Doftande pyssel

Du behöver:

Apelsin
Kryddnejlikor
Band 
ev något att sticka hål med


Börja med att knyta bandet runt apelsinen.
Det kan vara lite pilligt att få det att stanna på plats,
men när bandet sitter som man vill ha det,
kan man använda nejlikorna att "låsa" bandet med,
 så att det inte kasar av.
Om det är trögt att sticka i nejlikorna kan man använda sig
av en potatissticka att göra hål i skalet.

Ett trevligt alternativ/komplement till apesliner och andra citrusfrukter
med nejlikor i, är om man skär ut mönster i skalet så det vita syns.

Och på temat doftande pyssel, ta ett gäng kanelstänger och knyt ihop dessa
med ett vackert band så har ni ett väldoftande blickfång att hänga i granen,
lägga i julgruppen eller på en bricka med andra saker
så som exempelvis kottar, mosshjärtan m.m.

Att lägga kanelstänger, nejlikor, stjärnanis och andra julkryddor i
ett litet vattenbad i en ljuslykta är ett annat tips!

Doftar underbart! Så här såg min lykta ut ifjol :-)


* * *


Gårdsromantik - Hjortgården i Kyrkbyn firar ett år 
med en tävlingen i bloggen Gårdsromantik Havsviken.

Jag är med då priset är alldeles, alldeles uuuunderbart...
Nyfiken? Titta in och var med du också!



Tävlingen avslutas den 25 november.


* * *

Glöm inte heller att anmäla er till min lilla jultävling!
Det gör ni HÄR.

En Dear Santa skylt och
 doftvax från Yankee Candle ligger i potten!




Speja säger

Tack för fina tips! Älskar julpynt som doftar och är "genuina" som apelsiner och kanelstänger och enekvistar!

kram

Speja

2009-11-04 @ 08:45:42
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Hemlängtan säger

Hoppas allt är bra med dig och din familj. Har ni snö? Jag såg på väderprognosen tidigare att det kanske skulle snöa lite här idag och sonen blev så lycklig. Men nu har de tydligen ändrat så det blir väl ingen snö...

Sådant här julpynt gillar jag bäst. Att ta fina växter, granris, frukter, mossa, kottar m.m. och så lite fina band och massor med ljus...då har man julpyntat sitt hem. Jag är inte så mycket för tomtar.

Kram Jenny

2009-11-04 @ 09:25:27
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Daniel säger

Perfekt tips för december månad speciellt... tack!!!

2009-11-04 @ 10:08:34
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Nanna säger

Hej!

Luran-boken finns på smartasaker.se under "Ellas julklappstips" :)

2009-11-04 @ 10:39:44
Sockenvägens Söta säger

Nanna - så skoj, tack för tipset!

2009-11-04 @ 11:02:51
URL: http://lurans.blogg.se/
Mamma Russin säger

hej hej..

sånna apelsin nejlikor gör jag till varje jul.. det luktar sååå gott.. och fint är det med tycker jag.. :)

2009-11-04 @ 17:24:09
URL: http://enburkrussin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: