Planen sprack




Någon undrade vad det var för lyktor jag hade
på mitt vita skåp. De är från SIA och inköpta
för rätt många år sedan.

Verkliga vinterfavoriter med sin form och
sitt mysiga sken.

I kväll är deras ljus särskilt välkommet,
då vi inte har några fönsterlampor för tillfället
på grund av den pågående renoveringen.

Någon tapet har inte kommit upp under helgen
(jakt och barnvakts brist fördröjde det hela)
men fönsterbrädorna är borta och väggarna
spacklade.

Slipningen
är dessutom påbörjad,
så vi närmar oss iaf ;-)

Så även om min plan sprack så känns
det verkligen som om vi kommer att ha ett
"nytt" vardagsrum inom kort.

Någon tid framför datorn har jag inte hunnit med i helgen,
lördagens inlägg var således tidsinställt.

Nu tänker jag ta en snabb runda för att
se vad ni har haft för er innan jag ska vara
trevlig med maken som åker iväg
på en långtur igen i morgon :-/

Just nu nattar han vår lilla Lura som vill vara död.
Ja, ni läste rätt. Vi har varit ner på kyrkogården 2 ggr
i helgen för Luran vill så gärna vara där.

(Hm.. hon kanske är en bortbyting och egentligen
hör hemma hos familjen Addams?!)

Luran
 tyckte det var så fint med alla ljusen,
så hon undrade allt om hon inte kunde få
vara liiite död och stanna kvar en stund...

Tokunge! Dessutom undrade hon vars
de döda gick på toaletten.

Klocktornet var hennes förslag.

Kanske inte allt för dumt, vem
vet om de inte passerar där
sin väg till himmelen *ler*

Som ni förstår så har det pratats en hel del död i helgen,
det är inte alltid så lätt att förklara allt så att en vetgirig
liten Lura är nöjd med de svar hon får.

Men nu vet hon att kroppen blir kvar på kyrkogården,
men att hjärtat (själen) flyger upp till Gud och bor där.

Och är man död kan man inte
äta lördagsgodis, leka eller hälsa på kompisar.

Så hon tänker vänta med att dö.

Och det är jag hjärtans glad för

Våra besök på kyrkogården och Lurans alla frågor
har verkligen fått mig att inse hur glad och lyckligt
lottad
jag är som har min familj omkring mig.

För tårar har fällts för dem som inte längre finns
hos oss, och då särskilt för dem som tiden inte runnit ut
för
ett naturligt sätt

Tårar för dem som lämnat maka/make och små barn efter sig,
eller de små barn som knappt hunnit påbörja livet,
och de ungdomar som hade världen för sina fötter

Livet är inte alltid rättvist.

Därför bör vi alla vara rädda om varandra
och aldrig ta varandra för givet.

I kväll tänder jag inte ett ljus för dem vi mist,
utan för dem som har mist.

KRAM








Tomtens Dotter säger

Jag är lite "kär" i din Luran. Älskar att läsa om hennes funderingar och filosoferingar.



Angående finska glöggen:

Jag vet inte om den finns i Systemets beställningssortiment. Jag har fått den ifrån en kompis som åkt finlandsfärja.

2011-11-06 @ 20:37:11
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Lejonkvinnan säger

Underbara Luran och hennes små och stora tankar.

Lillens funderingar har inte gått så långt, men han är helt säker på att mormor och morfar sitter på ett moln och när det blixtrar så tar de kort och när det regnar så är de ledsna.



Kram

2011-11-06 @ 20:43:39
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Trollmor på Pepparkaksvägen säger

De är så finurliga våra kära små :)

Här har det också varit många funderingar under helgen och man får försöka förklara så gott det går. Ibland är deras "lösningar" så underbara i sättet att tänka.

Stor kram fina du, Trollmor

2011-11-06 @ 20:45:31
URL: http://stumpatrollet.blogspot.com
Alfva - i preggoland! säger

Fina lilla Luran. Hon har verkligen de skönaste funderingarna och härligaste idéerna!

Här blev det ingen tur till kyrkogården, förklaring har jag ingen - det bara blev inte av. Vi tände lite ljus hemma istället, det fick duga i år.

kram

2011-11-06 @ 20:51:52
URL: http://alfvan.wordpress.com
Miranda säger

Njut av att Luran vågar vara sig själv <3 Det går så fort över! Skall jag vara riktigt ärlig....funderade jag redan vid mitt sista visit, hur du skulle få det hela att gå ihop....man kan inte klara av allt...fastän du är den som klararav det mesta...din underbara människa <3

2011-11-06 @ 21:13:33
Emma säger

Härligt med ett nytt vardagsrum innan advent!

2011-11-06 @ 21:19:09
URL: http://embra.blogg.se/
Linda säger

Oj vilka stora frågor och funderingar som ryms i den lilla kroppen. Vi har inte varit till någon grav alls i år då den ligger lite får långt bort för att bara åka och tända ett ljus eller 2:(



Hoppas jag kunde inspirera lite med klänningarna iaf, tycker det varit lite dåligt med fina klänningar i höst men Lindex brukar vara duktig på sånt, vi får se vilken det blir till Moa, jag tycker ju den vita är fin men somsagt den har hon haft redan, kanske ska satsa på dom två röda, en till hotellhelgen och en till jul/nyår.,

Kramar



2011-11-06 @ 22:21:19
URL: http://uppochnervandahuset.se
ansepanse säger

Luran :) Luran, du härliga levnadsglada lilla tösabit, jag älskar dig :)

mm, visst har tårar fällts under den här helgen, vi ska inte ta varandra för givet utan vara rädda om varandra och ljus ska även tändas för dem som mist

bamsekramar vännen

2011-11-06 @ 22:30:02
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Emelie - Mamman som älskar vitt säger

Vilken liten go tjej du har! :) haha.



och vad fint skrivet och ack så sant <3

kram!!

2011-11-06 @ 23:11:32
URL: http://njutensmula.se
DONKEN- Vince & Doas Morsa säger

åååå. vad fint skrivet.

Vi får väl se hur jag klurar ut att prata om dessa svåra ämnen med mina barn sen när de är äldre och frågar varför, om allting... För den dagen kommer, det vet jag ju.



Kul att du gillade det! Har för mig att du gjorde någon variant förra året med lyktor av barnmatsburkar.. hur gick det förresten med din gren-gran? Är den kvar?

;)



Pöss!

2011-11-06 @ 23:24:59
URL: http://donkens.blogg.se/
Laila säger

Det är jätte fina ljuslyktor du har. Det kan man aldrig få för mycket av. ;-)



Vi var till kyrkogården igår. Alltid lika vackert... Jag tycker så mycket om sonens, 9 år, lkommentar



"Det ser ut som om stjärnorna trillat ner" ♥

2011-11-06 @ 23:34:45
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Fnulan säger

Men ååå den där Luran låter som en goding! Så fint du skriver... Jag tände inga ljus i dag, för jag tänker lika ofta på de mina och de andras så jag behöver ingen speciell dag för det =) HAr ljus i mitt hjärta!

Kärlek!

2011-11-07 @ 00:19:11
URL: http://fnulan.se
Nina Liljedahl säger

Lilla goa underbara Luran!!

Vilken tur att du har en blogg så du kan dela med dig till oss andra, om hennes funderingar.



Mamma och jag var i kyrkan i dag, det var så vacket. Det lästes upp namnen på alla som gått bort under det gångna året och ett ljus tändes för var och en av dem. En kör sjöng alldeles underbart och det var så stämningsfullt. Samtidigt så visste man att just idag, var kyrkan fylld av människor som hade mist en kär person under året. Både sorgligt och vackert på samma gång.

2011-11-07 @ 02:31:30
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Tina säger

Hej hjärtat! Vilket fint och tänkvärt inlägg. Det är inte lätt att förklara för barnen det här med döden ibland. T&E har oxå många frågor som ibland känns väldigt kniviga att svara på. Hoppas du får en fin dag hjärtat, önskar att vi bodde närmare varandra så att vi kunde ses och dricka te på kvällarna! Massor av kramar!

2011-11-07 @ 07:34:13
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Anna-Lotta säger

Som vanligt berör du med dina reflektioner. Får ju tårar i kaffet här och kramar om mina barn lite extra. Njuter av att ännu en vardagsvecka tar sin start, istället för att vara lite less som jag har benägenhet att bli då och då. Dessutom stundar årets bästa tid och jag får fullt med inspiration här från dig. I vår familj har vi dessutom numera en liten nisse att fira på självaste julafton. (såklart man fick ett jesusbarn liksom) Det blir nya traditioner helt enkelt. Tack för fin läsning. P.s. skåpet ditt... jösses så fint... :)

2011-11-07 @ 08:27:30
Anna-Lotta säger

och så fin hon e din dotter förresten som förhåller sig helt naturlig inför döden. barn e ju kloka. min säger att när man dör kommer man till himlen och blir bebis igen. en får hoppas...

2011-11-07 @ 08:29:21
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja, ibland så slås man av hur lycklig man är, fick en sådan klump i magen av lycka att jag hade mian barn hos mig då vi gick förbi en liten grav till ett barn i helgen... då blir man ödmjuk å glömmer kivet kring frukostbordet, vaknätter, och bråk... I alla fall för en stund!

Och jag blir så glad om jag kan inspirera lite så här inför jul! Men i ert fall så måste ju julen vara helt otroligt speciell, för oj vilken julklapp ni fått - den bästa av dem alla ju <3 Massa kramar till dig och tack för din fina kommentar!

2011-11-07 @ 09:16:37
URL: http://lurans.blogg.ses
Åsa säger

Härliga lilla luran <3



Elin frågade igår HUR LÄNGE ska Vovvan måsta ligga där ute i graven, kan vi inte ta in henne nu, hon känner sig ensam... Många frågor om döden sista tiden :(



Synd det inte var ett nyköp Du gjort med ljuslyktorna, jag ville ju som sagt ha dem, få se om jag hittar något liknande.



Ha en bra måndag kram

2011-11-07 @ 09:19:32
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
farmor säger

Älskade trollunge,vilka funderingar krama våra älskade barnbarn.Farmor,farfar.

2011-11-07 @ 10:48:37
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Farmor - ja nog har hon sina funderingar... ses i morgon <3 KRAM!

2011-11-07 @ 15:30:10
URL: http://lurans.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Vilken tur att Luran valde att leva ett tag till, hihi! Barn e så härliga med alla sina funderingar... Jag tände ljus i kyrkan när jag va där & sjöng :)

2011-11-07 @ 18:50:48
URL: http://skuggis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: