Struktur och inspiration - Köksalmanack 2010




Inom mig bor en liten ordnings älskande Prusseluska.
Jag planerar, skriver listor och organiserar.
Det är som ett gift.

Men lika mycket som jag älskar att strukturera och planera,
älskar jag att bryta dessa rutiner med det oväntade.

Lagom är bäst som vanligt!
Så även när det gäller planering ;-)







Av ren nostalgi bestälde jag en Köksalmanack 2010 av de små barnen
som sålde jultidningar.

Jag vet inte om min mamma brukade beställa denna årligen, men jag
vet med säkerhet att den beställdes någon gång i alla fall... och därför
känns den liksom lite nostalgisk på något vis.

Och jag erkänner,
jag har en vag förhoppning av att ett innehav av denna Köksalmanack
på något magiskt sätt skall transformera mig till en riktigt husmor med stort H.

Hoppas kan man väl?






Skämt å sido, det visade sig vara en riktig guldgruva för en som gillar att planera
och strukturera + att den är fullproppad med recept, tips och inspiration!

Förutom dagliga menyförslag/recept till middag så finns det som sagt intressanta
artiklar på olika teman
, allt efter månad och årstid - jätte bra!

Dessutom finns det plats för egna anteckningar, likt en filofax.

Idag föreslås skinkpasta till middag, ett tips som jag tror jag ska anamma.
Däremot går både onsdagens och torsdagens mattips bort, medan fredagens
nachotallrik känns frestande. Toppen med dessa förslag när man har idétorka,
och den vanliga frångan "vad blir det för mat idag?" står obesvarad.







Ett av de tips/recept som återfinns i Köksalmanack är att baka minisemlor,
det är också något jag tänker försöka mig på under veckan,
eller kanske redan idag...

En mängd inspirerande och praktiska husmorstips, aktiviteter/pyssel för barn,
 mellisalternativ, inrednings- och blommor/grönt tips gör att jag nog
kommer att fortsätta att köpa denna Köksalmanack.

Det finns en förklaring till att den årligen getts ut sedan 1933 - den är
helt enkelt toppen!

Ni kommer med säkerhet att få ta del av några av de tips, recept och
inspiration
jag fasnar för i Köksalmanack 2010 här i bloggen vad det lider.







Dagens tips är att rädda era fula tulpaner (i mitt fall blev bladen alldeles gula
och vissna medan själva tulpanerna var hur fina som hellst - vet någon vad detta
beror på så hör gärna av er!) genom att knipsa av dem och låta dem flyta
i en skål full av vatten.

Själv valde jag att fylla ett vitt plåthjärta med stenar och vatten och
på det sättet ge den fina buketten jag fick av svärmor en chans till.

Det blev en färgsprakande bordsdekoration som verkligen lyser upp mitt kök!

Undra om jag likt tulpanerna kan "räddas" genom att läggas i ett vatten bad en stund?!
Det tål att prövas, jag tror jag ska skämma bort mig med en ansiktsmask,
hårinpackning och ett varmt bad med en badbomb med aromatiska oljor.

Det gäller att passa på känns det som!

Vad gör ni för att skämma bort er själva?




* * *


Var gärna med i min tävling där Ni kan vinna en budskapsbräda med
en vindpinad nypa på för att fästa ett kort endera på er Ögonsten eller
på er Busunge - tävlingen hittar Ni HÄR.













Hemlängtan säger

Tack för tipset, en sådan kalender lät ju lite rolig att ha. För här är en till som ÄLSKAR ATT PLANERA. Men precis som du skrev så är det inte alltid det blir som jag planerat.

Lycka till med minisemlorna!

Kram Jenny

2010-01-19 @ 10:05:06
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Marianne säger

Ska genast testa att rädda tulpanerna, tack för tipset!

Åh när jag skämmer bort mej själv riktigt ordentligt då spänner jag på mej skidor och åker iväg på en tur i skogen! Det finns få saker som slår det!

2010-01-19 @ 10:08:28
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Nadja säger

Ja visst är det lyxigt att inte behöva lyfta ett finger.. dessutom fick vi ju tapeterna betalda av DoroteaHus:) Man skulle bara haft någon som velat städa bort allt efteråt också, det fick vi tyvärr ta själv;)



Jag vet knappt vad mamma har för mailadress, men annars går det ju lika bra att skicka det till min adress så skriver jag ut det åt henne sedan:)

2010-01-19 @ 10:30:49
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Emmajohanna säger

smart med tulpanerna, så brukar jag med göra, då får man njuta lite längre av dom fina bladen...



Ett bad funkar för att varva ner, men nu när man inte är gravid så funkar det alltid med ett gott glas vin framför tv:n... :-) Och lite ost och kex.



Smart almanacka. Det där med middagsmaten är ju så trist, samma hela tiden. brukar byta veckomatsedel med en vän, lite roligare att få någon annans "mat" på listan, det blir ju lite variation då. :-)



Må så gott ! Ta hand om dig,

KRAM

2010-01-19 @ 10:50:30
Vendela säger

Köksalmanack är bra. Jag har 2009 års upplaga :-)



Kramis

2010-01-19 @ 10:57:56
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Sockenvägens Söta säger

Emmajohanna - Vilken toppen idé att byta vecko/månadsmeny med en kompis, då får man ju lite nya rätter å kan bryta sina trista återupprepningar! Det ska jag komma ihåg :-)

Och du må tro att jag längtar tills jag kan ta ett vinglas å mysa i soffan... men tids nog!

Varm kram!

2010-01-19 @ 11:20:03
URL: http://lurans.blogg.se/
Madde säger

precis så tänkte jag också, hyr och få den ring jag vill ha, för den har man ju alltid! =)



Vilken bra almanacka! varför köpte inte jag en sån?? kanske bli till julen 2010 (om jag kommer ihåg det, tveksamt =)..)

2010-01-19 @ 12:09:41
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Anne säger

Hej vännen!

Idag fick jag ett mycket uppskattat brev av en go´vän som jag blev så glad över, TACK ;)

Jag kommer kasta mig över det i eftermiddag! Får nog lära mig att ta lite pauser, jag börjar få lite ont/träningsvärk i min ena arm.

Hur gör du med "barbabarnen" förminskar du mönstret eller tar du em mindra nål eller gör du alla lika stora?

Vilket bra tips på att rädda tulpanerna ;)



Min mamma samlade på Köksalmanackan och jag tror hon höll på i 30 år! Hon bakar och lagar nya slags maträtter varje vecka men har mer gått över till att leta recept i cyberrymden! Det är nog nackdelen med vår tids utveckling, böckerna glöms bort!



Själv beställde jag Ica-kurirens årsalmanacka som kom med posten i förra veckan. Jag gillar ju också att plannera, och papper, penna och långa listor är min melodi ;)



Ha en skön dag och klappa magen! Kram stumpan

2010-01-19 @ 12:11:30
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Tekla Maräng säger

Den där kalendern brukade jag köp till mamma i julklapp.

Den är nog inte så dum med sina middags tips när det är tvärstopp i huvudet när man står där i affären. Så färgglatt och snyggt det är med tulpanerna i det vita hjärtat. Har fått två buketter tulpaner och i varje bukett så har just en orange färgad tulpan bara vikt sig på mitten. Ganska lustigt för dom är inte köpta på samma ställe.

Kramar Marie:)

2010-01-19 @ 13:18:25
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Anonym säger

Den kökskalendern verkar inte gå av för hackor, nästa år måste jag nog beställa en!!

Härligt med tips och idee´r om t ex middagen för hos oss är det en ständig fråga....=)

Vad kul att du gillade muffinsen!



Ha en alldeles perfekt dag kära vännen=)

2010-01-19 @ 13:21:29
marie säger

Jag är tvärtom...gillar inte att planera..blir mest stressad över att ha saker planerade....

Tänk vad olika mankan vara, och tur är väl det. Vad trisst det vore annars om alla var likadana.

Tack för tipset om tulpanerna, vad fint det var!

Sköt om dej!! Kram

2010-01-19 @ 15:23:11
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Nina säger

Tack för en mycket trevlig dag. Och vi ses ju igen nästa vecka :) Har förra årets upplaga av köksalmanackan :) Men om jag ska va ärlig så har jag knappt tittat i den. Måste nog kolla i den nu :) Kramar till dig och ta hand om dig!

2010-01-19 @ 15:52:36
URL: http://ninuz.blogg.se/
Therése säger

En väggalmenacka är verkligen guld värd här hemma hos oss...med tre barn som har olika aktiviteter och tandläkarbesök m.m

Skulle nog ha glömt hälften utan den till hjälp ;-)



Ett kul tips med tulpanerna!!



Hoppas du tog dig ett långt å skönt bad vännen, för det är ju som du säger...lika bra å passa på nu ;-)

KRAM på dig!!

2010-01-19 @ 16:11:52
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Mamma Russin säger

hej vännen..



i am back ! haha..



stinas och min mage är på väg att bli bra nu , hoppas jag iaf..;)



oja, den boken minns jag sedan "förr" , då man själv sålde jultidningar.. :)

minisemlor måste ju vara toppen för en tom mage som min nu va? hihi.. tror jag ska baka några jag med så snart jag orkar..



fint du gjort med tulpanerna.. :) jag har ett liknande hjärta, hihi..



kramkram söta

2010-01-19 @ 16:33:23
URL: http://enburkrussin.se
diana säger

Bra tips! Jag har en tävling jag tror du skulle gilla på bloggen! =)

2010-01-19 @ 16:50:01
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
pysseliten säger

ja visst är det trist när dom blir gula så snabbt .

Men vad fint det vart .

2010-01-19 @ 17:05:33
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer säger

åh vilket bra tulpantips!

Tulpaner är ju så fint och fräscht!

2010-01-19 @ 17:33:55
URL: http://pyttis.blogg.se/
Linda säger

HEJ!

DU HAR NÅGOT ATT HÄMTA PÅ MIN BLOGG!

KRAM LINDA

2010-01-19 @ 17:56:53
URL: http://lindawistrom.bolgspot.com
Pysseliten säger

Visst var grodan med söt :) Säg till hur när du får till figuren större :)Har en gul jag ska bärja med när lusten faller in .

2010-01-19 @ 18:08:56
Anne säger

Hej söta vän!

Jag hade ju glömt bort tävlingen (har bara virkludd i hjärnan nu för tiden)

Visst var det roligt vatt vinna men nu får jag lite dåligt samvete över att det var jag och inte du som vann....jag hade ju aldrig hittat tävlingen själv, så det är ju din förtjänst!



Tack lilla du!

Kram kram

2010-01-19 @ 18:11:27
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Popprinsessan säger

Oj vad bra med mattips varje dag! Har precis gett mig på ett nytt försök med matplanering för veckan och det är grymt skönt att slippa tänka varje dag på vad man ska äta!

hemma hos Bus säger

Hej!

Jag håller verkligen med dig, den där kalendern är jätteskoj. :O)

Hoppas att du mår bra. Jobbar till imorg kväll men är ledig ngr dagar sen. Hemma månd el tisdag eller har du andra planer??? Ett besök till D skulle vara jätteskoj. Kram kram

2010-01-19 @ 19:05:13
Lantligt i stan säger

Praktiskt med den almanackan! Jag klarar mig inte heller utan en, så mycket att hålla reda på hela tiden med aktiviteter o dyl för barnen, tandläkarbesök, frissan, sambons spelningar etc. Så fint det blev med tulpanerna!! Ha det gott!

Kram Anki

2010-01-19 @ 19:50:51
URL: http://www.lantligtistan.blogspot.com/
cecce säger

Hej!

Hoppas du haft en skön dag med bad och insmörjning och skämt bort dej själv ordentligt. Det är du värd.

Blev det några minisemlor??:-)



Den köksalmanackan får jag nog skaffa mej. Verkar va perfekt och inspirerande. Tror att min mor har en hel del av dem hemma. Kanske ska låna av henne.

Har en köksalmanacka att hänga på väggen som också är bra. Tror det är en variant av boken. Bra recept!!



Min dag har inte varit lika inspirerande.

Känner mej lite less på allt och alla.

Det går över:-)



Kramar!

2010-01-19 @ 21:24:08
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Jill säger

Min mamma har köpt Köksalmanackan i många år. Verkligen nostalgi! :-)



Och så fint det blev med tulpanerna, verkligen en härlig blandning av färger.



Hoppas du får en riktigt fin onsdag!

2010-01-19 @ 22:35:24
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com
Malin säger

Jo, det blev en klar förbättring mot vad det var innan ;) Då var det riktigt gräsligt! :p Så det är bara att hoppas att bebis kommer att trivas där. Men den verkar trivas nog så bra inne i magen ;) Men snart så kanske...!

Och visst diggar jag Laban alltid ;) Inga grodor här inte ;) Hade du frågat Nina, så hade det säkerligen varit grodor på temat, när det var hon som döpte den till grodan tidigt =) Här har det mest varit pyret.

Tack för en trevlig stund idag och är jag hemma nästa vecka, så hakar jag självfallet med på lunch! ;)

Sov så gott! Nu ska jag, Pyret och Asterix hoppa i säng. Men det lär nog bli en eller två mormorsrutor innan jag slocknar!

Stora kramar!

2010-01-19 @ 22:55:11
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
hemma hos Bus säger

Sorry vännen...Jag måste be dig ändra adressen igen för det krånglade med den nya så jag fick ändra.

hemmahosbusarna.blogspot.com

Tack snälla du, kram å gonatt.

2010-01-19 @ 23:17:38
URL: http://hemmahosbusarna.blogspot.com
Sara - Thaison säger

Den där köksalmanackan är nog itne så tokig. Jag har alltid "vad-ska-vi-äta-problem" samt tips på aktiviteter med barnen är alltid välkommet. Ser framemot dina tips!



kram sara

2010-01-20 @ 06:43:21
URL: http://thaison.blogg.se/
Jenny säger

Hello! Jodå, det går okej på praktiken. Tror jag har ett bättre svar när veckan är slut. ;) hahaa Nä precis, självklart kommer jag att berätta om de så att alla blir avundsjuka även om den eg. är kass. ;) hihii Fast eg. så funderar jag över hur mycket jag kan säga eller inte. Rent moraliskt. Tycker inte om att snacka om de som inte vet om det. Fast man behöver väl inte lägga upp det på de viset heller. ;)

2010-01-20 @ 07:08:53
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Therese säger

En sådan almenacka måste jag införskaffa mig! Den varkar ju kanonbra :)

Kram

2010-01-20 @ 08:27:55
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Lovisa säger

Sååå underbart med tulpaner det e som vår det !!

2010-01-20 @ 20:59:54
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Laila säger

Vilken nostalgikick jag fick när jag såg boken. Min mamma hade den också nästan jämnt där hemma. Jag vet faktiskt inte om hon fortfarande har den. För några år sedan fick jag en av henne. Den är välbläddrad...

Skulle faktiskt vara kul att köpa och titta i den igen nu i moderna form kanske.



Å du... Det är en sån underbar bukett du har. Härligt med alla färger!

2010-01-21 @ 22:56:37
URL: http://tillklippt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: