Kärleken till hembygden

 
Foto lånat från Dorotea kommuns hemsida


Dorotea sången

Detta är det land där du hör hemma
Detta är den bygd där du ska bo
Välbekant och kär är varje stämma
Själva luften andas frid och ro

Marken där du står med dina fötter
Stigen som är nött av dina steg
Flätar i din levnad sina rötter
Binder dig vid äng och åkerteg

Fjällets tinne skimrar mot dig trofast
Dalen breder ut mot dig sin famn
Där som barn du sprungit blir du bofast
Dorotea är din hembygds namn


(Text: Helmer Grundström)


Denna sång beskriver så väl mina kännslor
för min hembygd - Dorotea med omnejd.

Ingen har väl missat Tom Alandhs dokumentär
Framtiden i Dorotea, och med anledning av den
bild han tecknar i denna dokumentär känner jag
att jag måste skriva ett par ord.

Jag anser att dokumentären förmedlar en allt för negativ
bild av Dorotea, att den medvetet vinklats lite väl hårt.

Givetvis kom den lokale pizzabagarens kommentar
om "att det snart är mer björn än folk" med, samt
att han endast hade en beställning den kvällen i ett
annars kallt och dött Dorotea.

Inte ett ord om att det finns ytterligare en pizzeria
vars ugn säkert gräddade fler pizzor den aktuella
kvällen...

En desillusionerad spelman som vi alla som känner
honom här på orten vet att han kan kasta ur sig
både det ena å det andra...

Men alla vi unga som tror på en framtid,
skaffar barn och satsar på ett liv i Dorotea
vart kom vi till tals?!

(Hjalmar var en liten ljusglimt som borde fått
mycket större utrymme!!!)

En bild målades upp att det bara finns
pensionärer och kvotflyktingar i
vårt vackra Dorotea - men så är
ju INTE fallet.

När jag och min man sa upp oss från välbetalda jobb
i en av Norrlands större städer och flyttade hem till Dorotea
 för tre år sedan var det för vi tror på Doroteas framtid.

Här på Sockenvägen fanns det då endas två familjer
med yngre barn. I dag, tre år senare, finns det i
området snart 9 småbarnsfamiljer.

Tre hus har de senaste veckorna sålts till småbarnsfamiljer,
 och de renoverar och flyttar in inom kort.

Snabbt räknat får jag att det nu snart finns 
15 små barn (0-6 år) + två bäbisar som
ännu ligger i sina mammors magar.

Dessutom finns det ett par familjer med
barn i skol- och gymnasieålder.

Det om nått skvallrar väl om livskraft?!

Jag hoppas och tror därför att vi HAR en framtid i Dorotea.

Men en grundförutsättning är att det finns
sysselsättning på orten, att de ungas
företagsamhet och utbildningar
värdesätts och tillvaratas.

I år är det valår, och min förhoppning är att politikerna
ser om sitt hus och värnar de barnfamiljer som bor
här på orten - så att de kan bli kvar. 

Och den 21 augusti drar björnjakten i gång,
vilket förhoppningsvis leder till att vi håller
björnstammen i chack ;-P






Nina med Tjorven i magen säger

Så jävla skrivet. Exakt så där känner jag med. Varför bara filma halvt döende människor i gamla ruckel hus. Och ta med så mycke negativt då det finns så mycket positivt här. Jag trivs som fisken i vattnet och här vill jag leva hela mitt liv. Blev besviken på dokumentären som vinklade Dorotea helt fel! Och jag tror vi är många som håller med om det du skrivit. Kramelikram

2010-08-19 @ 20:07:10
URL: http://ninuz.blogg.se/
nadja säger

Fan, nu sitter jag och räknar och räknar och kan inte komma på den nionde familjen du skriver om:P

2010-08-19 @ 20:45:06
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Nina med Tjorven i magen säger

Oj fattades ett ord! Så jävla BRA skrivet skulle det ju stå ;-)

Ursäkta!

Kanon bra inlägg av dig! Och du har ju så många läsare så det är bra att dom får läsa vår sida av saken!

Ja jag tänkte på dig så jag såg att det va Ernst ikväll ;-)

2010-08-19 @ 20:49:09
URL: http://ninuz.blogg.se/
Malin säger

Så bra och klokt skrivet av dej vännen! Du kan dina ord och vet hur du ska formulera och framföra dem. Och jag kan inget annat göra än att hålla med dej om varenda ord!!!!

Nä, här trivs vi bra och här vill vi både leva och stanna resten av livet! Så jag tycker vekrligen att dom visade helt fel del av Dorotea. Dom hade för det första kunnat komma på sommaren och bara se hur fint det är här och så hade dom ju kunnat filma något annat än de pensionärer, pizzabagare och utlänningar som filmades. De hade enkelt kunnat intervjuat en hel del småbarnsfamiljer!!!

KRAM KRAM!

2010-08-19 @ 21:35:42
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Jenni säger

Håller med, vi pratade om det på jobbet och kan inte förstå att de inte tog med ungdomar eller barnfamiljer.

Tycker att det var fint gjort, Tom Alandh gör fina domkumäntärer men jag fick en dyster känsla när jag sett den.



Vilka fina bilder du har tagit, speciellt när Svea är i prinsessklänningen i gräset. Hon är så söt med bus i blicken...och det verkar då även Holger ha, busglimten finns där ;-)



Är det så många barn nu på Sockenvägen? Det är verkligen som Alla vi barn i Bullerbyn där då, skulle snart behöva ett eget dagis på gatan kanske? :-)

Men va roligt de måste ha!



Ha det fint!

Kram kram

2010-08-19 @ 21:48:54
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Jenni säger

Haha, hur jag stavat dokumentärer...måste vara trött! :-)

2010-08-19 @ 21:52:04
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
cecce säger

Såg tyvärr inte dokumentären, men enligt din beskrivning får jag rena Bullerby känslan över er lilla hembygd. Hoppas verkligen att politikerna sköter sina kort väl så ni får bo kvar länge, länge...



SV. Jo...du har rätt. Jag jobbar som lärare och driver ett företag med min fd sambo...men vi har några anställda så...tja...det går!:-) Fast...ofta är det tufft. Inte minst nu.



Kramar

2010-08-20 @ 00:00:40
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
nadja säger

Ja just det.. Jag hade glömt bort Katarina:P Då får jag det att gå ihop, haha:)

2010-08-20 @ 08:06:14
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Eva säger

BRA skrivet & så SANT!!!

Framtid har det alltid funnits i Dorotea, även om jag nu råkar tillhöra de Doroteabor som valt en annan hemort sedan många år, fast mitt hjärta (och större delen av alla andra utflugnas)klappar ALLTID för Dorotea!

Det fanns mycket som var bra i dokumentären, tex en av mina favoritfröknar Ingegerd Forsmark, gulliga Kerstin Oscarsson på bibloteket (världens BÄSTA bibliotek- fråga min yngsta dotter som är stamkund där varje gång vi är hemma hos mamma;) och den roliga kommentaren från Polarvagnen :) men precis som du säger saknades den riktiga framtidstron, ni unga som bor där och era barn borde absolut ha fått en STOR plats i dokumentären! Jag tänker varje gång jag åker hem att det är så fantastist att en sån liten ort som Dorotea, ändå har så mycket! Tex shoppar jag alltid varje gång jag är där. 44:an är en av mina stora favoritklädaffärer! Där hittar jag alltid något. AGAs, Blomsterhandeln, Remobenji, Skogstorparn som alla har så mycket fina och roliga presenter. Till och med på OK, ICA, Konsum, finns det mycket mer saker än på många välsorterade större ställen- bara man lyfter blicken och ser dem. Vilket jag tycker att DU är helt fantastisk på att göra!!! Du ÄR verkligen framtiden och en mycket BRA ambassadör för Dorotea!!!

Det var roligt att de intervjuade Ingeborg, men de skulle även ha berättat om alla andra inflyttade som blir kvar i måååånga år. B.la inom skolansvärld är de ju många som kommit och stannat länge och även om de flyttat, så har de kvar stugor och anknytning till orten. Så att Dorotea skulle vara svart och utan frantid får nog Tom Arland "äta upp" :)



STOR KRAM från Eva

2010-08-20 @ 08:24:22
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Thessan säger

sv. Tack! enkel att göra men söt ändå! hoppas du får en bra dag! göra nåt skoj?

2010-08-20 @ 08:28:31
URL: http://thessansamigurumis.blogg.se/
Nina med Tjorven i magen säger

Hoppas ni får en riktigt trevlig helg nu hos S & J. Å att ni hittar både svamp och bär! Och att det blir bra väder! Här har vi en febrig kille. Så jag har svårt för att bestämma mig om vi ska fara till sallsjön eller inte. Men de är då full fart på han! Kramar!

2010-08-20 @ 09:27:36
URL: http://ninuz.blogg.se/
Doris säger

Hej Therese!!

Vilket bra inlägg du skrivit!! Håller helt med dig om detta! Blev sååå besviken på det programmet!! För det finns mkt positivt i Dorotea som aldrig nämdes!!

kikar in på din blogg lite då och då och gillar din blogg

2010-08-20 @ 09:39:25
URL: http://doriseriksson.blogg.se/
Hemma hos Bus säger

KLart att det är bra i Dorotea. Varför skulle man annars extraknäcka där, fniss.

Björnjakt ja. Dessutom så ska hundtjejen släppas fri. Bevare mig väl,skratt. Imorg väntar surströmmingsfest i Backe så nåde gubben å hunden om dom inte kommer hem i tid :P

Kom nyss hem fr jobbet, nu väntar 1 vecka semester. Kanske vi ses?

Ha en bra dag. Kram

2010-08-20 @ 11:36:26
URL: http://hemmahosbusarna.blogspot.com
Bea säger

Men så rätt i prick! Precis så tänkte jag oxå efter att ha sett den...jisses, man kunde tro att Hjalmar var den enda bebisen som fötts... =/

Sen att jag som stockholmare styrde kosan hit och ser min framtid i Dorotea sas det ingenting om.

Jag vill bo här och tycker det är en toppen plats för mina barn att växa upp på.

2010-08-20 @ 13:08:38
URL: http://mammabeas.blogg.se/
Angelica Eriksson säger

Jag tittade på programet och tänkte på vad begravnings entrepenören sa.-jag hoppas på att 40-talisterna flyttar hem och tar med sig barn å barnbarn. Far har ju flyttat hem till svanabyn igen och han har inte sett så glad å pigg ut på många år..hade jag inte haft familj här nere i söder så hade jag nog flyttat upp för längesen..Men jag kommer ju upp några gånger vart år.Tycker dorotea är avkopplingen här på jorden..

2010-08-20 @ 13:09:07
Annelie säger

Verkligen fint skrivet om din hembyggd.

Fler borde tänka som du, helt klart!

2010-08-20 @ 13:31:55
URL: http://dansbanegatan.blogg.se/
Linda säger

Åh, vilket bra inlägg! Min mormor och morfar bodde i Dorotea, min mamma är uppväxt där och jag har spenderat stora delar av min barndom där. Jag såg och dokumentären och håller med om den negativa vinklingen. Din text borde du skicka som insändare - inte bara till lokaltidningarna i Västerbotten utan till riksomfattande tidningar också. Tycker jag.

2010-08-20 @ 15:05:35
Linda säger

Ja jäkla skit, sa till P när vi sett den att det kändes som Doroteas undergång m musiken och allt som spelades. Den där bilden stämmer ju inte alls med Dorotea ja förutom snön då kanske ;) Men det kändes dystert.



Näe det blir nog ingen älgjakt för mig iår heller. Har iaf inte planerat för någon, men rätt som det är sitter jag på ett pass :D



Kommer att jaga fågel iaf. Det kan man ju sticka iväg och göra när som helst. Ska du jaga björn i helgen ? Inte jag, jag är för rädd för dom ;)

2010-08-20 @ 15:13:20
URL: http://lertorp.blogg.se/
Maggan säger

Du är som en flyktig fågel s... svår att hitta i boet. Nu har jag 2 st blad i olika storlekar, får se om något passar. Jag har inte gjort blad tidigare, men Katta har också några blad över. Hon har gjort jättefina lyktor av rabarberblad samt en ljusgrotta, till viss del kommer det att finnas på höstmarknaden!

Har du kommit ihåg glasklockan på Agas? Jag börjar jobbar på tisdag, får se du är hemma på måndag.. Sen är det ju svamptider och du vill ut en sväng.

2010-08-20 @ 17:52:44
URL: http://mims1.blogg.se/
2BarnsMamman säger

Vilka fina ord om din hembygd! Förstår att du trivs där och om de andra småbarnsfamiljerna har lika mycket framtidstro som du kommer samhället helt säkert blomstra! Ha en riktigt härlig helg! Kram kram

2010-08-20 @ 18:27:52
URL: http://ihuvudetpamamma.blogspot.com/
FLOOSAN säger

Kikar in och önskar er en toppen helg!

2010-08-20 @ 22:50:45
URL: http://blogg.mama.nu/floosan
Sockenvägens Söta säger

Angelica E - Ja, jag förstår du ääääälskar Dorotea, din barndoms somrar med Maja måste väl ha haft nån effekt ;-) Hoppas vi ses i höst! KRAM

2010-08-22 @ 13:28:02
Sockenvägens Söta säger

Linda - Tack för din kommentar, tanken har faktiskt funnits att skriva någon form av insändare, men jag nöjer mig nog att skriva här :-)

2010-08-22 @ 13:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: