Jag har tagit mitt ansvar

Japp, jag har tagit mitt ansvar och röstat till Europaparlamentet idag.

Det var lite kul att läsa namnenvalsedlarna, i de flesta partierna finns politiker som jag har träffat och intervjuat under min tid som doktorand. Det är liksom extra kul när man har en personlig bild av människan vars namn står på valsedeln.

Första namnet på Junilistans valsedel är tex Sören Wibe - han satt i min betygsnämnd när jag disputerade, och andra namnet är Björn von der Esch som jag snackat skogspolitik med i ett par timmar... Liksom med Moderaternas Christofer Fjellner och Miljöpartiets Lotta Hedström. Andra bekanta namn är Doroteas egen Nicke Grahn som kandiderar för Folkpartiet, och Maria Kristoffersson, nyvalt kommunalråd i Vilhelmina, som representerar Centerpartiet. 

Jesper Odelberg
är en känd artist som finns med på Vänsterpartiets lista. Och bland Socialdemokraterna finns idel välbekanta namn. Nytt parti för i år är Piratpartiet, där samsas en mängd företrädandevis unga kandidater på listan - kanske kan de vara en frisk fläkt? Det enda parti vars kandidater jag INTE vill se representerade i Europaparlamentet är Sverigedemokraterna.

En inte allt för vågad gissning är att årets raket repsektive nykomling blir just junilistan och piratpartiet...  Det ska bli spännande att se resultatet.

Och är det inget av partierna som faller dig i smaken
 - rösta blankt så länge du väljer att inte rösta alls!

Och på tal om att ta sitt ansvar, ingen har väl ungå att missa debatten
 om grisarna som far illa i Danmark?
 
Emma tipsar i sin blogg om att man faktiskt kan göra något åt djurens situation genom att skänka en liten slant till organisationer som jobbar för att förbättra situationen och livsvillkoren för djur. Gör som Emma och gå in på Djurens Rätt och ge din gåva.

Har du inte möjligheten att undvara pengar, var då istället en medveten konsument! Köp inte kött som kommer från danska grisar nästa gång du står i mataffären vid köttdisken och väljer. Då har du gjort något för att dra just ditt strå till stacken!

AGERA - vi har alla ett ansvar för den värld vi lever i.

Det viktiga är inte vad man gör, utan att man faktiskt gör något över huvudtaget!


Ps. Var gärna med i min tävling  om du ännu inte är det Ds.



Anonym säger

Ja jag har inte alls tagit mitt ansvar å röstat! Våra röstlappar blev nerdränkt i mjölk då Melvin råkade spilla ut sitt mjölkglas =/

Men man är ju inte insatt för fem öre. Du är så inläst om sånt där.

Man glömmer bort ibland vilken smartis du är. Inte som oss vanliga osmarta filurer... haha!



Ja jäklar så mycket fint du kommer shoppa!

Ser framemot massa bilder på allt ni hittar på!

Jag ser då framemot en visit på Mias i umeå!

Längtar!

2009-05-28 @ 11:29:00
Nina säger

Ja det va jag som skrev!

2009-05-28 @ 11:30:36
URL: http://ninuz.blogg.se/
Nina säger

Självklart ska vi fixa doftisar om du inte finner några i S-svall

2009-05-28 @ 11:41:32
URL: http://ninuz.blogg.se/
Ingela la la säger

Bra gjort och bra skrivet.



Grattis till pysselvinsten ;) Jag ville vinna, men nu när jag inte vann så känns det bra att det var du ;)



Ha en bra dag!

Kram Ingela

2009-05-28 @ 12:50:29
URL: http://ingelalala.blogspot.com
Speja säger

Var så säker, jag kommer inte handla kött därifrån. Och naturligtvis ska jag masa mig till röstbåset...

2009-05-28 @ 13:33:32
URL: http://spejasprov.blogg.se/
elsa svensson säger

fin blogg :)

puss

2009-05-28 @ 16:30:47
URL: http://elsasvensson.blogg.se/
Emma säger

Vad bra att du skrev om detta. Hoppas några kan ge en liten gåva :) Ha en bra dag i solen..kram Emma

2009-06-01 @ 12:59:29
URL: http://petersson84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: