Amning




Som nybliven småbarnsmamma följer jag en rad gravid- och
småbarnsbloggar
. Och jag slås åter igen av hur
 laddat det här med amning är.

Folk är rent ut otrevliga mot varandra, och "fanatiska" i sin
övertygelse - oavsett om de är "för" eller "mot" amning.

Själv ser jag solklara fördelar med att amma. Maten är alltid med,
den är gratis och man slipper rengöra flaskor. För barnets del så skall
bröstmjölk både ge ett bättre immunförsvar och eventuellt minska risken
för allergier.

Lika solklara fördelar finns med ersättnig/flaska. Båda föräldrarna
kan då mata barnet och njuta av dessa stunder. Man slipper läckande
bröst och såriga bröstvårtor
. Rent visuellt ser man hur mycket
bäbisen får i sig, vilket kan vara en lättnad om man är orolig
att man inte ska ha nog med mjölk.

Det viktigaste är dock att man väljer det man själv trivs med!
Ingen annan vet vad som är bäst för en själv, och varje mamma
vet vad som är bäst för det egna barnet.

Med Luran var amningen en plåga, ett nödvändigt ont. Medan
det nu med Holger fungerar hur bra som hellst och känns
både bekvämt och mysigt.

Nytt barn - nya förutsättningar!
 
Att det är mysigt att amma tycker även Luran som ni ser ovan ;-)

Vad är era erfarenheter av amning?
 




Hemlängtan säger

Så söt hon är Luran. Det är klart hon ska göra som mamma gör...

Håller med dig om att inget är rätt eller fel vad gäller amning. Det är upp till var och en hur det känns.

Kram Jenny

2010-03-18 @ 09:59:05
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Johanna säger

Har ingen erfarenhet, men det kommer :) Haha, söt Luran é! Klart hon ska härma sin mamma :)

Kram

2010-03-18 @ 09:59:43
URL: http://skuggis.blogg.se/
Carolina säger

Sötaste lilla Luran, så fin hon är - o duktig tjej! ;-)

Med Oliver så ammade jag länge, tills han var 1 år - det var hur smidigt som helst och speciellt då han absolut inte ville ta någon slags flaska... Bella helammade jag i 3 månader ungefär, sen var hon inte intresserad längre - men hon har alltid varit en riktig flasktjej, älskar sin välling istället ... såå, så länge det funkar och man mår bra av det tycker jag amning är toppen, men jag har full förståelse för de som inte vill/kan amma. Kram!

2010-03-18 @ 10:19:26
URL: http://www.carolina1979.se
Emelie säger

Vad härligt att det fungerar med Holger!

Med Milton gick det inte alls för mig.

Milton tog inte rätt grepp och var inte intresserad utan ville ha mat snabbt :-D.

Hyrde en flashig pump på BB och pumpade i 10 dagar men ingen endaste mjölk rann till så jag gav upp helt därefter, ersättning funkade hur bra som helst och den här gången tänker jag då inte kasta bort 10 dagar på det om det inte funkar med en gång :-D.

Men visst har verkligen många helt fanatiska åsikter om detta...

Kram!!

2010-03-18 @ 10:29:33
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Amanda säger

haha...fina Luran! Stora tjejen! ^^



Jag tycker som du att amning har väldigt stora fördelar. För mig är det självklart att föra över dessa antikroppar till mitt barn. Också närheten mellan mamma och barn är något man inte kan få på samma sätt om man inte ammar.

Nu kunde ju inte jag amma Ludwig men jag envisades länge, länge med att sitta med bröstpumpen i tid och otid iaf, bara för att han ändå skulle få i sig antikropparna. Jag tror han var ungefär 4 månader sen när jag helt gav upp. Då hade vi också försökt att amma "på rikigt" två gånger men Ludde blev bara arg. Inte lätt när man inte vet hur man ska göra. :)

2010-03-18 @ 10:31:49
URL: http://creyla.blogg.se/
Vendela säger

Jag var helt inställd på att amma, men p g a olika omständigheter så blev det tyvärr inte så. O är uppfödd på "flaska".



Jag delar din åsikt exakt; jag tycker att amning har sina fördelar och det är ju det bästa om både mamma och barn trivs med det och det går bra. Tycker dock inte man ska tvinga sig till det, som en del mammor gör, bara för att man är rädd för vad omgivningen ska "tycka".



Flaska har också sina fördelar, när man av någon anledning inte kan eller vill amma.



Det som irriterar mig något enormt är att de som av någon anledning inte KAN, eller VILL, amma nästan alltid ifrågasätts av omgivningen. Varför ska det vara så laddat? Varför kan inte flaska ses lika naturligt som amning? Folk borde ju förstå att de som valt flaska har en anledning och det räcker.



O är som sagt uppfödd med flaska och hon är en ovanligt frisk tjej. Hon är i princip aldrig sjuk elelr borta från dagis. Har knappt varit till en läkare; förutom en gång när hon blivit stucken av en insekt och fick en infektion på armen. Inga allergier har hon heller. Hon "borde" ju, enligt många fanatiker, vara ständigt sjuk....



Glad att det går bra för dig med amningen :-)



Kram kram



2010-03-18 @ 10:32:09
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Nina säger

Bra skrivet! Det är faktiskt upp till var och en hur dom gör! Det har ju ingen annan nått att göra med! Nä, det där med amning är ett laddat ämne!

Men det är ju härligt att det funkar bra med amningen denna gång och att ni har det mysigt!



Va har Svea för stl på kläderna?

Hoppas ni får en bra dag i detta snöande!

Kramiz

2010-03-18 @ 10:42:54
URL: http://ninuz.blogg.se/
Nadja säger

Fy, jag kan inte tänka på amning utan att känna ångest. Enzo gick ner i vikt tills han började äta dugnet runt (och då menar jag verkligen DYGNET RUNT). När jag till slut mådde så dåligt och hade ångest varje gång det var amningsdags så insåg jag att det inte var värt det. Han var 7 veckor när vi började med flaska helt och hållet och han har hittills inte haft en enda allergi, är ovanligt frisk enligt sina dagisfröknar och är allmänt pigg och glad.



Själv blev jag helammad LÄNGE när jag var liten, men har ändå haft alla tänkbara allergier i hela mitt liv.. Så det där med att amningen skyddar mot allergier tror jag inte på. Vet dessutom att de nyss gjort en studie som visat att om man har anlag för allergier hjälper amningen bara till att skjuta upp det, det ger alltså inget "skydd" egentligen.



Jag tänker göra ett försök med lillebror/lillasyster, men fungerar det inte så tänker jag inte plåga mig själv i 7 veckor som sist. Jag vet ju att flaskmatning fungerar jättebra det med så jag ser ingen anledning till att tvinga mig själv om det inte fungerar. Man vill väl ändå kunna se tillbaka på bebistiden och tycka att det var mysigt:)



Hoppas ni börjar bli friskare på Sockenvägen snart, inte roligt när de är så små och blir sjuka.

/Nadja

2010-03-18 @ 11:07:31
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Nina säger

Ja det är inte billigt att uppdatera barnens garderober! Och Melvin behöver allt möjligt till sommaren. Men jisses så kul det är att shoppa!

Tycker det är bra att man kan fynda på tradera oxå! Men måste hitta en vind dress till Sam men vet inte vart jag ska leta!

Ja ett jäkla skit väder blev det! Och nu sover Sam så kanske att man ska slita sig från datorn och göra nån nytta istället =/

Kramen!

2010-03-18 @ 11:30:01
URL: http://ninuz.blogg.se/
marie säger

Jag tycker som du.

Amning är något personligt och man ska själv känna vad som är bäst. Ingen annan kan tala om för en hur man ska göra.

Funkar inte amning så finns massor med bra tillägg. Funkar amningen o man trivs så grattis!

Själv ammade jag mina 3 barn länge o väl.....det var mitt beslut och jag slutade när jag kände att det var nog.

Vad söt hon är lilla Luran när hon sitter där o ammar sin lilla bebis.....vilken härlig storasyster.

Sköt om er!

Nu ska jag återvända under täcket.......först toa....IGEN...

kram

2010-03-18 @ 11:32:13
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Susanne säger

Hihi! Vilken söt bild!

Innan jag blev gravid trodde jag inte alls att jag ville amma men efter förlossningen var det en självklarhet. Tyvärr tog mjölken slut efter 3 månader. Det är som du säger, det finns fördelar med båda alternativen. Det är konstigt vilken stress och hets det är kring amning. :/

2010-03-18 @ 11:36:33
URL: http://cocosflinga.wordpress.com/
Sara säger

Hur söt är inte Luran när hon sitter där och ammar.



Jag håller med dig om amningen. Det måste ju ändå vara världens bästa sak för mammor som får igång amningen. Jag kan inte se annat än fördelar. Visst pappan kan inte mata bebisen från början men han kan vara delaktig i så mycket annat.



kram

2010-03-18 @ 11:38:51
URL: http://thaison.blogg.se/
FLOOSAN säger

Sötnos. Minns när moa fick lillebror. Hon gjorde allt som jag gjorde fast med dockan. Amningen är ett kapitel i säg själv. Jag valde att inte amma moa pga rädsla okunskap, ung och vilsen. För oss fall det inte så naturligt och enkelt som det lät på barnavårdcentralen att de skulle göra. Det blev pest och pina nått jobbigt både för mig och moa. Jobbigast var att förklar sig inför äldre veta bäst mammor.

Med Victor gick det bättre då valde jag att åka hem direkt efter förlossningen bara bädda ner mig och victor i sängen med tända ljus och bara va.



Långt bort från allas åsikter och bara fick känna lugnet och prova sig fram. Då funkade det och i dag ångrar jag att jag inte höll ut med Moa men som sagt man är osäker. För det är bra mysigt och amma man får en helt annan kontakt.

2010-03-18 @ 11:58:19
URL: http://floosan.blogg.se/
Ida säger

Ja herregud jag har slutat läsa alla dessa diskussioner om amning, kanon om det funkar men om det inte gör det så är det väl inte hela världen, ersättningen idag är väl nästintill lika bra som bröstmjölken.



Neo var bråkig och jobbig att amma, jag hade dåligt med mjölk och han blev sällan helt nöjd. När han var kring 4½ månad gick jag över till flaska (BVC som tyckte jag skulle sluta när det var så jobbigt) han var då helt ointresserad av bröstet. När han fick flaskan blev han som en ny kille :-)



Den här gången hoppas jag kunna amma i 6 mån, hittills går det bra. Men efter 6 mån lär jag nog trappa ner :-)



Kram

2010-03-18 @ 12:11:23
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Nikita säger

jag tycker att det är upp till VARJE mamma att göra som man vill med amning , man är inte en sämre mamma för att man väljer bort amningen om det är pga att det ej funkar eller att man ej vill... jag fattar inte varför amning är så laddat?? Varför ska de mammor som inte kan eller vill amma behöva få massa otrevligheter riktat mot sig osv ? nej alla gör som dem vill och som känns bäst för dem.



2010-03-18 @ 12:13:05
URL: http://nikital.blogg.se/
madde säger

hihi likadana bilder har jag på en ammnade Selma när hon blev storasyster! =) så söt luran är!!



jag håller med finns fördelar med båda delar, man måste ju få göra som man vill och ingen annan ska lägga sig i det tycker jag!! =)



vad tråkigt att ni har sånt busväder, här är det bara grått och trist. inget snöande(som tur är =) är rätt trött på vintern) men ingen sol heller (den hade ju gärna fått titta fram)

hoppas ni får bättre väder i morrn! =)

2010-03-18 @ 12:36:47
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Nina säger

Ja denna hysteri om allt möjligt. Tur man är en sån som skiter fullständigt i sånt där. Jag har hel ammat båda mina barn i 8 månader. Jag tycker att det är helt underbart. Har aldrig haft några problem och aldrig haft såriga bröstvårtor och barnen har ätit på 5-10 min. Men alla har ju inte de så lätt som jag haft. Förstår många som väljer ersättning och flaska. Dömer ingen! Huvudsaken mor och barn mår bra! De är ju även lite vikt hysteri för mammorna oxå. Man ska va smal och snygg direkt efter man fött. I hate it! Usch. Lät gott med pannkakor. Tror jag och Sam ska äta det till middag idag! Eller kanske våfflor :) Mums, med grädde på! Kram kram för tredje gången.

2010-03-18 @ 12:37:55
URL: http://ninuz.blogg.se/
natta säger

vilken söt ljus grejj på headern! :D

2010-03-18 @ 12:38:58
URL: http://natalies.se
HUSnrNIO säger

Det är rent ledsamt det där kriget som har blossat upp ang amning! Håller med dig i dina tankar och det efter att haft två ganska jobbiga upplevelse med amning. Ha en bra dag du också. Kram

2010-03-18 @ 12:57:52
URL: http://hilajns.blogg.se/
HUSnrNIO säger

Söta lilla LURAN by the way :D

2010-03-18 @ 12:58:14
URL: http://hilajns.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Ja det är tur att dockorna har Luran som mamma som ser till att dom för mat på allehanda sätt.

Har ju sätt bilder där hon försöker mat med sked och peta in maten i munnen men det är var nog goast att se.

Jo amningen för mig var två vit skilda företelser.

Sonen gick så där medans dottern gick smärt fritt förbi.

Kramar Marie:)



fniss vi får väl se om vi hittar våra grejor.

Vad fint du gjord på bron, så inbjudande och mysigt.Är också allergisk så inget björkris här inte. Brukar få tag på trollhassel för det klarar jag av att ha inne utan vatten i vasen.

2010-03-18 @ 13:07:06
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Sara säger

Åhh vad hon är söt med sin lilla docka :)

Ja, det där med amning är alltid känsligt. Har ammat både Linnéa och Alexander utan problem i ca 6-7 månader. Sen vägrade de fortsätta ;) Hoppas kunna amma utan problem sedan också. Det är ju det enklaste just på nätter och morgnar. men samtidigt har man ju full förståelse för de som inte kan eller tycker det är jobbigt. Men jag har lite svårt för de som väljer bort utan att ens ha testat.

Ja, det är min åsikt bara... Men man får hoppas att alla gör de som de tycker är bäst för just sitt barn och sig själv.



Hoppas vädert har blivit lite bättre hos er. Här är riktigt vårväder 8-9 plusgrader. Känns underbart!!

Hoppas det håller i sig hela helgen.

Ja, jag vill verklgien ha den där cultserien. Får hoppas mina nära och kära lägger det på minnet till hösten..hihi

Kramar!

2010-03-18 @ 13:58:16
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Nadja säger

Precis! Jag har sagt att jag ger det ett försök, det kan ju faktiskt fungera perfekt den här gången. Men funkar det inte kommer jag förmodligen ge upp direkt! Som det var med Enzo tänker jag inte ha det en gång till.. Amma 2-2½ timme och en halvtimmes vila däremellan. Huuuva!:P

2010-03-18 @ 14:00:30
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Eva säger

Fast det är inte vetenskapligt bevisat (nya rön) att amningen ska vara bättre för immunförsvaret och minska risken för allergier. I mammas familj vart alla 4 barn ammade till 1 års ålder eller mer och 3 är allergiska. Malin, Emmy och Sara har bara allergi i generna på mammas sida medans jag har allergi på både pappas och mammas sida men jag är den enda som inte är allergisk;) Därimot är ju bröstmjölken anpassad för barnet och jag tycker absolut att man kan försöka amma, men känns det som en plåga och att det inte går då tycker jag man ska överväga att sluta. Själv grinade jag på slutet vid varje amningstillfälle eftersom jag visste att inom en halvtimma efter avslutad amning var det dags igen. Adrian vart inte mätt och skrek hela tiden, då fick det vara nog!

Jag kan inte heller säga att jag tyckte det var så mysigt eftersom det var så ångestladdat och eftersom man (iaf jag) vart så påverkad av andras åsikter (från BVC och forum, bloggar m.m) om att man MÅSTE amma sitt barn så kände jag mig verkligen värdelös när jag tog beslutet att sluta amma helt då Adrian var 4 månader. Jag ides då inte ens hålla på att söla med både bröstmjölk och ersättning någon längre tid. Det vart dubbelt så mycket jobb. Och människa blir det av Adrian också;)



Tur amningen funkar för dig denna gång! Det är ju som du skriver praktiskt med amningen då det bara är att slita fram mjölkfabriken när barnet kallar;) Men samtidigt tycker jag inte heller att det är så jobbigt att ha flaska, termos och ersättningspulver med sig heller. Enda gången det var jobbigt med flaska var på natten;)

2010-03-18 @ 14:32:30
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Linda säger

ammning ja.... med Inez funkade det inte alls... pga okunskap tror jag. och jag kände mig aldrig bekväm med det och allt blev ett stort måste. tror jag höll ut i två månader eller så, kombinerat med flaska, sen blev det baraflaska... med nr 2 i magen vet jag inte alls hur det blir... känner fortfarande att det är en obekväm sak att amma offentligt... menvi får se, flyter allt på så kan det ju funka. och jag har bestämt att jag ska läsa på lite om ammningen...

2010-03-18 @ 16:10:02
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Eva säger

Å vad söt hon är din Luran!

Vad mycket påskfint du har hemma hos dig!

Ammning... skulle kunna bli en uppsats från mig kring det ämnet. Jag har INTE bra erfarenheter efter att ha ammat mina två och länge med båda. Det blev bra, till slut. Men fy sjutton vilket tjorv innan det funkade som det skulle och det satte spår psykiskt... nä, jag släpper ämnet innan jag skriver en "uppsats". Det viktiga tycker jag är att man litar till sitt eget hjärta och gör det som känns bäst för en själv.

STOR varm kram från Eva

2010-03-18 @ 16:32:20
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Mari säger

Usch ja det där kommer jag ihåg med fasa...själv har jag inte kunnat amma något vidare för jag har inte haft mjölk så det räckte men ist för att trilskas både med mej själv och mina barn har det fått ersättning. Hade jag inte gjort så utan intensiv ammat som de sa jag skulle göra och naturligtvis gjorde hade jag blivit en urdålig mamma, slut som människa. Men visst fick man blickar från ammanade mammor men vet man inte bakgrunden ska man inte dömma....hade gärna ammat men inte tills de börjar skolan ler.



KRAMAR till de ammande kvinnorna på Sockenvägen:-)

2010-03-18 @ 17:50:58
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Therese säger

Åh, söta lilla Luran! Och vad skönt att det fungerar så bra med amningen den här gången. Jag har både bra och dåliga erfarenheter från amning. Men när det funkar så är det klart bäst att amma tycker jag personligen. Men två har jag inte kunnat amma av olika anledningar och då får man ju ta till ersättning, sånt är ju livet.

Kram Therese

2010-03-18 @ 18:25:35
URL: http://www.tess74.blogspot.com
Emma säger

Jag är absolut för amning!

Vilken söt bild på Luran =)

2010-03-18 @ 18:40:30
URL: http://embra.blogg.se/
Tezz från Kungens Kurva säger

Visst är det märkligt att folk hetsar upp sig och blir otrevliga mot varandra bara för att amning kommer på tapeten? Har aldrig förstått varför, håller helt med om att var och en måste få göra det som känns bäst.

Jag har ammat båda mina men inte utan problem. Det var mysigt men med 1:an inte alls enkelt eftersom han inte fick i sig nog mycket när han ammades och därför inte var nöjd. Han blev mycket nöjdare när vi började varva med flaska och tillägg. Med 2:an funkade det bättre och blev följdaktligen lugnare även för mig.

Kram

2010-03-18 @ 19:45:43
URL: http://www.kungenskurva.se
Tigris säger

Håller fullständigt med dig! Var och en får sköta sitt så länge ingen kommer till skada!

Söt bild! ler

:)

2010-03-18 @ 19:49:27
URL: http://tigrispredikantan.blogspot.com/
Therése säger

Kommer ihåg att min Ida (3 år) satt precis sådär och ammade sina dockor när jag ammade lillebrossan Filip :-)



Vad skönt att din amning funkar så bra denna gången!

Jag har ammat alla mina 3 barn ca 3 månader, längre än så har det inte funkat för jag har haft mycket problem med såriga bröstvårtor (och det var inte så kul ska jag säga)



Men jag tycker verkligen att amningen är helt upp till varje person...inget är rätt eller fel!



Ha en skön torsdagskväll...KRAM!!

2010-03-18 @ 19:55:08
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Jenni säger

Kan bara hålla med! Det är ju olika för alla och alla får göra precis som det känns bäst för dem, men ibland stöter man ju på vissa som har åsikter som gäller som lag! Det kan ju bli jobbigt, irriterande iaf, som nyblivien mamma är det verkligen inte lätt att veta vad som är bäst, rätt eller fel...



Va söt hon är Svea som ska göra som mamma och ge dockan mat :-D

Minns bara när jag ammade Rasmus vad hans kusiner var fascinerad av att jag hade mat i brösten?! :-)



Hoppas ni får en fin helg och att solen väljer att titta fram!



Kram kram

2010-03-19 @ 09:02:25
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Jenny säger

Jag har tre barn å varit inställd på att amma med alla tre , men det har inte funkat med nåt av dom...

Den första sög in underläppen hela tiden , vilket han gjort ända sen i magen och det gick inte att bryta. Jag pumpade å gav i 3 veckor men sen var jag knäckt. Andra killen sög upp tungan upp i gommen å det var omöjligt att peta bort den... Då gav vi upp rätt snart för jag visste hur jobbigt det var att pumpa å ge. Tredje gången gillt tänkte vi sen , men icke sa nicke...Lilltjejen var för trött och orkade inte amma så hon gick ner i vikt å vi blev tvungna att pumpa å ge tillägg så då fick det vara.

Det jag lärde mig från första barnet var att även om det är superbra att amma sitt barn så är det inte värt att gå under för att fixa det. Man ska känna att man kan leva och att vardagen funkar för alla i familjen....

Var å en ska göra det som känns bäst för just deras familj och ingen annan ska tala om hur det ska eller borde vara!!!!

2010-03-19 @ 09:29:12
URL: http://frusahlen.blogg.se/
Anne säger

Hej vännen! Vilket laddat ämne! Jag är definitivt för amning MEN inte till vilket pris som helst. Man måste hitta en väg där både mor och barn mår bra! Om det sen innebär amning eller flaska spelar ingen roll. Barnet mår bra om den har en lugn och harmonisk mamma.



Hoppas att ni alla mår bra i huset och ffa allt att lille prinsen snart är helt frisk från sin förkylning! Jag önskar dig en skön fredag stumpan!

Kram kram

2010-03-19 @ 11:55:33
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Marianne säger

Ja det är så sant, amning är hett diskuterat. När jag fick Alfred upplevde jag det som att jag var ensam som ammade. Kunde inte förstå varför ingen annan gjorde det, men som alltid är jag ju lite gammeldags av mej... Tyckte det var helt fantastiskt (efter 5 veckor, de veckorna har jag gömt låååångt bak i minnet, fruktansvärt var de, bröstvårtorna blödde, det gjorde så ont så jag trodde jag skulle gå under, grät varje gång av smärta...). Men de är nog precis som du säger att var och en vet och känner ju själv vad som är bäst för dem. Roligt att du får testa båda sätten :)

Kram

2010-03-20 @ 20:20:16
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Mamma Russin säger

kloka tankar du har ang ammningen..



jag har varit en första klassig mjölk ko och har kunnat fött hela kvarterets ungar med min mjölk.. ;)

har inte har några problem alls och det har varit en självklarhet för mig att amma om jag kunna..



sonen ammade jag i 9 månader + pure på slutet.. När Lo var bebis så tog mjölken slut bara sådär när hon var 4,5 månad och hon fick ersättnign, funkade klockrent det med.. :) och Stina ammade jag i 6-7 månader + pure och välling på slutet med..



(söta fina Luran med sin docka..:) så satt sonen medans jag ammade Lo när de var små, hihi..)



KRAM



2010-03-20 @ 23:45:46
URL: http://enburkrussin.se
Lillan säger

Guud vad söt Luran är :)



kram

2010-03-24 @ 01:42:45
URL: http://lilldogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: