serudia. Vackert!

Sanna har också ett rätt så ovanligt, eller kanske inte ovanligt men inte många som har det namnet. Isola heter hon, i andra namn, efter min mamma Isola Semona :-)

2009-01-13 @ 15:05:52
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
camilla säger

Vilket ovanligt, men fint namn.

Vad kul att få lite historia kring namnet. Det blir nog en ganska spännande bok med tanke på att det kommer från Lurans "förfäder"

Kram

2009-01-13 @ 15:21:14
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Sanna säger

Men vad roligt, det gör ju henne ännu mer speciell =)Vad intressant att de ringde upp då..Men så vackert namn nog för jag tycker hennes första också är vackert..

Kram

2009-01-13 @ 18:31:51
URL: http://sannasuppner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: