Oumbärlig lyxleksak




Jag vet att det varit mycket jakt i bloggen den senaste tiden,
men nu är detta sista inlägget på det temat för en tid.

Älgjakten tar nämligen snart ett litet uppehåll så att älgarna
ska få kopulera i fred. Nästa gång jag beger mig ut i
skogen är i oktober (i alla fall för att jaga).







På dessa bilder ser ni vyer från  två typer av pass.
Den bästa och den sämsta sortens pass.

Jag föredrar utan tvekan att gå en bit och då gärna sitta vid
en myr eller liknande.

Njutbar natur
samtidigt som det är öppen sikt
och man får gott om tid på sig att skjuta eventuella älgar.







Mindre trevligt är det att ha vägpass. Dels så är väl
själva naturupplevelsen lite si så där, dels så har man
inte mycket att spela på då en älg korsar vägen om den
har fått upp farten...







Något som verkligen satt guldkant på min tid på pass
i höst är min bästa vän Astro 220. En GPS pej som
man som hundförare använder för att ha koll på
sin hund
.

Bus varit sjukskriven har jag istället lagt in
jaktlagets andra hundar och därmed haft riktigt
spännande dagar då jag nästa på metern vetat var
hund och älg befunnit sig :-)

En inte allt för vågad gissning är att de flesta
passare
inom ett par år kommer att ha en handenhet
för att kunna följa jakten på detta sätt...

Om det är en bra eller dålig utveckling låter jag
däremot vara osagt.

Som hundägare/förare är det däremot ett hjälpmedel
som jag inte tvekar en sekund att använda.

Man ser direkt hur hunden uppför sig, exempelvis om
den har små eller stora sök, tar bakspår osv.

Med den informationen har man ett utomordentligt
bra utgångsläge i träningen av sin hund!

Men som sagt, nu blir det patron ur för en tid.

oktober gör Bus och jag åter igen skogen osäker ;-D



♥  ♥  ♥


En stor kram till svärmor och svärfar
som tagit adjö av Zenta i helgen.

Nu springer hon i de sälla jaktmarkerna
och slipper det onda.

Men att säga hej då till sin jaktkamrat
och sin fyrfota vän är aldrig lätt...









Sofi H säger

Gud så skönt att veterinären ni fick träffa var så bra! Hoppas Bus kurerar foten ordentligt nu så han är fit till Oktoberjakten :-)



Ja, nog känner man sig maktlös alltid. Inte direkt så dom stackarna kan tala om för en hur det känns eller hur dom mår. (gäller ju både hundar & kids).



ahh. bananbakelse! herregud. skickar du en över länsgränsen tro?

2010-09-19 @ 13:06:13
URL: http://sofih.blogg.se/
Linda säger

Jo jag sa att det fick inte hända igen, för om det gör det så kommer hon defenetivt att få en anmälan på sig. Nu är det ju inte första gången hon har haft detta problemet, men dock första med denna hund. Förra hunden rev får, inte mina men fårägaren fick nödslakta en del får. Men hon tog dock bort den hunden efter ett tag och det är många år sen nu.



Ja det var riktigt kul att dom fick skjuta för grynet. Men hon är väldigt omogen än, det är en väldans skillnad mellan Halo och hon. Halos son Barack skällde älg i helgen, 7 mån och han är en riktig tuffing. Syns vem han brås på :)



Härligt att det gått bra med Bus, mindre bra med skadan. Hoppas att den är läkt tills efter uppehållet. Och appropå astron, en sån har vi också och shit vilken bra apparat detta är. Helt fantastisk.

2010-09-19 @ 13:45:00
URL: http://lertorp.blogg.se/
nadja säger

Jadu.. Det dröjer nog en månad till ungefär.. Vi ska hinna renovera en del och sen har vi ju uppsägningen till sista oktober dessutom:)



Du får jättegärna hälsa på och surra ihjäl mig, men någon ljuslykta behöver du inte ha med dig:)

Kram

2010-09-19 @ 14:33:53
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Skulle jag jaga så skulle jag absolut vilja ha den där leksaken att följa med på.

Spännande. Bra att älgarna får kopulera i fred ett tag.

Hoppas att Bus hinner bli som ny i sin fot tills nästa gång det är dags.

Vilka härliga kläder du har hittat.

Stackars svärmor och svärfar, ja det är inte lätt att bli av med sin trogne följeslagare och vän.

Kramar:)

2010-09-19 @ 17:37:56
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Josefin säger

Vem bestämmer vilket pass man ska vara på? Har man nåt rullande schema?



Hoppas helgen varit bra.



Kramar

2010-09-19 @ 21:13:42
Johanna säger

Naturen e skön!

Så smart där med gps:en :)

Nej, usch för att ta farväl av sin familjemedlem :'(

Kramar

2010-09-20 @ 06:51:15
URL: http://skuggis.wordpress.com
Anne säger

Jag älskar tekniska prylar! kanonbra ju att hålla koll eller ja, det hade väl varit betydligt krångligare för alla jägare i skogen utan en sån!

Ha en fin dag stumpan! Kram

2010-09-20 @ 07:43:12
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Josefin - Det är via lotten man får sitt pass, så att det ska bli rättvist :-) Och helgen har varit underbar, hoppas du med haft en fin helg <3 Kram!

2010-09-20 @ 09:14:40
URL: http://lurans.blogg.se/
Catharina säger

Nä men oj! Jägare minsann! En tuff brud alltså:)Smart pryl den där gps`en. Förstår att den underlättar. Njut av måndagen....

2010-09-20 @ 11:41:43
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: