Julköket och vardagslyx i juletid




Denna gratistidning från ICA är inte dum!
Spring i väg och grabba ett ex innan de tar slut...

Jag sitter och letar inspiration till årets julmat.
Förutom givna rätter som bara MÅSTE finnas med
brukar jag också testa något nytt.

En lime och gin gravad röding är ett tillskott
julbordet sedan något år då det blev en keeper.

Dessutom gör mamma en skaldjurspaj som bara måste
vara med varje år.

min lott föll i år att bland annat göra revbensspjäll,
en rätt som jag inte gillar särskilt mycket...

Men med lite ingefära, vitlök m.m. borde de kunna
lite sting! Har ni bra recept får ni gärna
dela med er ;-)






Nu väntar dock en underbart god kopp varm choklad
från Tassimon på mig, tillsammans med en bit
ur en polkakäpp
som fått smälta ned...

Mm. Vardagslyx till förmiddagsfikat så här i juletid.

Julmusiken spelar i bakgrunden och ute dalar
snön sakta ner. Nu är det en härlig tid!


Receptletarkramar från mig till er






Nina Liljedahl säger

Din chokladkopp påminner om den jag alltid drack choklad ur när jag växte upp :)

Jag har den kvar fortfarande, men fatet är borta. Jag använder den till att förvara små påsförslutare i nu istället :) För den kan ju inte kastas....

2011-12-06 @ 10:57:27
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
ansepanse säger

kålrotslåda är ett absolut måste på mitt julbord :) sedan blir det morotslåda också

bamsekramar och en fin dag till dig vännen ♥

2011-12-06 @ 10:59:54
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Mandelhjärta säger

Ha en fortsatt trevlig dag!

Det är mysigt att låtas inspireras från olika håll... Papperstidningar, bloggar, naturen, osv. ;)

kram

2011-12-06 @ 11:16:49
URL: http://mandelhjarta.blogspot.com
Anna-Lotta säger

Vilka fina bilder du ger oss hela tiden. Jag fullkomligt älskar det där röda fina engelska porslinet. Har en mjölkkanna. Letar nu efter fina koppar o fat.

Icas tidning ja, riktigt bra. Den har jag här hemma. Det är lite si och så med jultraditionerna i vår familj (det är ju därför det slagit över på mig) och ingen är speciellt road av julmat. Men det tänker jag ändra på. Håller på att inventera vad mina vänner har för favoriter, just för att få lite nya tankar. Så dina kommentarer idag kommer jag lusläsa :)

Det som sticker ut hos oss är kanske att både min bror och svåger envisas med att grilla julskinkan i weber utomhus. Det blir löjligt gott och kommer att göras även hos mig i år. Gotländsk saffranspannkaka tänker jag bjuda på också. Istället för ris a la malta. En fräsch sallad på rödkål, apelsin och vette gudarna. Brysselkål. Ett måste för mig är ett riktigt gott vörtbröd (från bageri!!) och goda ostar, stilton, cheddar och dessertostar. Rökt ost e ju också gott. Rökt lax!! Ditt rödingrecept låter väldigt spännande. Och skaldjurspajen med.

Annars e ju ett gottebord också nåt jag gärna ordnar med.

Ha det gott i snön.

2011-12-06 @ 11:17:45
Tina säger

Hej hjärtat! Åh så gott det lät! Mums! Hoppas du njöt av din förmiddagsfika. Haha usch har du lagt märke till poliströjan? Han har faktiskt TRE poliströjor så det är inte så att han går i samma jämt ;-) Men det är poliströja som gäller. När alla tre är smutsiga skäller han på mig för att jag inte har tvättat....KRAM!

2011-12-06 @ 11:19:25
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Mysig morgon du har! Kram

2011-12-06 @ 11:21:09
URL: http://skuggis.wordpress.com
lolla säger

hejsan goa du!!

visst är det skönt att njuta av lite vardagslyx.

Jag bara älskar min Tassimo, den förgyller verkligen min vardag.

hon är så tokig din lilla Luran och ärlig!!!

kramar lolla

2011-12-06 @ 11:23:51
URL: http://lollashus.blogg.se/
Cissi säger

Vad kul att den var bra, trots att den var GRATIS :9

Ska hålla utkick efter den nästa gång jag gör ett besök på Ica, Tack för tipset!



Boken är mycket mycket bättre än filmen :)



Kram

2011-12-06 @ 11:51:02
URL: http://cissileanderssonb.blogg.se/
Sanna säger

Ska nog sno ihop lite lådor denna jul, måste ha lite finskt julbord oxå :) Förresten, Andreas har helt gudomlig recept på revbensspjäll, eller rättare sagt har han kommit på det själv. Kan alltid försoka luska fram det om det kan vara nåt för dig!



Vardagslyx är inte illa, men idag är det ingen vardag för mig, det är Finlands självständighetsdag och det ska givetvis firas med en film (Okänd Soldat från '55), god mat och webbsändning av Slottsbalen senare på kvällen. Och så lite Sibelius på det hela ;)



Kram

2011-12-06 @ 12:18:49
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja. visst är det röda porslinet fint! Jag har små djuptallrikar eller djupa efterrättstallrikar + denna loppisfyndade jumbokopp som jag verkligen gillar. Det lät faktiskt riktigt gott med grillad julskinka!!! Alltid kul med lite andra traditioner. Brysselkål och rödkål hittar man exempelvis INTE hos oss, däremot älgtunga, grisfötter och rökt älghjärta, samt sötost. Allt detta tror jag är lite norrländska specialiteér. Och är är det nybakt tunnbröd som är ett måste både till den inlagda sillen och julskinkan :-D Guuuud så hungrig jag blev att skriva denna kommentaren fniss Får ta och eftermiddagsfika nu ;-) KRAM!



Sanna - Har du bytt adress på bloggen?!?! Jag får felmeddelanden och kommer inte in, så du får svar här istället. Lät spännande med finskt julbord, klart ni måste ge barnen båda traditionerna!!! Och JA! pumpa Andreas på hans recept är du snäll, behöver all inspiration och tips jag kan få för att hotta till klassikern :-D

Ha det nu fint å fira självständighetsdagen ordentligt <3 KRAM!

2011-12-06 @ 15:09:35
URL: http://lurans.blogg.se/
Lena S säger

Tror det var i den tidningen jag hittade recept på Kardemummadrömmar. Gjorde dom på "jobbet", dom blev mycket populära kan jag lova. Ett tips om du ska baka dom: Jag tog dubbelt så mycket kardemumma som det stod i receptet.



Kramis

2011-12-06 @ 16:33:09
URL: http://nelasvarld.blogg.se/
Åsa säger

Gillar Din röda kopp, finfin. Har efterrättsskålar i blått, typ samma lika :)



Har oxå ett exemplar av denna gratis ICA jultidning.



Gillar inte revbensspjäll. Måste köpa senap hade ju tänkt fixa julskinkan... Jag hoppas jag kommer ihåg det i morgon, senap & havregryn, vi ska göra chokladbollar :)



Ha en bra fortsättning på tisdagen kram

2011-12-06 @ 17:40:56
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Linda säger

Tyvärr inget bra recept att dela med mig av. Men det är kujl att höra vad andra brukar ha på sitt julbord, det skiljer verkligen.

vi brukar varken ha fisk, paj eller revbenspjäll tex:)

Kramar

2011-12-06 @ 19:26:14
URL: http://uppochnervandahuset.se
Popprinsessan säger

Det är hög tid att börja planera julmaten här också! Ska också försöka mig på revben och jag har lite samma dilemma... Gillar inte allt det där feta! Maken grillar supergoda ribs, men det är ju inte riktigt samma sak.. och han kokar dem så möra först innan han grillar dem så där finns liksom inga fettiga bitar...



Förra året testade jag en brysselkålsgratäng med skinka och jag kommer att göra något liknande i år. Fast det är inte så många mer än jag som gillar brysselkål :-)



Hoppas att du hade en mysig chokladstund, kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: