Skolplansch med gullviva





Jag har en hel del skolplanscher sedan tidigare från djurriket, och idag utökades min samling med denna plansch. Jag kunde inte motstå den... Den lockade och pockade till jag föll till föga - visst skulle du gjort samma sak Tekla Maräng?! Primula veris alias gullviva, så vacker! Kommer nog att åka upp på någon vägg här hemma då den är i ett lite mindre format än mina övriga planscher.

Dessutom är det lite roligt att just denna plansch finns med i en artikel i senaste Drömhem & Trädgård. Enligt denna artikel är det Henrietta Sjöberg som ritat planschen någon gång kring sekelskiftet 1900. I tidningen visas 3:e upplagan av planchen, men jag har kommit över 2:a upplagan. Gissa om jag är nöjd?! Och priset ska vi inte tala om... Långt ifrån de 100-400 kr som nämns i artikeln som riktpris kan jag avslöja!



Tekla Maräng säger

Halloj

Ja den planchen riktigt skrek Tekla Maräng så underbart och vad välbehållen och fin den var!!!

Jodå gullvivan är min absoluta favorit blomma nummer 1 utav dom man hittar ute i den svenska naturen.

Ha en skön kväll, kram!

2009-06-11 @ 19:27:47
Kia säger

SKönt att höra att fler barn fått likadant! Ser riktigt otäckt it och känns som om hon slagit sig regält och fått stora bulor. Fy! Hoppas att de gått ner i svullnad lite tills imorn. Jag ringde ju som sagt till dagis för jag var säker på att hon slagit sig. Då kände jag ju bara en bula! skratt

Kram

2009-06-11 @ 20:36:54
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
emma säger

Den var verkligen fin. Gillar det gula och gröna färgerna tillsammans. :)

2009-06-11 @ 21:05:14
URL: http://petersson84.blogg.se/
"Examensfyllot" :) säger

Tack! hehe..klart jag firade med en cider ikväll! :)

2009-06-11 @ 21:16:05
vintageretroprinsessa säger

Men hur fin var den inte ?

Tumen upp för ett toppen fynd :)

Jag skulel vilja ha den med liljekonvaljer :)

såg dock en med gurka i dag , kanske man han ha i köket :)

Har dansar herr gurka både vals och mazurka :)



kram

2009-06-11 @ 23:03:00
URL: http://bambii.blogg.se/
Mari säger

Va fin och somrig den är....undrar just var den hamnar?



De där gamla planschern kommer man minsann ihåg från sina första skolår, tänk om man vetat då att det skulle bli lite värde i dem.



Somnade en timma på spikmattan....så den är nog lite skön iaf.



Kram och ha det så gott!



2009-06-12 @ 07:47:41
URL: http://marityrenia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: