Ofokuserad och djup



Här försökte jag att få fokus på kvisten i förgrunden,
men det hamnade bevisligen inte där, däremot fick bilden
ett läckert djup då kameran liksom solen behagade att
 fokusera på träden i fjärran...



Flera av er har frågat vad det är för kamera jag testar,
och det är en begagnad Panasonic Lumix DMC-FZ18
som jag försöker komma överens med.

Helt lätt är det inte, vi vill nämligen inte lägga fokus
på riktigt samma sak än så länge...

Men det är inte kamerans fel utan helt klart mitt eget
fel
då jag inte lärt mig de manuella inställningarna ännu,
men skam den som ger sig!






Som tur är har kameran ett automatläge som
fungerar utomordentligt bra, och zoomen är otrolig,
 här fasnade exempelvis grannens fågelbord på bild.

Men på tal om fokus, jag har varit ohyggligt
 ofokuserad
de senaste dagarna...

Jag vet inte vaaad det kan
bero på *visslar oskyldigt*, och gömmer
kameran bakom ryggen ;-)

I dag gäller därför diciplin till 100%.

En intervjumanual ska färdigställas,
så det är bäst att sätta igång!


KRAM








millamagi säger

:). Gillar verkligen vad kameran gjorde med fokuseringen på bild ett!!! Den har ett vackert öga din kamera :) Ha en bästa dag

2012-01-12 @ 07:59:02
URL: http://millamagi.wordpress.com
fia säger

Mycket fina bilder . Och det är svårt att komma överens med sådana makkaperer.Men som sagt tycker att det vart bra .

kram .

2012-01-12 @ 08:10:09
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Susan säger

Vad fräck den första bilden var med solen och det=)



Men kul att exprimentera med kamera ju....



Ha en fin dag vännen



Kramar

2012-01-12 @ 08:15:27
URL: http://susan.itelit.com
Ing-Britt säger

Gomorgon tjejen!



Hoppas du haft en bra natt där barnen sovit gott i sina sängar. Här har vi haft en natt då tilda vandrat fram o tillbaka mellan rummen med en besvärlig hosta. Nu har hon gått till skolan och jag hoppas hon orkar hela dagen.



Vilken underbar bild du fick till eller ska jag säga kameran ;). Blir såå sugen på vintersemester när jag ser bilder från er. Kan däremot förstå att du tycker det räcker med snö nu, att skotta drivor varje dag kan ju bli lite jobbigt.



Ha nu en bra dag.

Många kramar Ing-Britt

2012-01-12 @ 08:18:52
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Malin säger

Go'morron! Var glad så länge Bogge trivs i sin säng ;) Men här börjar det faktiskt att ta sej lite nu. Några kvällar har gått, utan spring och faktiskt somnat själv. Men då har han istället kommit tassande med både kudde och snutte om nätterna istället! ;) Lite ovant, när han alltid "klarat" sej själv både vid insomning och nätter egenom. Men ack så mysigt det ändå varit när han kommit tassande ;) Han är nog inne i en mardrömsperiod nu. Vaknar både på dagis och hemma och är rädd och ledsen.

Hoppas att du så småning om kommer överens med kameran! ;) Jag har fortfarande inte riktigt lärt mej de manuella inställningarna, utan kör oftast med auto ;) Det är svårt.

Ha en fin torsdag på Sockenvägen! KRAMAR <3

2012-01-12 @ 08:20:32
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Russin säger

God morgon..:)



Snacka om att det är kontraster på din och min värld och då menar jag på väder.. :)



Här har vi gröna gräsmattor, jag såg att knoppar på buskar nära att slå ut.. idag har vi 6 grader varmt så det är skalkläder som gäller för Stina till dagmamman..



Din kamera verkar toppen och en bra zoom är ju toppen bra.. :) och autoläge är perfekt, fotas mycket med auto här med.. ;)



Nu ska gubben och jag iväg till gymmet idag så fort Stina är lämnad hos dagmamman.. :9



KRAM

2012-01-12 @ 08:39:24
URL: http://russinsdagbok.se
Nina säger

Roligt med en kamera som tar fina bilder!



Jo han hade gått upp 200 gr. Vilken lycka. Bara han behåller det nu och inte går ner igen..

Den 1 februari ska vi till Lycksele på koll. Och dom skulle ta prover på han.

Ha en strålande torsdag med massor av disciplin!

Kramen

2012-01-12 @ 09:05:21
URL: http://ninuz.blogg.se/
carina säger

Vilka fina bilder!

Jag har svårt att få bra bilder, kanske beror det att man har en åldrig kamera :)

Kramen♥

2012-01-12 @ 09:09:22
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Anna-Lotta säger

god morgon. vilket djup du fick där!!! läckert. och jag saknar snön å du vill ha vår. vi kan väl byta lite nåra dar åtminstone? ha ha.



jag får sån lust att börja fota. vacklar ö h t mellan att vara lite lätt nedstämd (som alltid denna tid) och att känna sug efter allt som ger näring åt själen. fotografering är en sån sak tycker jag. utan att jag har nån större talang för det.... nyårslöften är väl inte min grej men kanske en projektplan för 2012. fotografering borde vara med på den planen :)



och en undran: hur fungerar det för dig med "livspusslet"? hur får du ihop arbetsliv och familj? du jobbar mycket hemma? långa resor? och mannen? jag tycker det är så in i bängen svårt!!



lycka till för övrigt med disciplinen. verkar inte vara nåt fel på den!

2012-01-12 @ 09:50:19
Vendela säger

Åh, vill oxå få tag i en kamera som tar riktigt fina, skarpa bilder! Just nu har jag ju ingen kamera alls så...bara ibland den behagar fungera..jättekonstigt - men hur som helst så är det en riktig skitkamera :D



Kram från en tröttis..:)

2012-01-12 @ 10:19:23
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
ansepanse säger

vad snö och vilka fina bilder med nya kameran, jo det gäller ju att bli vän med den nya, det tar ett tag, det kommer jag ihåg från i våras då jag skaffade en ny, jag har två nu :)

bamsekramar och lycka till med disciplinen

2012-01-12 @ 10:25:34
URL: http://kinaguld.blogg.se/
lolla säger

haha..det gäller att fokusera på rätt sak förståss, ibland vill man liksom inte det.

hoppas du lyckas jobba på litegrann idag då!

Visst är det spännande med en ny kamera.

snygg bild tycker jag verkligen.

kramen lolla

2012-01-12 @ 11:39:21
URL: http://lollashus.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja att fota är kul, men vete tusan om jag har talang för det, som med sång, fotar hellre än bra garv Men klart du ska ägna dig åt det!!! Blir perfekt kombo då du ändå ska börja blogga ;-D Å livspusslet, tja det funkar bra, då jag mestadels jobbar hemma, barnen är på förskolan ett stenkast bort och maken kör lastbil, men inte så ofta på långresor, så allt som oftast äter vi middag tillsammans <3 Så just nu njuter jag av att bitarna fallit på plats, men för hur länge vet man inte då jag har ett år på denna tjänsten endast... Men ska inte tänka på det utan njuta av NUET. Måste bli bättre på det... KRAM!

2012-01-12 @ 14:00:27
URL: http://lurans.blogg.se/
Helen säger

Kortet blev jätteläckert även om fokusen inte hamnade där du ville:)

2012-01-12 @ 16:28:43
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
NIna L säger

Det var två riktigt läckra bilder det där :)



Jag tycker inte att det var något fel på dina närbilder.....eller menar du det där med att man själv vill bestämma fokuspunkten på närbilden? I så fall tror jag att det är så att fokus alltid blir i mitten av bilden, men att man kan hålla in avtryckarknappen halvt och sedan flytta läge på kameran, så behålls fokuset på det som var i mitten när man tryckte in knappen. Kan jag förklara så du förstår vad jag menar?



6a en riktigt bra dag, med både jobb och lite fotande på rasterna. Kram!

2012-01-12 @ 20:40:51
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Här ska du få ett tips! Skit i Auto & sätt på Av läget (vet inte va det heter på Panasonics). Då väljer du själv bländare & ISO så hjälper kameran dig med resten! Då får du betydligt finare bilder! Ljust & fint väder ISO 200. Mulet 800, på ett ungefär. Eftersom du har ett zoomobjektiv, så för att få stor bländare 3,5 (eller va nu lägsta siffran é) så ta zoomen på minsta zoom-siffran (18 eller va du nu kan tänkas ha). Zooma sen med fötterna istället för att behålla dina inställningar. Så ställ alltid in bländare först (när du zoomar ser du att den F-siffran ändras). Sen ISO't & sen é det bara att gå lös! Testa dig fram, för det é så man börjar fatta... KRAM

2012-01-12 @ 22:17:44
URL: http://skuggis.wordpress.com
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Jag igen.. Kör du Av eller nått av de manuella lägena så kan du själv välja fokuspunkt. Annars väljer kameran var den själv tycker...

2012-01-12 @ 22:19:15
URL: http://skuggis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: