Halvvägs... v 20


Foto: Robert Petersson

Jisses, så tiden rusat fram, nu är redan första halvlek avklarad!

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött. På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa. Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman. På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram. Mängden fostervatten är ungefär en halv liter. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Det är så spännande att följa fostrets utveckling vecka för vecka! Tänka sig, snart är vi inte tre i familjen utan fyra... Så nu njuter jag verkligen av all tid jag får på tu man hand med Luran. Idag flexade jag exempelvis ut tidigare och åkte hem och hämtade Luran tidigare från förskolan så att vi skulle kunna bada varmbad på badhuset.

Det är bara under ett par veckor de höjer temperaturen, så det gäller att passa på! Ifjol gillade Luran inte badhuset, men idag fick det utan tvekan tummen upp! Hon plaskade på ordentligt efter en stund.

Vi har även hunnit besöka grannarna ikväll, där bjöds det i vanlig ordning på gofika och lite stoj och lek. Så jag kan lova att Luran somnade bums då jag nattade henne.

Nu myser jag med massor av tända ljus (jag köpte ett nytt doftljus i doften wilde cranberry idag som doftar otroligt gott) och surfar runt hos er i väntan på att Idol 2009 ska börja.

Hopas ni som tittar in har en minst lika mysig kväll!

KRAM
Therese




Maria Lindqvist säger

Ja, ja uppmuntrar då verkligen ALLA att njuta av att vara 3! Speciellt då man inte fått uppleva det själv. :)

2009-09-24 @ 19:42:27
Moster Carol säger

Jag tycker verkligen att tiden går fortare för er än för oss just nu... :-D Men sanningen är väl den att det egentligen går lika fort för oss båda. :-P Oj så mycket mysiga stunder ni har framför er, vi har ju snart avklarat allt men då får vi väl mysa med vår krabba på utsidan istället! :-)



Kramen

2009-09-24 @ 21:28:31
Kia säger

Hallå där! Nog är de längre än ett par veckor som de är varmbad va? Annars går jag i strejk! ;)

Åh, har du redan gått halvtid? Jag blir nästan lite sugen på en liten jag med! ;)

Kram kram

2009-09-24 @ 21:35:05
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Katarina & Neo säger

Åå vad jag saknar magen...

2009-09-24 @ 21:58:17
URL: http://www.wiggo.org
Katarina & Neo säger

Åå vad jag saknar magen...

2009-09-24 @ 21:59:04
URL: http://www.wiggo.org
Pernilla säger

ja du det går fort, men får ju säga grattis har inte hunnit med det! Ge Rivers pingla en puss från oss! Kram

2009-09-24 @ 22:08:42
URL: http://pernillasfamiljochliv.blogspot.com
Maria säger

Tiden går SÅ fort! Snart kommer du att ha en liten;-)

Hoppas du får en toppen dag imorgon=)

Kramen

2009-09-24 @ 22:31:43
URL: http://cupcake.blogg.se/
Sanna - saos.blogg.se säger

Tiden går väldigt fort från början men jisses de känns som den står stilla nu tycker jag :D 9 veckor har aldrig känts så avlägset någonsin :D



2009-09-24 @ 23:24:54
URL: http://saos.blogg.se/
sara säger

Men oj! Redan halvvägs... Tiden kommer bara springa iväg nu när hösten och julen börjar komma. Sen helt plötsligt är det februari :)

Så mysigt att gå tidigare och åka till badhuset. Hinner luran fylla två innan lillebror/syster kommer?

Linnéa var 21 månader när Alexander föddes. Jsg ångrar inte för en sekund att vi skaffade barn så tätt.

Önskar er en underbar helg med mycket bus och mys.

Kram!

2009-09-25 @ 08:31:36
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Jenny säger

Oh den där bilden har jag som inspirationsbild! :D

2009-09-25 @ 09:57:00
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Kia säger

:) Ja, Alice pratade hela kvällen igår om Svea. Min kompis Svea. Låter så sött! När jag säger att Svea är ju yngre än Elina så låtsas hon inte höra. (för lillasyster är ju fortfarande en bebis i Alice öron)

Hoppas att ni får en trevlig helg!

Kram

2009-09-25 @ 13:43:15
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: