Pepparkaka av filt

Jag tänkte idag tipsa om ett enkelt litet syprojekt som kan
användas som julgranshänge, presentdekoration, nåldyna,
prydnad i vagnen
, eller - ja, som vanligt begränsar endast fantasin!

Kanske kan man fylla det med lite kanelstänger så det även doftar?

Klipp ut två likadana hjärtan i filt.
Sy ihop hjärtana med en vit lite grövre snöre/tråd.
När du har en liten bit kvar fyller du hjärtat med bomull eller annan stoppning.
Sy sedan igen den sista biten. Fäst tråden och låt sedan en
bit sitta kvar som upphängning. Personligen föredrar jag
dock ett vackert band till upphängning och utsmyckning.

Varianter på detta tema är gubbar, gummor, grisar m.m.
Som ögon kan man då använda vita knappar.

Jag har ingen filt hemma, så några pepparkaksfigurer
blir det inte för mig. Men i novemberutmaningens anda har
jag inventerat tygförrådet och hittat ett charmigt rött tyg som
jag ska pröva att sy polkagriskäppar av istället.

Vit spets har jag tänkt fästa som "rand" och jag tror att jag
har små bjällror som jag kan gömma i fyllningen så det
blir en mjuk skallra av polkagriskäppen.


* * *

temat jul tänkte jag även passa på att tipsa om MaNis tävling där man
kan vinna ett valfritt ord/skyltar.

Har jag turen på min sida vet jag precis vad jag önskade att de sågade
till mig i sin tomteverkstad. Bokstäverna som bildar ordet...

H O M E - för theres no place like home, visst?!






Glöm inte heller att anmäla er till min lilla jultävling!
Det gör ni HÄR.

Dear Santa skylt och doftvax från Yankee Candle ligger i potten!




Linruz säger

Oj vad du pysslar och står i! Duktiga du...

Måste nog ta tag i det där med julpysslandet snart.

ha en fin dag.

Kram Lina

2009-11-03 @ 08:20:27
URL: http://www.linruz.se
Jenny säger

Ja jag tänkte pynta rutan i år också men va fan, julhalsbandet börjar bli för litet. ;) Får komma på en annan lösning. hehe



Låter som roliga julkulor. Jag och benny har faktiskt startat en tradition där vi köper en julkula till varandra varje år. På det viset så kommer julpyntet att betyda mer i hjärtat också. Tanken är ju att de ska hänga i granen men förra året köpte benny en jättekula så granen svajade som lite hit och dit utav den. Rusta brukar ha kula julkulor också. (kula- hahaha jag är fyndig) Är det inte en fin historia? Säg till om jag kan tävla med den i bästa jultraditionen eller något sånt. ;) haha



Men joo, jag väntar på en storm av människor som säger " ÅHhhh berätta om ditt projekt". Så jag surar lite nu. ;) Tur du frågade så jag inte surat ner mig alldeles. Nu har ju en frågat iaf. ;) haha



Massor med kramar till er också!!! Hade ni tänkt hälsa på snart eller förresten? Jag anar lite hintar med julskum och annat. ;) haha Det skulle vara jättetrevligt!

2009-11-03 @ 08:46:17
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Anonym säger

På tal Om jul måste jag ju säga att VILLAGE och Åhlens har ett stort sortiment av massa fina ting :)



var in på himmlen runt hörnet i går skulle kunnat bosätta mig där en dag eller 2 och bara glo :)

så mycket fint .

man blir ju helt kääär där inne :)



Hoppas att ni får en toppen dag :)



kram från oss

2009-11-03 @ 08:48:36
Mari säger

God morgon! Vet inte när flytten blir av har fått den andra lägenheten från 1/1 iaf ska hyra i andra hand till att börja med annars hade jag nog inte fått den, sen blir det garanterat ett första hand för jag har pratat med värden. Så hur mycket det blir gjort i början är osagt. Får väl bo med de randiga gula tapeterna ett tag kanske om jag inte kan blinka lite till ägaren.



KRAM!

2009-11-03 @ 09:23:29
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Linda B säger

Vilket bra tips!!! Och filt har jag ju hemma, ska kanske bli ett av mina projekt??!! ooo, och med kanel stänger i! Perfekt!!!

Ska bli kul att se alla din alster när de är klara.

Kram

2009-11-03 @ 09:23:56
URL: http://levasomlinda.blogg.se/
lolla säger

tusen tack igen för dina fina tips...du ger som vanligt mig så mycket inspiration..blir så pysselsugen och filt har jag ju hemma..det som fattas är TIDEN, blir snart galen på att inte hinna med mig...

nu måste jag nog jobba ..hihi

kramar lolla

2009-11-03 @ 09:28:52
URL: http://lollashus.blogg.se/
Therése säger

Go´ morgon på dig!!

Det behöver verkligen inte vara krångligare än ett brunt (pepparkaks) hjärta för att det ska bli fint och jultrevligt...har man lite större barn är det ju ett bra pyssel ;-)

Hoppas du får en härlig dag, vännen!

Här hos oss blir det barnkalas med tårta idag :-)

Kram på dig!!

2009-11-03 @ 09:36:49
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
HUSnrNIO säger

Fint och enkelt hjärta:) Ha en bra tisdag.

2009-11-03 @ 09:54:12
URL: http://hilajns.blogg.se/
HUSnrNIO säger

Vad kul att få göra en tavla till ditt lilla frö:D

LImegrönt och rött är läckert. Bara att du hör av dig. Kram

2009-11-03 @ 10:30:48
URL: http://hilajns.blogg.se/
Malin säger

Ja, det var jätte kul att ses igår! =) Helst när det var evigheter sen sist. Och självklart måste vi planera in en pysselkväll framöver, där vi får pyssla, dricka massor av god glögg och ALLT därtill =)

Ha en fin tisdag, så skickar vi en stor kram till dej och lill* fröet.



Roligt att du är med och tävlar oxå ;)

2009-11-03 @ 10:56:50
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Elin - Ett hus till oss säger

Så bra och fint pyssel, det kanske tom. jag skulle lyckas med ;) Jättesöta verkligen!



Hoppas du får en mysig tisdag! Kram Elin!

2009-11-03 @ 11:01:00
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Nina säger

Men tack själv! Roligt att du kom =)

Du kanske kommer även nästa gång! Även om du inte handlar så äre ju roligt att träffas ;-)



Ja om vi är här hos mig så kan jag pyssla precis närsomhelst!

Nästa vecka kanske? Har Melvin då men det gör kanske inget? Om vi är här alltså!

Annars så måste vi ta en kväll då jag har Mikael hemma så han kan ta barnen! (vore skönt för mig)



Kul att du är med i vår tävling! Önskar dig lycka till!



Kramar!

2009-11-03 @ 11:28:41
URL: http://ninuz.blogg.se/
Bluewhiskey säger

Aha! Kanon, jag som har filt liggandes till ingen nytta sedan vi gjorde påskrisdekorationer (vi klippte bara ut ägg och penslade på glitterfärg) av det. Så där är det ju självklart vi ska göra, tack för tipset! ^.^

2009-11-04 @ 10:12:25
URL: http://bluewhiskey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: