Utekök "ligth"

På senare tid har utekök blivit allt mer poppulära, och förklaringen torde nog stå att finna i den alltid så vackra och inspirerande Leila och hennes mysiga utemiljöer där hon lagar mat, både i TV och i hennes livsstilsmagasin. Jag följer dessutom flera bloggar som på senare tid fixat underbara utekök.  Titta exempelvis på Livet i byns vackra utekök eller Fyra årstiders sagolika skapelse till utekök. Visst är de härliga?

Rent budgetmässigt ligger dock en dylik skapelse långt utom räckhåll för oss då vi har allt för många andra projekt på gång. Men i början a veckan fick jag en snille blixt. Jag har en kockbänk som står i källaren och skrotar + lite emaljerade redskap och en margarinlåda och lite annat smått och gott. Jag fixar helt enkelt ett utekök ligth på vår altan! Sagt och gjort.

Och jag måste säga att jag är nöjd, att diska är varken roligt ute eller inne så eventuell disk bärs ändå in till diskmaskinen. Grönsaker och liknande kan också sköljas inne och sedan bäras ut för att hackas på köksbänken. Så rinnande vatten klarar jag mig lätt utan. Lika så en gasolspis eller liknande. Mat tillagas sommartid ute på klotgrillen, så även det löser sig ju inom bugetramen som är lagd till kostnaden gratis.

Nu får ni ju använda er fantasi, för mitt lilla utekök ligth är inte färdigt. En hylla ska målas vit och sättas upp på väggen, liksom lite krokar för grillbestick och liknande. Lite kryddväxter skulle naturligtvis också ha varit på sin plats liksom en skärbräda, och en mängd färgglada och fräsha grönsaker. Även en skål jordgubbar är en given del i mitt stylade utekök. Visst ser ni det framför er om ni blundar?

Okej, för att hjälpa er fantasi på traven bjuder jag på lite bilder på mitt ännu icket färdiga och ostylade utekök ligth.







Det kommer nog att fylla sin funktion i sommar! :-)




Katarina & Neo säger

Himla mysigt med utekök. Har faktsikt aldrig sett det förutom som du skriver i tv program. En väldigt fin idé

2009-06-25 @ 08:51:22
URL: http://www.wiggo.org
sanna säger

Hej vännen! tack för att du finns i mitt liv. Jag bestämt mig för att lägga bloggen åt sidan ett tag orkar inte just nu.. Klart vi ska komma upp en sväng och säga hej, men det kommer nog bli i agusti om ni kan något då så klart..



vad kul att du ska får börja fixa rummet. Ska till bvc snart med Anthon för tre års kontrollen. Sedan ska upp till tandläkaren för jag slutar inte blöda såret kan gått upp efter stygnen kanske..



Du vet ju att jag läser alltid vännen..



Sedan tyckte jag om allt du är så duktig..



Kramar om dig älskade vän..

2009-06-25 @ 08:54:17
Bea säger

Snyggt och smart! =)

Blir nog super i sommar! =)



Ja du, om du bara visste hur mycket jag VILL satsa på fotot, men jag är så feg och nervös.

Har ju i alla fall varit i kontakt med Bohms, så jag har ju tagit ett litet steg i rätt riktning i alla fall. ;)

Vi får se! =)

Men tack så hjärligt för dina fina kommentarer, det värmer i hjärtat!

KRAM

2009-06-25 @ 08:54:41
URL: http://mammabeas.blogg.se/
Livet i byn säger

Det härliga med utekökt är ju att de kan vara hur enkla och ändå funktionella. Vi har haft något liknande i stugan för 20 år sedan och det har fungerat utmärkt.



Hemma blir ju vårt utekök något av en uteplats. Jag sitter aldrig på altan nu mera ;0)



Du har nog en rätt så bra bild av mig med tanke på din beskrivning. Det är antingen eller, oftast ridkläder/stallkläder och så lite finare när man ska jobba.



~Livet i byn

2009-06-25 @ 09:25:41
URL: http://livetibyn.blogg.se/
sara säger

god morgon..

Ja, lite nya böcker behövs alltid under sommaren ;)

Härligt med utekök. Nu när altanen ska byggas så har vi planer på ett litet utekök där. Ska fixa med kran och dra vatten från trädgårdslangen. Så att man kan sköja grönsaker och tvätta händerna. Men disken får maskinen ta hand om, precis som du skrev :)

Både mannen (han är ju kock) och jag gillar att laga mat. Så det ska bli kul med ett utekök.

Skulle vilja ha den där jättewoken som Per Morberg har. Det ser så häftigt ut när han lagar mat på den.

Ha en skön dag..många kramar

2009-06-25 @ 10:14:53
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
lolla säger

hejsan

ser dig fixa vid ditt mysiga kök där ute om jag blundar....det ser ju jättemysigt ut redan på dina foton,du har sannerligen mycket fixar ideer du....

alltid kul att kika in hos dig....jag hämtar många ideer och tankar hos dig ska du veta...

kramar i massor lolla

2009-06-25 @ 10:35:17
URL: http://lollashus.blogg.se/
Johanna J säger

Det kommer ju bli superfint. Tvivlar inte en sekund. Vi ska ha ett utekök vid vår husvagn nästa sommar. Om vi ror i land det vill säga. :-) Får ta lite tips av dig här nu.

2009-06-25 @ 10:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: