Julefrid





Mindre än en månad kvar till jul, nedräkningen har börjat.
Likaså har säkert många redan en hög stressfaktor, kakor
som ska bakas
, mat som ska förberedas, klappar som inte
har köpts
, försvunna lucialinnen och ångest för hur och
var julen ska firas
, och med vilka...

För mig handlar inte julen om att maratonstäda och
baka miljoner sorters kakor. Jag tvekar inte hellre att
fuska mig fram genom att använda halvfabrikat.

Jag bakar de kakor jag VILL göra, och griljerar
en färdikokt skinka
om det innebär att jag slipper stressa.

Julen och tiden fram till doppare dagen ska vara en
njutning, jag vill känna stämning och få mina
barn
att minnas sina barndoms jular med glädje.

Därför planerar jag.

Genom att planera och göra listor
i god tid slipper man hamna i stressfällan.

Så känner ni stressen komma smygande,
sätt er ner och skriv listor på sådant ni anser er
måsta göra innan jul, stryk sedan och rationalisera genom att
 delegera och dela upp i de fall det är möjligt.

Knytkalas till jul är exempelvis
ingen dum idé!

Tveka inte heller att strunta i sådant som ni inte vill göra.
Det är som sagt ingen katastrof om ni bakar hälften
många kakor, eller rent av köper alla kakorna!

Julen är ingen tävling, det finns inga måsten,
och framförallt så är det inte en materiell högtid,
utan det viktiga är medmänsklighet,
omtänksamhet och känslan av julefrid.

Att ge av sin tid, umgås och
stressa ner.

Att jag inte putsat alla fönster, inte gjort moster Agdas
favoritkakor
, köpt senap istället för att göra egen, samt
rationaliserat bort julklappar till avlägsna släktingar
till förmån för de närmsta kan vara ett sätt
att hitta balans och glädje i julandet.

Att låta julen verkligen vara VIT är ett annat
sätt att skapa god stämning och julefrid.

Det enda som stör min julefrid är tankarna på de
barn som far illa, och andra som inte kommer att få en jul att
minnas med glädje
.

För tyvärr så är julen en högtid då många
människor också mår extra dåligt.

Med det i åtanke gör det inget om tomten inte
kommer
med den där åtråvärda systemkameran
eller symaskinen.

Jag är nog så tacksam över att kunna känna
glädje, förväntan, värme och julefrid.

Det är en gåva i sig.


Jag önskar att ni alla får uppleva julefrid









Nina säger

Jätte fin gran =) såg jätte mysig ut.



Ja fy oxå för att det är så många som far illa under jul. Är glad att man är född här och har helt underbara jular i hela mitt liv.

Känner själv noll julstress.

Har bullar och arraksbollar att baka kvar. Julklapparna är fixade och har redan börjat slå in dom.

Mina bidrag till julbordet fixar jag dagen innan jul.

Allt är planerat och fixat.



Ha en bra torsdag!

Kramar

2011-12-01 @ 07:45:32
URL: http://ninuz.blogg.se/
Hemma hos Bus säger

Hej igen! rekord va?! Vilket bra och tänkvärt inlägg du har idag. Jag har faktiskt taggat ner lite på allt det där som du nämner, tror nog att det blir jul iaf. Lite kakor tycker jag dock att det är jätteroligt att få till. Hemma blir det nog ganska så sparsamt med julsaker, har lämnat det mesta och då får det bli lite lagomn med inhandlade saker. Som du skrev oxå så är julen en tid som är jättejobbig för många, kanske fler än man nånsin kan tro. Vi brukar ha fullt upp :S

Hoppas att du får en mysig torsdag. Jag är ledig hela långa helgen. Bamsekram <3 ps. såg du att jag skrev fel adress till bloggen igår? Inte så lätt att komma ihåg. garv

2011-12-01 @ 08:03:58
URL: http://hemmahosbusarna.blogspot.com
Anna-Lotta säger

tack! på många sätt.

2011-12-01 @ 08:41:37
Sanna säger

Ja man slipper då stressa när julen tillbringas på jobbet :D Det enda som görs här är lite julbak med barnen under julveckan och skinkan så klart (traditionsenligt i ugn). Klapparna är klar så känner mig mer än nöjd. Julen är inget att stressa om, för hur ska man då kunna njuta av stämningen och allt annat härligt som hör till?! :)

2011-12-01 @ 08:50:44
Miranda säger

Jag brukar jämna ut alla sysslor under hela månaden, så att det inte blir så stressigt på slutet...men idag är det stressigt i bagarstugan (=

2011-12-01 @ 09:04:22
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Hemlängtan säger

Det är lätt att glömma bort vad julen egentligen handlar om och vad som är viktigast. Jag har väldigt lätt att fastna i stressfällan men jag jobbar allt vad jag kan för att sänka kraven.



Hoppas allt är bra med dig och familjen. Bloggen har kommit i andra hand nu när det är så mycket i butiken men jag saknar er, bloggvänner, så mycket!



Kram, Jenny

2011-12-01 @ 09:26:42
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
maria säger

Jag blir aldrig stressad i December (Hmm, kan det kanske bero på att jag börjar ladda inför julen i Augusti? hehe)

2011-12-01 @ 09:45:35
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Tina säger

Åh du skriver så klokt hjärtat! Önskar att mina föräldrar hade tänkt så när jag var liten, då hade jag kanske inte haft sån ångest inför julen nu. Men jag ska verkligen försöka för barnens skull att slappna av så att vi kan få lite julstämning. Du kanske vill komma och hjälpa oss lite? ;-) Massor av kramar till världens finaste Therese! <3

2011-12-01 @ 10:14:54
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Marie Larsson säger

Ingen stress här inte! bakar gör jag om jag har lust, skinkan köper jag färdigkokt och juljklapparna är köpta och inslagna sedan en månad tillbaka. Så här rullar vi tummar och dricker glögg i december ;o) kram

2011-12-01 @ 10:18:33
URL: http://baljeras.blogg.se/
Åsa säger

Kloka ord Julen ger mig ångest, ångest över allt och ingenting, en värsta helg liksom eftersom jag inte kan motsvara de krav som ställs... oftast av mig själv men dock även av andra.



Ska försöka ta mig till Dorro & Lajksjön/Wiks nån dag innan Lucia, beror på mitt mående osv...



Ha en bra torsdag kram

2011-12-01 @ 10:54:29
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag säger

Så himla bra inlägg!

2011-12-01 @ 11:02:23
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
ansepanse säger

här är det nog den tid som jag mår dåligt, det blir ju inga barnbarn alls längre, inga alls :( gråter en skvätt

bamsigaste kramarna till dig vännen och tack för att du tassar in och önskar godmorgon, det värmer

en fin dag till dig ♥

2011-12-01 @ 11:18:05
URL: http://kinaguld.blogg.se/
carina säger

Bra skrivet och tänkt av dig :)

Varför denna hektiska stress??? julen kommer ändå!

Kramen♥ ha en god dag

2011-12-01 @ 11:20:32
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Josefin säger

Hej Therese! Jag är inte heller bäst på att lämna kommentarer men gör det någon gång då och då. Kikar dock in här med jämna mellanrum jag med :)



Usch vad det blåser ute. Tur man får vara inomhus och kura. Jag hoppas jag blir bättre snart. Lagom till helgen kanske.



Kram Josefin

2011-12-01 @ 11:50:15
URL: http://villacarllarsson.blogspot.com
Frida säger

Iår är min julångest större än någonsin! Barnen fyller tio år Luciadagen och det ska ju firas, men den största ångesten är för att jag jobbar och julen inte blir som barnen vill, de vill ju vara hos kusinerna.. Men 20 mil är inte deras pappa sugen på att köra själv med dem.... Försöker att inte stressa, men känner ju att man vill göra julen så bra som möjligt för dem ändå. .

2011-12-01 @ 12:33:57
URL: http://fridala.blogspot.com
Emilia säger

Kom och tänka på din härliga julkalender förra året, den var sååå mysig!!

Kram

2011-12-01 @ 12:48:44
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Varsågod! <3

2011-12-01 @ 14:14:34
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Sanna - Näää fick du schema så du jobbar jul?! Trist :-/ Hoppas iaf att du är ledig kvällen så du kan mysa med familjen då, alternativt är ledig å får mysa på dagen lite. Här griljerade jag skinka på lunchen å njöt av skinkmacka och julmus. Yammy! KRAM

2011-12-01 @ 14:17:49
URL: http://lurans.blogg.se/
Camilla säger

Jag suuuger åt mig dina ord som en svamp och hoppas kunna sänka min ribba inför julen lite grann i alla fall!! Jag vill inte påstå att jag uträttar en massa inför julen men jag känner mig stressad och skulle gärna göra det... Nu skall jag påminna mig om detta inlägg varje gång julkstressen infinner sig så kanske jag slappnar av lite grann :D Sor, stor julkram till dig!!

2011-12-01 @ 14:24:26
URL: http://norrena.blogspot.com
Ångeständainihjärtat... säger

Jag brukar kunna njuta av julen och bara må gott..Egentligen älskar jag julen!

Men sån tur har jag inte i år, jag är nybliven mamma och maken tappade jobbet nyss..

Vad fan gör man när pengarna inte räcker till alla julklappar, men familjens alla traditioner och måsten måste följas, annars blir det kaos..

Vad gör man när man helst av allt vill sätta sig ner och gråta för att man inte vet om man klarar decembers alla räkningar och utgifter..



Men eftersom vi lever i ett samhälle där man är väldigt mycket mindre värd om man inte har pengar så törs man ju inte ens andas om att man har det riktigt tufft.. Viktigast är att barnet har mat, blöjor, kläder och allt annat som behövs, sen får man vara glad om pengarna räcker till nån enstaka räkning och lite mat åt oss vuxna..



Men tack för din underbara blogg, det är en fröjd att läsa och julkänslorna finns där trots att allt annat känns ganska pissigt just nu...

2011-12-01 @ 21:47:15
Anna-Lotta säger

Ja, tack med eftertryck alltså. jag behövde verkligen få läsa det du skrev. den här tiden på året då jag själv hämtar så mycket energi, kan det bli för mycket av det goda även för mig. jag vill lite för mycket. men det är inte krav, det är bara att dygnets 24 timmar inte räcker till. särskilt inte nu med bebis som inte sover så mycket på nätterna. och dessutom slog det mig att jag absolut inte vill få nån annan, som inte har pysselfeber, att känna ångest och stress. inte hetsa någon i min närhet. man måste få göra som man vill, tycker jag. min barndoms jular var inga höjdare. det är nog därför jag är så fixerad. vill så gärna att det blir bra. i kubik. framförallt är det ju stämningar från barndomen man minns, dofter, smaker. lugn och trygg miljö, samvaro, närvaro. det vill jag ge mina barn. och det gäller så klart årets alla dagar!! och sen gråter jag en skvätt för alla de som inte har det bra i jul. det är en ångestladdad helg. verkilgen. nä, jag fick lite att tänka på idag. djupa tankar. så: tack. igen.

2011-12-01 @ 23:53:27
Anna-Lotta säger

http://jul.tradera.com/martina

2011-12-02 @ 00:21:03
Therese - Sockenvägens Söta säger

Ångeständainihjärtat... - Fy, jag känner så med dig/er. Du på föräldrapenning och maken som förlorat jobb. Kan verkligen relatera, då jag som nyförlöst fick en make som blev långtidssjukskriven. Ingen strid ström av pengar på kontot direkt. Men vi lyckades genomlida och komma hela ur perioden. Hoppas ni med gör det och att maken får ett jobb inom överskådlig framtid. I väntan på det, njut av att vara två hemma med barnen, att umgås, göra snöänglar, ladda med upplevelser, läs sagor, baka osv. Och fokusera på det viktiga. Dvs mat blöjor m.m. Var så fräck att önska kläder osv av nära och kära i julklapp, för leksaker har man en tendens att ha nog av iaf. Men som du skriver, att tala om pengar, ekonomi, och särskilt brist på pengar är tabu. Att säga, jag kan tyvärr inte haka på och ta en kaffe, för jag kan inte slösa 25 kr på en kaffe ute, förstår inte alla... Vill ge dig en stor varm kram, och jag jag hoppas innerligt att ni som familj kommer varandra närmre nu och ser till att klara detta. För har man bara varandra så det andra sekundärt. Men vet också att ekonomi kan ge upphov till irritation och bråk då man kommer till hur man ska prioritera... Hoppas innerligt att ni kan njuta av er nyfödda och får en fin jul utifrån de förutsättningar som finns <3 KRAM och tack för att du delar med dig av din situation, kan ge många, inklusive mig själv, en tankeställare att aldrig ta något för givet!

2011-12-02 @ 08:02:43
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Vi verkar vara lite lika, för själv kan jag stressa upp mig för att jag VILL så mycket, jag vill baka, jag vill pyssla osv. Men med åren har jag tagit ner kraven på mig själv, och framförallt börjat i tid. Redan snett efter midsomamr börjar jag julplanera... Då får man en mysig resa fram till doppare dan utan stress + att man sprider kosnader för klapparna och pyntet! Tack även för länken ,jätte bra text och tips, helt i min smak ju! KRAM <3

2011-12-02 @ 08:05:44
URL: http://lurans.blogg.se/
Emelie - Jul i Tomteverkstan säger

Gillar verkligen vad du har gjort på bilden ovan, riktigt fint fotografi och jag gillar kontrasten mellan det kortet, silverlyktorna och den råa träbiten :) För att inte tala om tapeten, den ser ut att vara otroligt snygg!



sv: Tack så jättejättemycket! Det värmer verkligen med sånna kommentarer! :) Hoppas du kikar in igen och så får du också ha en underbar andra advent :) Kram!

2011-12-04 @ 16:47:35
URL: http://julitomteverkstan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: