Kall avokadosoppa

I veckan åt jag en trerätters till lunch som elever vid Malgomajskolans hotell och resturang program tillagade. Prisvärt och kanongott! Speciellt god var förrätten, en kall avokadosoppa med lite löjrom i. Önskar så att jag hade receptet. Jag har emellertid surfat runt och hittat ett antal varianter av kalla avokado soppor där denna verkar vara en av de bättre.

Beskrivning av recept:


Recept på Kall avokadosoppa med räkor. En god förrätt. Vintips till är vitt smakrikt vin av Semillondruvan. Nybakt bröd passar också till.


Ingredienser till recept:

  • 4 mogna avokados
  • 3 dl grönsaksbuljong (kall)
  • 1 dl crème fraîche
  • 1/2 finhackad schalottenlök
  • 3 msk citronsaft
  • salt och peppar från kvarn
  • 1 pressad vitlöksklyfta (valfritt)
  • ca 2 dl handpillade räkor till garnering

Tillagning av recept:

  1. Kör först buljong och lök i en mixer. Tillsätt sedan urgröpt avokado, crème fraîche, vitlök och citronsaften. Smaka av med salt och peppar. Servera i kopp eller tallrik och strö över räkorna.


Eller är  det rentutav någon av er som läser som har ett ännu bättre recept på en kall avokadosoppa?

Soppor är underskattade tycker jag. En stor personlig favorit är den Mustiga älgfärssoppan som återfinns i Hela Sveriges Husman, fast en god tomatsoppa eller en klimpsoppa slinker också ned!

Vilken är din favorit soppa?




lolla säger

Hejsan

oj den soppan verkade god, jag gillar faktiskt soppa jättemycket....

Tacosoppa är min favorit, kanske skulle lägga ut recept, vad tror du??

Har ni det bara bra idag?

Kram lolla

2009-05-01 @ 10:13:32
URL: http://lollashus.blogg.se/
sara säger

Låter mumsigt... jag gillar avocado.

Guacamole och nachos kan jag leva på :)

2009-05-01 @ 11:05:32
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Eva säger

Mums, det där låter gott!

Här hemma äts det ganska ofta olika soppor.

Min egna favorit är spenatsoppa, men den gör inte Moa & Alva "vågen av lycka" över ;) Så det blir mest Torsksoppan eller soppor med pasta & grönsaker. Ärtsoppa är också gott! Ängamat, Laxsoppa och Nikkalouktasoppa är fler favvisar.

Nu insprarade du mig igen, idag får det bli soppa :)



Kram från Eva

2009-05-01 @ 11:06:16
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Erika säger

Godaste soppen jag vet är Wikströms fisksoppa! I den finns massa god buljong, fond, morätter, paprika, lök, mjölk, grädde, saffran & röding! Gräddig å mumsig är den!

2009-05-01 @ 11:20:39
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Vendela säger

Min favoritsoppa är min hemlagade spenatsoppa med ägghalvor! Dock älskar jag den så mycket att jag tillfälligt förätit mig lite på den skratt - så nu var det ett tag sedan jag åt den...



En annan favorit är en god krämig morotssoppa som jag åt på en personalrestaurang där jag jobbade förut...



Kram

2009-05-01 @ 11:39:58
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Nina säger

Våran favorit soppa är farmors fisksoppa!

Den är gudomlig, Love it!

Hoppas ni har en underbar dag i värmen!

Kram

2009-05-01 @ 16:32:29
URL: http://ninuz.blogg.se/
Malin säger

Tackar så mycket vännen! =) Jag hade en trevlig valborg trots arbete. Men fick ju vara med en liten sväng på brasan iaf ;) Hoppas att ni hade det bra och trevligt ni med!



Jodå, hundkursen gick bra! fast iofs så fick inte hundarna vara med så länge, när vi gick in för en introduktion, så nästa vecka börjar allvaret på riktigt ;) och det ska bli spännande!



Massor med kramar på er och så hoppas jag att ni har en fin och varm helg vännen!

2009-05-01 @ 17:56:26
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Linda säger

Hej damen.

Jag kikade in på ditt inlägg om renflytten.

Jämans vilken syn..Jag har sätt ren så jag nästan spytt men aldrig en riktig flytt...haha firnuliga rimmar putte i farten.

Hur som helst, jag håller med i dina tankar. Drömmen vore nog att ha en egen renbuföring att jobba med,känna ansvar och kärlek till. tänk att fara med dessa djur ifrån vännes till skalmodal på skoter. Tyvärr så är det nog bara att inse att detta leverne är få förunnad. Vi övriga får tyvärr endast dra på deras djur som kommit bort från flocken, med allt bekymmer som följer....

2009-05-01 @ 21:43:45
URL: http://lertorp.blogg.se/
Linda säger

Hmm ja just..i övre komentaren var det ju gubben i huset som på nått vis råkade höra va sig!

2009-05-01 @ 21:53:05
URL: http://lertorp.blogg.se/
Iréne säger

Hej där!!



Jag Älskar soppa!!!!

Vet nog inte riktigt vilken som e favoriten.. men min farmor gjorde alltid en underbar redd soppa med Vårens primörer i, sk Ängamat!!! Den soppan älskar jag!!

Spenatsoppa, Svampsoppa,Ärtsoppa, Broccoli o blomkål mm mm listan kan göras lååång! hehe



Men jag blir lite full i skratt när jag läser ditt inlägg... Jag har nämligen gått restaurangprogrammet på Malgomajskolan!!!Hihi!

Många år sen nu... men jag gick inte klart.. av orsaker som jag inte vill skriva här om..

Bodde i Kyrkbyn, i en av de små stugorna...



Känner du möjligtvis någon med namnet Monali?? Hon stannade kvar däruppe o gifte sig med en kille från trakten.. Hon var från Sthlm från början. Hon jobbade en tid på resebyran i W-mina.



Tack för dina goa ord o varma tankar!

Jag försöker verkligen att ta det lugnt, mer än jag försökt på läänge...

Fick värsta stressattacken av att jag sa NEJ härom dagen... Men nu känns det bara skönt..

Försöker oxå att känna efter i kroppen vad den vill att "vi" ska göra! Hihi,, men jag menar det!



Ha nu en skön fortsättning på helgen, var med familjen o jyckarna o njuuut!



Kramisar!!

Iréne

2009-05-01 @ 23:47:06
URL: http://allheavenandearth.blogspot.com
Lindas krypin säger

Min favorit är helt klart köttsoppa med klimp.....

2009-05-02 @ 19:12:52
URL: http://lindaskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: