Årets första auktion



"Nytt" vardags porslin som jag ropat in på dagens auktion. 


I dag släpade jag med mig min familj
 årets första auktion.

Redan i denna inledande meningen framgår två problem.

Det första problemet var att det en vinterauktion, det vill säga
ett par timmar utomhus i väntan på att "fynden" skulle gå
under klubban. Då MÅSTE man ha varma skor.
(Vilket jag givetvis inte hade)

Det andra problemet var att ha med familjen,
eller snarare Bogge. Han tog tillfället iakt och rymde
rätt omgåendemaken hade fullt upp med att
hålla våra busungar nöjda och hindra dem
från att fly fältet. De var konstigt nog inte lika
roade av auktionsfynd som sin mor...

Det slutade med att jag skickade hem dem ;-)

Fanns det då några fynd att göra idag?

Tja, det var ett helt dödsbo som gick under klubban,
så nog fanns det en hel del fina saker även om
merparten var skräp, i alla fall i mina ögon.

Jag började med att ropa på ett bogmontage/trofé
av ett rådjur
, vid 150 kr lade jag mig - och det var nog
tur
både med tanke på att det såg rätt loppbitet ut
samt med tanke på makens ansiktsuttryck *fniss*

Vi kom lite sent till auktionen så jag hade inte
hunnit gå igenom allt som jag skulle önskat på visningen
innan själva auktionen, men en låda med ljuvliga tallrikar
samt en ljusrosa pressglasskål på fot hade jag i alla
fall siktat in mig på.

Så den ropade jag in av bara farten!
Ni ser en glimt av tallrikarna bilden ovan.

De blir toppen som nytt vardagsporslin!

Tydligen hade hela servisen funnits. Två lådor med
resterande delar hade kommit fram i slutet av auktionen,
men då hade jag redan tagit mina frusna fötter och
pallrat mig hemmåt.

Och tur det, för det blir svårt nog att knöka in 6 tallrikar
i mina redan överfulla köksskåp ;-)

Dessutom måste jag erkänna att det blev hela 4 lådor med
porslin, glas, flaskor, våningskakfat, vinkaraffer,
suffléformar, DVD-filmer, träsnidade skedar m.m.

Sådana där "fynd" lådor med lite av varje i är spännande,
alla hade sina guldkorn, och det jag inte vill ha kvar
har jag packat ner i en av lådorna  som jag ska
 lämna in ortens seconhandbutik
 redan nu på måndag.

En sprillans ny Tupperware behållare 7,5 L med lock
ropade jag också in kom jag just på, och bara den
gjorde att dagen blev en förtjänst!

Det blev en utdragen auktion, så jag orkade inte invänta
de sista sakerna jag siktat in mig på att försöka lösa.

Men innan jag knatade hemmåt med kalla fötter 
ropade jag på impuls in en galet bra sak.

En skrinda. Ni vet en sådan barnen drar omkring
med lilla Kerstin i Alla vi barn i Bullerbyn?

Eller är det kanske Båtsman som brukar dra en
skrinda i Vi på Saltkråkan?

Hm... Jag får nog googla detta
så jag inte behöver ligga och fundera
på i vilken av Astrid Lindgrens filmatiseringar
det förekommer skrindor.

Hur som, så tyckte jag att det skulle vara en
 perfekt present till Bogge och Luran som de kan
roa sig och leka med i sommar!

Dessutom kan jag använda skrindan
 till att dra dem till förskolan om de skulle vilja det.

Skrindan gjorde dessutom att jag utan problem kunde
frakta hem de fyra fyndlådorna jag ropat in, och
allt porslin var dessutom helt då jag kom hem!

Dock måste jag erkänna att jag kände mig lite som en
"baglady"
då jag kom och drog min skrinda full av bruna
kartonger genom snöslasket *fniss*

Resterande delen av dagen
har ägnats åt att åter få upp värmen i fötterna och
att diska de auktionsfynd som jag tänker behålla.

Nu slappar jag i soffan framför melodifestivalen,
och kan konstatera att nästa gång jag får för mig
att gå på auktion så ska det vara sommar...

Ha nu en fin kväll!

Själv tänker jag gå och se efter om jag har något gott
att fylla mina nya skålar och karaffer med ;-)


KRAM






Ing-Britt säger

Dom där tallrikarna skulle gärna få stå i mitt köksskåp :). Har dem faktiskt i blått ute vid stugan men som att jag är en rosa fantast så tycker jag dina är finare. Ska bli kul att se vad du mera släpade hem.

Har aldrig hört talas om en vinterauktion utomhus förut och kan tänka mig att det blev riktigt kallt.

Ha nu en mysig kväll, kram Ing-Britt

2012-03-10 @ 21:18:10
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger

...skrivet av kvinnan som för blott 4 dagar sedan skrev att hon var "smått allergisk mot rosa" skrattar



Anyway så är tallrikarna jättefina. De flyttar mig bakåt i tiden. Till höstmiddagar hos farmor med stek och potatis, och till efterrätt: blöta jordgubbar från frysen. Vet inte varför, hennes var blåa... Men känslan är samma i alla fall.

2012-03-10 @ 21:24:53
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Erica AKA Tomtens Dotter säger

hahahaha

2012-03-10 @ 22:08:46
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Lizas Lantliv säger

Åh va kul med auktion!

Jag har bara varit iväg en gång o då handlade jag inget, vågade inte vifta! =)

Låter som om du fick med dig en hel del fina fynd, du måste visa mer!

Så charmigt med en skrinda, kommer ihåg att vi hade en när vi va små!

Hihi vilken syn jag fick framför mig när du beskrev dig som en baglady! ;)



Hihi jag såg det nu att du skrev om ett silverfat!

Så komiskt!

Vi tänker lite lika du o jag!!



En hel drös kramar! // Liza

2012-03-10 @ 22:10:16
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
caroline säger

Vad roligt med auktion och tallrikarna var ju verkligen jättefina :)

2012-03-10 @ 22:32:16
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Linda Olsson säger

Härligt! Många fina fynd kan jag tro, och porslinet va superfint! :)

Haha, ser för mitt inre hur du går där med din skrinda full av kartonger ;D Hahah!



KRAM! <3

2012-03-10 @ 22:32:48
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Petra säger

Hej hej Kära du!



Härligt med auktion!! Så fina vardagstallrikar du ropade in. Åhh en skrinda, sådan har mamma till barnen "på landet" där dom bor. den älskade lillan när hon var liten. =)

Inte bra att vara utan skor på en ute auktion uppe hos er. =) brrrr....

spännande att se de andra fynden sedan. =)



Ja den dära melodifestivalen..... =) blä... bättre att blogga då=)



Sov gott natt natt

kram

2012-03-10 @ 23:46:24
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Jeanette Wallin säger

Vi var också på auktionen, och till min stora förtjusning sov Olof hela eftermiddagen när jag kom tillbaka efter en lunchpaus :) Här fyndades det muffins & kakformar, och en hel påse med scrapbookingprylar som skulle ha gått på 7-800 kr nytt.. jag betalade 150kr :) Den där skrindan kollade jag också in, men den måste ha gått precis då jag var hem en sväng :)

2012-03-11 @ 08:18:14
Eva säger

I Bullerbyn när Anna och Lisa ska vara barnvakt till Kerstin, då kör de runt henne i en sån skrinda. Mamma har en sån som Moa & Alva älskat att dra runt med när vi varit där. De är jättegulliga MEN jag måste erkänna att jag haft liiiite motstånd till den. Jag har en annan bild framför ögonen när en sån kärra dagligen passerade på gatan utanför flickrummet... men det är en annan historia, söt är den iallafall!

Och du, hade jag varit där på auktionen hade jag definitivt dyrkat mot dig på tallrikarna! Jag har 3 st såna och söker fler. Så de var ett fynd! Jag har en blå också men de verkar ännu svårare att hitta fler av. Så för tillfället har jag såna bruna som vardagstallrikar... brunt är fult, egentligen ;)

Ja nu missade jag nåt absolut.

Så jag förstår att mamma är sur på mig :)

KRAM från Eva

2012-03-11 @ 09:01:52
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Kul att fynda lite ju! Snygga tallrikar!

Ha nu en fin söndag!

Sv: Ja, trist att vi inte bor närmre varandra! Ja, jag somnar nästan med när jag nattar L på dagarna. E ju så mysigt att ligga där på sängen tätt intill henne när hon bökar runt med snutten i ansiktet & pillar på mig med sina fingrar innan hon till slut somnar ;)

Nej, nu ska jag se om L vill ha välling. Sen ska vi bege oss till Stefan & Christoffer. Blir mys, va ute lite i vårvädret, bygga lego, se på film & fixa med min hemsida. Måste rensa lite & bara visa guldkornen, för man é inte bättre än sin sämsta bild.

KRAM

Kram

2012-03-11 @ 09:51:46
URL: http://skuggis.wordpress.com
ansepanse säger

vad spännande :) det är roligt med auktioner men jag håller med om att det ska vara sommar eller åtminstone inte fryskallt, jättefina tallrikar, törs man fråga vad du gav för dem?

en fin söndag till dig vännen

bamsekramen ♥

2012-03-11 @ 11:07:56
URL: http://kinaguld.blogg.se/
åsa säger

Igår fick jag skämmas ;-) idag är jag avundsjuk :) jag vill oxå ha Dina fina nya tallrikar, de skulle verkligen passa bra här hos mig.

Auktion är inget jag brukar besöka, min sociala fobi gör att jag inte törs bjuda, vågar helt enkelt inte ta iniativ och då blir det ju inga fynd.

Vill ju gärna se vad mera Du fyndade igår :)

För min del är det något lättare med loppis, då "syns" jag inte och det känns bättre.

Ha en skön söndag kram

2012-03-11 @ 11:43:32
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
åsa säger

Jo, fortsättning följer... en sådan skrinda, fast med hunddrag, har jag oxå, har tänkt Bullen ska kunna dra den till sommaren, typ.

Självklart kommer jag att fortsätta lägga ut bilder precis som tidigare, Du vet ju att jag måste ju få bildbomba då å då för att vara nöjd :D

kram

2012-03-11 @ 11:46:21
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Petra säger

Godermorgon! Eller ojsan, god middag. Sovmorgon idag? Jag ? Japp !! Fniss. Utvilad, glad & tokig. De e jag de =)



Hoppas du får en fin fin dag

Kram

2012-03-11 @ 12:17:34
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Farmor säger

Hoppas att du inte blir ledsen hi hi, när du såg va luran kom hem med,hon hinner överallt denna tös hon sa man kan ha dom till påsk,färg spelar ingen roll så de så,ha en skön söndag,kram till er alla.

2012-03-11 @ 12:23:33
URL: http://lurans.blogg.se/
Linda Olsson säger

Sv; Skönt att höra att jag inte är ensam om att ibland längta till läggdags ;D



KRAM! <3

2012-03-11 @ 13:09:39
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Miranda säger

Jag ville också dit idag, men jag skulle ju få främmande idag ;-) Sen var det tur att jag var hemma, för nu är den död!

2012-03-11 @ 13:14:29
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Therese - Sockenvägens Söta säger

Jeanette Wallin - Jamen, då såg jag nog dig!!! Du var den superfräscha mamman med den söta killen i vagnen :-D Smart drag att ta lunchpaus, det var en utdragen auktion... Och vilket fynd du gjorde på scrap sakerna! Det fanns onekligen guldkorn, men då var man tvungen att vara med, ibland gick det lite väl fort då sakerna klubbades!

2012-03-11 @ 17:55:00
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Farmor - Ha ha näe röda julgransljus passar ju toppen nu till påsk ;-P Hon verkar ha ärvt min kärlek till jul, eller så är hon bara allmänt en skrotsamlare ;-D KRAM

2012-03-11 @ 18:14:26
URL: http://lurans.blogg.se/
Louice säger

Oh vad roligt med auktion =) Det var flera år sedan jag var på auktion senast. När jag var liten och bodde hemma gick jag ofta på auktion och jag älskade att ropa in fina gamla saker.

Hm, kanske ska leta upp ngn auktion i närheten och liva upp gamla minnen.

Låter som om du fick tag på mycket fint.

Hoppas helgen varit bra!

Kramar

2012-03-11 @ 18:40:55
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Anna-Lotta säger

GAHHHH! nu kan jag inte sova. borde jag också åka på auktion. när? vart? MÅSTE HA!!! dregel, dregel....

vilken sucker jag eeeee

2012-03-12 @ 22:27:35
Anna-Lotta säger

OCH skrinda. dom e ju skitdyra. och skitbra!! grattis!!!

2012-03-12 @ 22:40:31
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja, jag har insett att jag gjorde ett riktigt KAP vad gäller skrindan, och det bästa är att ungarna ÄSLKAR den :-D

2012-03-13 @ 21:17:38
URL: http://lurans.blogg.se/
Jonas säger

Härligt att du gillar auktioner. Tycker själv riktigt mkt om att buda... det är såå spännande

2012-03-15 @ 16:53:20
URL: http://www.barnebys.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: