Produktplacering och konsumtion




Sist jag var i stan kom en kännsla av äckel över
mig då jag gick shoppinggatan fram.

Varje butik vill att just JAG ska komma in
och handla. Köpa en produkt jag tror jag behöver
och inte kan vara utan.

Jag gillar att shoppa, det sticker jag inte under
stolen med
. Men att köpa saker som man inte behöver,
som blir slit och släng "bara för att" har jag
i princip slutat med.

 Hellre ett loppisbesök med fina fynd än
dyra nyköp som inte är schysst producerat.

Insikten att alla butiker väntade på att just jag
skulle komma in och lämna mina pengar i utbyte
mot en vara kändes plötsligt enbart kvävande.

Gatupratarna och fönsterskyltningarna upplevdes
inte allt för fjärran från de "inkastare" som finns
resturanggatorna i olika semesterparadis.

Dessa känslor kan jag också få då jag läser vissa bloggar,
det enda de går ut på är att sälja något.

Är det inte bloggaren själv som är "varan" som ska säljas, så är
det produktplaceringar från diverse företag.

Sköts det snygg och öppet är det helt okej. Jag
läser med behållning flera bloggar som är sammankopplade
med diverse webbutiker. Att blogga om webbutiken/varor
ingår då i konceptet.

Men då en bloggare inte påpekar att den faktiskt är sponsrad och
inte själv köpt de produkter som visas har jag litet
eller inget överseende
då detta skapar en vilja och önskan
hos många andra att köpa just dessa varor.

De företag som sponsrar större bloggare har verkligen
en plattform som ger en oändlig genomslagskraft,
då vi är många som inspireras och influeras
av dessa...


* * *


I helgen köpte jag ytterligare några julmagasin,
då detta är en av mina stora svagheter.

Jag har sparade julmagasin sedan många
år tillbaka, en skatt som jag hoppas Luran
eller Bogge
ska vilja ha en dag...

Family Living är en tidning jag aldrig tidigare köpt,
och kommer nog aldrig att göra det igen
det inte var något för mig.

Anledningen till att jag köpte tidningen
var tvåfaldig. Två av de "storbloggar" som jag följer,
Underbara Clara och Fyra årstider, förekom i tidningen.

Lotta hade fått sälja en artikel med bilder från sina barns
underbara trädkoja
, en annorlunda och inspirerande julmiljö.
Dock i stor utsträckning samma bilder som man
gratis kunnat se i hennes blogg...

Någon mer omfattande text till de mysiga bilderna
fanns inte, utan endast info om köpställena.

svalnade min förtjusning en aning.

För att i princip helt dö ut då jag kom till
artikeln om Clara och hennes fina familj.

Hade jag helt okritiskt läst den så hade jag nog
fått en varm känsla av familjemys och julpirr.

Men nej, nu blev jag enbart besviken. Clara framstod
som en produkt. Att sälja sig själv är viktigt då man är sin
egen och ska överleva på det man skriver (bok, blogg m.m.)
och man måste synas i media för att finnas (TV, tidningar, radio).

Men man måste vara genuin.

Claras image/livsfilosofi är något som jag gillar,
och således anledningen att jag följer hennes blogg.

Men nu var artikeln en enda lång produkplacering
för olika företag
, vilket ironiskt nog kommer samma
vecka som hon i sin blogg skriver om vikten att
välja vilka företag man samarbetar med
och
vilka krav hon ställer på den reklam
hon tänker ha i sin blogg...

Artikeln avslutas med att hon vinkar hej då
i en kanincape. Skinn har jag personligen ABSOLUT
inga problem med
då jag själv jagar osv. Men att Clara
visar sig i en cape av skinn, vintage i all ära,
känns verkligen ogenomtänk med tanke på hon
 knappas stödjer en skinnindustri?!

Clara är en framgångssaga som med sitt driv kommit
att bli mycket uppmärksammad.

Men någon som ofta tar tydligt ställning i debatten 
(oavsett om det gäller jämställdhet, genus, barnuppfostran,
 politik m.m.) blir också någon som har ett ansvar.

Som den förebild hon är måste hon nog tänka
sig för både en eller två gånger
innan hon kastar
sig in i saker - en medvetenhet hon säkerligen får
i takt med att insikten kommer hur "stor" hon
faktiskt är.

Risken är annars att hon inte framstår som
den genuina person hon verkar vara, utan
som hon blivit en del i vårt samhälle av
idel produktplacering och konsumtion...

Och angående konsumtion så kan jag därmed
rekommendera er att INTE köpa vare sig
Family Living eller Hus & Hems julnummer.

För som ni ser väckte de inte julpirr utan
endast en massa djupa frågeställningar...

Vilket i och för sig inte är av ondo, jag
tror nämligen att vi alla behöver reflektera över
våra värderingar och köpmönster.

Själv ska jag till IKEA i slutet av veckan,
förhoppningsvis får detta mig att
komma hem med lite mindre kassar och
lite mer i plånboken ;-)

Men helt säker kan man inte vara då jag
 varken är särskilt helylle eller genuin *fniss*



KRAM








fia säger

Så bra skrivet . Jag va inne själv på detta att till julen så kommer inte vi heller att köpa en massa utan att va tillsammans och ha det bra.

2011-11-07 @ 12:37:34
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
♥ Carina ♥ säger

Vi lever ju verkligen i ett slit och släng samhälle. När man reflekterar över hur man konsumerar så är det inte annat än att man skäms lite...

Kram

2011-11-07 @ 12:46:02
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Fnulan säger

Ja det var bra skrivet. Det är svårt det där som bloggare vad man ska skriva om och inte.

Jag skriver ALDRIG om saker som jag inte kan stå för! Har inte så mkt sponsorer så men blir glad om det kommer ngn.

Kram

2011-11-07 @ 13:17:07
URL: http://fnulan.se
Elise säger

Ikea här i Sundsvall? :) Kom in å säg hej till mig isåfall, jobbar hela helgen!

2011-11-07 @ 14:00:42
Åsa säger

Reagerade lite som Du då jag läste om Underbara Clara (en av mina blogg-favoriter) i tidningen Family Living, som jag faktiskt prenumererar på... fick en provprenumation som sedan rullar på.



2011-11-07 @ 15:36:13
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma säger

Jag har blivit mer o mer fundersam på vad,hur och varför man handlar saker ibland=) Det är nog nyttigt både för plånbok och miljö..Ha en fin eftermiddag!

2011-11-07 @ 16:09:30
URL: http://kampan.blogg.se/
Jess säger

Har som du börjat fundera på vad det är jag köper och försöker tänka mg för innan jag köper en massa.

Ett intressant och tänkvärt inlägg!

2011-11-07 @ 16:22:51
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Johanna.B säger

Bra inlägg! Hihi orkade faktiskt läsa hela.. :)



/Johanna

2011-11-07 @ 17:05:52
URL: http://johannab.se/?page_id=3407
ansepanse säger

jag har blivit så´n att jag inte bara köper och köper eller jag har väl aldrig riktigt varit så´n, jag tycker helt inte om det här nya sättet att shoppa kläder även om man inte behöver

bamsekramar och en fin kväll till dig också

2011-11-07 @ 18:58:06
URL: http://kinaguld.blogg.se/
krajamaria säger

Ja inte är jag bättre än någon annan, klart man drabbas av shoppingiver ibland och känner ett sug efter att köpa! Men förra veckan när jag var inne i stan så kände jag så otroligt starkt av denna avsmak för shopping och köpglädje (?)som alltför många verkar ha. Uträttar snabbt mina måsten och drar hemmåt, hem dit där allt redan egentligen finns, där det inte finns några måsten utan allt är så bra som jag vill ha det.

Inte konstigt kanske att min favoritaffär i stan har blivit Kupan på bangårdsgatan. :)

2011-11-07 @ 22:37:33
URL: http://krajamaria.blogspot.com
pysseliten säger

ja verkilgen kanon bra skrivit ;) som sagt var vad man shoppar på så mycket onödigt .Jag har ju haft turen att vinna 2 gånger nu på kort tid så är så GLAD så .Nu sak jag lägga mig och återvinna en gammal bok ;) Kram

2011-11-07 @ 22:40:52
URL: http://pysseliten.blogg.se/
cecce säger

APPLÅD!!

Så bra skrivet!!



Kram!

2011-11-08 @ 06:32:36
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Anna-Lotta säger

Ja visst e det äckligt med denna konsumtionshysteri. Delar din åsikt till fullo även om jag också älskar att shoppa. fina. saker. som. betyder. något. gärna. begagnat!!

Och jag hoppas kunna stå emot dessa jultidningar. Köper ju rubbet varje år och känner mig lika lurad varje gång. Usch så inkonsekvent jag agerar.... Tack för tankeväckande text!

2011-11-08 @ 13:01:34
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Du aaanar itne så glad jag blir att ha en gelike, jag har nog köpt samtliga julmagasin som finns ute... kan liksom inte stå emot å känner mig varje år lika lurad. Så inkonsekvent är även jag... Dock försöker jag kompensera och hålla igen på andra fronter, bättre än inget ;-D Och tack snälla du för dina kommentarer, önskar dig en fin kväll <3 KRAM

2011-11-08 @ 16:02:37
URL: http://lurans.blogg.ses
Eva säger

I love you! Detta är precis en av anledningarna till att jag tycker om att läsa DIN blogg - du säger det du tycker och du står för det. Du är genuin och du är trovärdig. Du är min favorit tidning, fast i bloggform. För du har allt det där jag tycker om att bläddra runt och läsa om - återvinning, pyssel, djur, natur, barn och så har du så kloka och genomtänkta inlägg, bättre än alla glassiga tidningar i alla tidningsställ!

Jag köpte en ny inredningstidning förra veckan, gick på knepet med den glassiga framsidan och att man fick en DVD - Vårt nya hem. Men den var helt VÄRDELÖS!!! För det första tror jag att jag bläddrade 11 sidor innan jag passerat första sjoket med reklamsidor... ja sen stod det knappt något matnyttigt alls. Bara en glassigt vacker framsida. Så den går direkt till elda i stugan högen.

Sen köpte jag "Bo Bedre" bara för att det var 39 kr erbjudande. Men näe så besviken jag blev även på den!!! Ingenting alls. Bara glassiga foton.

Så den får bli fin värmekälla i öppenspisen även den.

Däremot köpte jag RETRO och jaaaaa!!!! Fem glassbilar av fem möjliga. En äkta Eva tidning! Som resulterade i ett retrofynd samma kväll på Tradera ;)

Men förutom den är det Lantliv som är favoriten. Och det är ju så "min stil" är egentligen. En blandning av 70-tals retro och gammeldags nostalgi.



STOR varm kram från Eva

2011-11-08 @ 20:12:03
URL: http://cloudberrie.blogspot.com.com
Nina säger

Jag måste erkänna att som den stora julfantast jag är går jag allt som oftast på det där med julmagasin. Jag köper och köper och köper... Men den allra bästa julstämningen tycker jag ändå infinner sig när man får sitta med tända ljus och pyssla själv. Helst med saker man plockat i naturen. Pretto, visst men åh, så mysigt=)

2011-11-10 @ 18:58:56
URL: http://www.denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: