Körsbärskvistar, pelargoner och rosor

Att förutsättningarna skiljer sig åt i vårt avlånga land blir man verkligen varse om när man surfar runt bland olika bloggar. Hos många har vårlökar i olika former börjat titta upp - här ligger snön fortfarande meterhög... Men man kan ju hjälpa våren och sommaren på traven. Jag har till exempel varit och beställt hem körbärskvistar på ortens blomsterbutik, inomhus i en större vas kommer de sannerligen att skänka vårglädje. Mårbacka pelargoner skulle visst också komma hem vad det lider. Ett par sådana i en korg i köksfönstret och sommaren känns inte allt för långt borta!

Och vet ni vad - jag som inte alls har gröna fingrar (snarare svarta - och då inte av jord/mylla utan av blomsterdöden) har börjat drömma om en kryddträdgård modell mindre, ni vet i en pallkrage eller liknande. Men jag håller det nog på just den nivån. För drömmar kan man aldrig misslyckas med ;-)

Rosor omnämns också i rubriken, men i detta fall syftar jag inte på levande vara utan på ett av mina fina seconhand fynd som jag återupptäckt. Denna lilla väska köpte jag för en billig peng på Myrornas i Umeå. Jag hade helt glömt bort den, men kom plötsligt på att jag hade den i slutet av förra veckan och letade fram den till bröllopet. Perfekt liten väska till aftonklänningen!



Foto: Privat


Foto: Privat


På eftermiddagen fortsätter Lurans inskolning på Smulan, och då den går jätte bra (både för henne och mig) tror jag hon ska få vara själv där en liten stund idag. Då tänkte jag eventuellt passa på att titta in på Tur och retur (en lokal seconhand butik) och fynda lite pressglas till min samling.

Brukar ni fynda på loppisar, seconhandbutiker, tradera, blocket eller andra forum för begagnade saker?



Veronica säger

Oj, underbar väska. Second hand är ootroligt roligt. Även auktioner och loppisar. Det andra ser som skräp, kan man göra i ordning och få det fint och roligt. Jag fick inte ta med ett enda gammalt skåp hit till Umeå, R är lite less att flytta omkring på dessa, men jag fick köpa helt nya istället, å det tackar man ju inte nej till, hi hi. Men när vi får större boende kommer dom hit! Jag älskar att blanda gammalt och nytt, man får som en persolig prägel då. Å väskor, är underbart att hitta.

Ha en underbar dag! Lycka till på fritids. Kram

2009-03-05 @ 10:12:40
URL: http://lillatjejligan.blogg.se/
sanna säger

Hej vännen! Viile bara titta in en snabbis och säga hej. Jag får läsa ikapp sedan, för jag orkar just inte nu...=(



Kramar om dig... vännen..

2009-03-05 @ 10:37:17
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Anna säger

kommer ihåg den där....saknar dig...och självklart även våra fynd rundor på myrorna...

2009-03-05 @ 18:22:08
christin säger

Det är ju klart att jag vill pucha på din nyväckta odlingslusta, det förstår du ju eftersom att du vet vad jag brinner för. Ett enkelt sätt att komma igång med din kryddodling är att köpa plantorna i affären och sätta ut dom i en pallkrage. Tänk bara på att rosemarie vill ha det varmt och gosigt så den kan du sätta i större kruka och ta in under vintern. Låt den stå i ett ljust fönster som inte är såå varmt bara, så kanske den överlever vintern.

Odling är som en inre resa och det kan du nog behöva mitt i livet....

Kram!

2009-03-06 @ 08:01:29
Therese - Lurans blogg säger

Tack Christin för att du tror på mig, och du kom med jätte bra tips, slipper jag driva upp dem från frön utan köper färdiga plantor KANSKE jag får dem att överleva :-)



Jag har dessutom ett tresiffrigt presentkort på Genbäcks, så lite annat än maskrosor hoppas jag ska pryda vår tomt i år!



Kram å tack för att du lämnade ett litet avtryck!

2009-03-06 @ 12:07:55
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: