Facebook får kvinnor att må dåligt



Facebook och olycka är som hönan och ägget,
vad kommer egentligen först?




Facebook sprider olycka lyder DNs rubrik i dag, och även
TV 4:s Nyhetsmorgon diskuteras denna undersökning av
svenskarnas Facebooks vanor nu på morgonen.

En dryg miljon svenskar mår dåligt om de inte regelbundet
är på Facebook. Lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som
använder Facebook är ofta mindre lyckliga och mindre nöjda.
Det visar den första stora svenska studien av det sociala mediet.

Jag är föga förvånad, och är benägen att säga "vad var det jag sa"
då jag vid ett flertal tillfällen sågat Facebook och den "gilla"
kultur
som tyckst ha vuxit fram i människors jakt på
ständig bekräftelse
.

Själv har jag inte ett FB konto/profil,
och kommer aldrig att skaffa.

Men som fenomen är FB spännande, och undersökningen
fångade bums mitt intresse.

Men jag ser nog mest fram emot fortsättningen
och uppföljningen av studien.

Det vill säga om det är Facebook som i sig gör särskilt kvinnor
mindre lyckliga och nöjda, eller om det är kvinnor som i grunden
 inte är lyckliga och nöjda
med sig själva och sitt liv 
som söker sig till Facebook för att få bekräftelse?

Det är en riktigt hönan-ägget dikussion, men jag
tror nog att människor som kanske är sjukskrivna,
arbetslösa osv
söker sig till detta sociala medie som
tidsfördriv och sedan "fasnar" samtidigt som de
inte kan låta bli att jämföra sina liv med andra.

Men nu HAR jag ju som sagt inte FB, så det är
svårt för mig att veta, så jag är nyfiken på vad
ni som har FB tycker och tänker kring detta!

Skapar Facebook ett beroende - lägger ni 81-75 minuter
dagligen på FB
och är ni rädda att "missa nått"
 om ni inte loggar in?

Själv kan jag nog kategoriseras som lätt
bloggberoende
, så det är nog tur att jag håller
mig ifrån Facebook
*ler*

KRAM



Ps. Och jag är jäkligt nöjd med mitt liv,
men jag vet inte om jag vill påstå att det beror på
att jag inte hänger på FB ;-) Ds.





Nina säger

Ja jag är facebook beroende. Helt klart. Men jag är lycklig å mår bra ändå ;) å söker ingen bekräftelse via Fejjan. Men MÅNGA gör det. Vissa skriver endast hur mycket dom motionerar, städar osv. Dom status uppdateringarna hoppar jag över!

Men att få tips, råd, ha kontakt med gamla vänner och släktingar är roligt! Å lite skvaller emellanåt är ju små roligt ;)

Mikael skulle hoppa jämfota av lycka om jag gick ur Fejjan =p

2012-03-05 @ 07:51:10
URL: http://ninuz.blogg.se/
Camilla säger

Intressant studie... Jag är en fb:are men inte speciellt olycklig ;) Jag är en periodare själv som ibland gör statusuppdateringar ofta och där emellan är jag bara in och kollar andras statusuppdateringar... Fb kan vara beroendeframkallande, speciellt i början var jag ofta där men intresset har avsvalnat något :D Ha en finfin dag och jag föreslår att du fortsätter avstå fb och i stället lägger den tiden på din fina blogg :) Kram

2012-03-05 @ 07:56:24
URL: http://norrena.blogspot.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Jag dissar facebook. Mest på grund av att det är en tidstjuv, och jag behöver verkligen inga fler sådana i mitt liv!



Vad jag däremot har märkt som facebooklös tös är att jag missar saker. Mina VÄNNER har så klart koll på att jag inte har fb. Men de BEKANTA/perifiripolare som tidigare bjöd till partaj via mail/sms glömmer bort.



Tror dock inte att fb gör folk olyckliga. Det känns mer som intresseskapande rubrikmakeri a la rött skynke. Hönan kom först, inte ägget!

2012-03-05 @ 08:13:06
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Tina säger

Godmorgon hjärtat! Jag har FB, nu har jag nog ett "sunt" förhållande till sidan. Men jag la ner det under några månader för att jag kände dels att jag var beroende och dels att jag blev ledsen över vad vissa personer skrev där....Helt sjukt egentligen. Hoppas du får en fin dag hjärtat! Massor av kramar!

2012-03-05 @ 08:18:07
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Nina säger

Är väl lugnaste om jag kommer medans Sam är på dagis ;) så va passar bäst, före eller efter lunch?

2012-03-05 @ 08:23:21
URL: http://ninuz.blogg.se/
Nina säger

Eller kanske vi ska ta en lunch från fiket? Vi kan ju äta hos dig ;)

2012-03-05 @ 08:24:14
URL: http://ninuz.blogg.se/
CiliaH säger

God morgon vännen :) Jag har FB, och jag tycker det är fantastiskt kul med fb eftersom jag fått kontakt med folk som jag inte haft kontakt med på länge, till exempel mina kusiner. Min fb är i princip alltid igång när internet är igång men jag kollar den bara någon gång då och då när jag inte har ngt att göra. Jag tycker dessutom att det är bra, för jag har lite koll på ungarna och deras kompisar, ja, jag är vän med alla våra barn på fb. De blockar vissa saker för mig men inte allt och jag ser som sagt vilka de är vän med mm. Jag använder dessutom fb för att informera min klass om olika saker, vi har en egen grupp :) Däremot har jag rensat rejält i min vänlista. Alla som jag inte faktiskt vill umgås med IRL plockade jag bort från fb. De har inget med mitt liv att göra. Mina statusuppdateringar varierar rätt rejält, vissa dagar ingenting, vissa dagar massor. Jag och mina systrar brukar jaga varandra om att vi ska köra med kb. Skriver både posititvt och negativt i status, oftast positivt dock eftersom jag försöker att se det positiva i det mesta. Sen har jag ju bloggen för att kräka ur mig längre saker :)

Haha, det blev långt detta! Kontentan är att jag gillar fb, läser det jag vill och blir definitivt inte olycklig för att någon annan skriver om hur bra de är eller hur bra de har det. Bättre att glädjas med dem :)



Kram kram

2012-03-05 @ 08:30:34
URL: http://ugglehuset.se
Ing-Britt säger

Godmorgon vännen!



Jag är facebook andvändare och tycker det är kul. Har fått återknyta barndomsvänner som bor långt bort, som annars inte hade hänt även släktingar tycker jag att man får mera kontakt med.

Lägger in en hälsning och kanske får svar ´direkt eller efter tre dagar...Ringer man är det ju inte säkert att det passar just då.

Sen är jag ju inte sååå aktiv på fejan som jag är på bloggen så där finns nog även mitt beroende.

Däremot kan jag förstå hur de menar, många fastnar nog i mindervärdesträsket, då det mesta som skrivs är skryt om vad man gjort... Nog om detta.



Hoppas ni fick en mysig filmkväll igår och att inte längtan efter Luran blivit för stor redan. Kan tro att iaf Bogge njuter över att få all uppmärksamhet.



Ha en bra dag, kramar Ing-Britt

2012-03-05 @ 08:32:57
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Cissi säger

Jag har ett konto som jag kikar in på några gånger i veckan, och jag skulle mer kalla mig blogg-beroende än FB-beroende ;)



KRAM!

2012-03-05 @ 08:35:37
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Anna-Lotta säger

ja jösses. alltså, facebook som vi älskar att hata, sociala medier är här för att stanna och jag har mest gott att säga om facebook. det är bara ett av många verktyg nuförtiden. frågan e om man inte är väldigt beroende av nätet i stort, jag vet att jag är det: att läsa bloggar (gissa vilken som är mitt största beroende he he), scanna nyhetsflödet, beställa och handla varor, kolla mailen, facebooka... däremot är nog vår generation lite ovana och tenderar att bli nästintill lite korkade i vårt nätanvändande. men man får inte glömma att vi inte har haft detta med oss så länge och kan nog ha svårt för att "stänga dörren" om oss ibland. en helt ny juridik kommer till ifråga om fotograferande av andra, kränkande behandling och förföljelse... jag det finns mycket att lära. våra barn kommer nog vara bättre rustade. att kvinnor behöver mer bekräftelse än män är ett sorgligt faktum som beror på många faktorer. men vi är också bättre (generellt naturligtvis) på att upprätthålla sociala kontakter och finns i fler sammanhang som är viktig för oss - så även med facebook.

2012-03-05 @ 08:40:40
Anna-Lotta säger

tycker du gör rätt i att satsa på bloggen din för övrigt ;)

2012-03-05 @ 08:42:45
Tina säger

Haha! Vad synd att du inte fotade Luran igår! Det hade varit roligt att ha båda våra tokungar på bild! KRAM!

2012-03-05 @ 08:51:10
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Nina säger

Ger Anton lunch vid elva så går jag till dig, då hinner han somna förhoppningsvis. Kan ju ta lunch från my Way då det ligger åt rätt håll. Va vill damen ha?

2012-03-05 @ 09:22:44
URL: http://ninuz.blogg.se/
Frida-FantastiskaMamman säger

Jag skaffade ett fb konto för snart ett år sen....men jag ingen lyckojunky som du vet utan de uppdateringar jag gör är precis som på bloggen....skit ibland härliga ibland...



För mig är fb ett kul sätt att hålla kontakt med "gamla" bekanta inget annat....



Kramar

2012-03-05 @ 09:28:12
URL: http://fantastiskamamman.se
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Haha, vilken undersökning ^^ Ett litet beroende ger det allt, men tycker det e samma beroende som att blogga/läsa andras bloggar. Ett kul sätt att hålla kontakten med släkt & vänner, speciellt sånna man inte kan träffa så ofta. FB blir vad man gör det till. Vissa e ju helt galna & spelar alla jäkla spel som finns, uppdarerar status på lilla minsta de gör osv. Jag kollar bara folks statusar (kommer upp som ett flöde), foton, gillar & kommenterar lite då & då. Man behöver ju liksom inte överdriva. Jag é rätt lycklig! ;)

KRAM

2012-03-05 @ 09:38:49
URL: http://skuggis.wordpress.com
Åsa säger

Jag är tyvärr inte nöjd med mitt liv, men någon Facebook-konto har jag inte så vad ska jag då skylla på?

2012-03-05 @ 09:41:47
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Åsa säger

Nu har jag läst alla kommentarer till detta blogginlägg, många var det... Jag tror att man visst kan bli beroende, vare sig det är fb eller blogg eller något annat på internet.

Jag brukar ju kolla J's fb nu när det är ockupation & ambulanstrådar, vill ju veta ifall det händer något ;-)

Ha en skön måndag kram

2012-03-05 @ 09:46:25
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Marie Larsson säger

Beroende, jag? Njae, jo jag erkänner. Är flitig användare av fb. Men det är väl vad man gör det till själv. Jag gör det inte för bekräftelse utan för att hålla kontakt med mina vänner. Jag skriver inte inlägg varje dag, jag försöker vara personlig men inte privat... Mitt nästa projekt är att uppfinna ett alkolås på denna sida då det är lätt att halka in o skriva något "kul" fram på småtimmarna :-)

Kram Marie

2012-03-05 @ 09:57:19
Nina säger

japp, skickar ett mess! runt halv tolv, kvart i tolv kanske? See you!

2012-03-05 @ 10:00:42
URL: http://ninuz.blogg.se/
pysseliten säger

Jag är med en flitig fb men gör allt jag ska innan jag fb har vänner som säger att dom inte hinner något .Och det förstår jag eftersom dom fb jämt .

Jag bloggar hellre och pysslar :) Det ger mig energi och hoppas att sprida energi :)Kram

2012-03-05 @ 10:32:05
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Jenny säger

Hej Therese!

Intressant att läsa alla kommentarerna till detta inlägget:) Själv har jag FB konto men är inte "addicted", då är jag nog mer bloggberoende;)



Det jag gillar med FB är att jag nu har mer kontakt med släktingar som bor långt bort, (har mesta släkten i Finland eller uppåt Stockholm..)och kan följa vad som händer i deras liv.

Glassiga statusuppdateringar är jag inte så mycket för..



Ha en trevlig vecka Therese!



Kraam Jenny

2012-03-05 @ 10:32:30
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
Linda Olsson säger

Visst va det där intressant! Läste det nyss ungefär och va tvungen att blogga lite om det också. Jag hade fb förut, men tog bort den. himla skönt måste jag säga! Livet blev enklare helt enkelt. ;) Hahah!



Sv; Du har ju rätt! Blir ju faktiskt schabby om färgen flagar ;) SMART där :P



Kramar <3

2012-03-05 @ 10:33:22
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Vardaxlyx säger

Jag är en FB-användare och mitt liv är väldigt BRA eller MYCKET BRA =). Jag tycker FB är en bra reklamkanal till ex min bloggoch även att hålla kontakt med vänner!!

KRAM!!

2012-03-05 @ 10:59:12
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Åsa säger

Självklart vill jag om möjligt träffa Dig & fika på Görans ifall jag lyckas ta mig till Dorro :)

Nu vet jag ju inte riktigt när det blir, inte idag eller i morgon, så långt vet jag... troligtvis inte på torsdag så antingen onsdag eller fredag som det verkar just nu.

Vi ska på bio i morgon jag & Elin, Prinsessan Lillifee :D

kram

2012-03-05 @ 11:13:09
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
fia säger

Nä jag har inte heller fb Men en sak är säker och det är ett behovsframkallande har jag förstått och status uppdateringar och allt vad det nu är . Dom som gillar det är det ju bra .

Hoppas allt är bra med dig och önskar dig en bra start på veckan .

kram.

2012-03-05 @ 12:10:55
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Åsa säger

Jag har ju facebook men jag använder det i första hand som ett sätt att hålla kontakt med vänner och släkt som jag förmodligen inte haft kontakt med annars, vilket ju för all del kan vara lite sorgligt men samtidigt så är det ju såhär samhället ser ut idag. Man märker ju dock rätt snabbt vilka som har ett riktigt behov av att synas och få uppmärksamhet - de skriver ju statusar i stil med "åh nej, det var det jag visste, nu blir det liv" och sen, när man frågar vad det är som hänt så får man svaret "nej, jag vill inte ta det här på facebook". De flesta av mina vänner tillhör dock inte den kategorin så det är väl kanske därför det känns ganska sunt, jag hänger inte där så mycket heller faktiskt, när jag tänker på det, så roligt tycker jag inte att det är.. Men, jag är ju gammal, så jag har väl inte fattat grejen riktigt :-P



Kram!

2012-03-05 @ 12:22:28
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Jenny säger

Hej du :-) Jag har själv Facebook och jag lever då lyckligt. Jag tror att det beror på hur man väljer att tolka vissa inlägg. Det kan misstolkas på olika vis. Jag har fått tillbacka många gamla klasskompisar sen lågstadiet och mycke släktningar som man inte träffar så ofta och då är det bara possitivt att kunna skriva med dem och hålla kontakten. Funderade innan jag skaffa fb om jag skulle ha de eller blogg. Och då vart de fb.

Kram kram

p.s glasburkarna väntar på dig ;-)

2012-03-05 @ 12:28:18
Petra säger

Ha ha ja jag e nog oxå snarare blogg beroende. Men ja jag kan hålla med,. facebook e beroendeframkallande. O bara en massa skitsnack. Alla har varit så himla duktiga hit & dit. Ingen som skriver att dom har en tuff tid med barnen just idag eller så, nejdå rosa skimmer över allt.



Ja jag älskar att skriva måndagslistan, den rycker upp mig dessa annars så tråkiga måndagar.

men NU ska jag hämta hem min älskade DOTTER

Längtar!



kramar

2012-03-05 @ 12:43:35
URL: http://zupermamman.blogg.se/
♥ Carina ♥ säger

Jag är med i fb men skriver där sporadiskt. Jag kan tycka det är ganska skrattretande med vissa som alltid skriver, underbara måndag, fånga dagen, livet är härligt osv osv. Allting är på topp! Jämt! :)

Kram

2012-03-05 @ 13:32:06
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Jenny H - Hi hi ja jag tror nog inte egentligen att det finns någon korrelation lycka/olycka å fejjan, men tyckte det var en kul udnersökning. Kan känna att man missar rätt mycket då man itne själv har FB, men som sagt, då skulle jag nog sitta alldeles för mycekt med datorn, räcker som det är nu ;-D Även om jag skulle vilja ha kontakt med lite klasskompisar, gamla arbetskamrater osv. Å jag ska försöka hinna pillra mig iväg till dig någon dag framledes <3 KRAM!

2012-03-05 @ 14:01:32
URL: http://http:lurans.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger

Marie Larsson - hi hi ja du, alkolås för både telefon och fejjan tror jag många skulle behöva, och jag har för mig att man kan låsa/ställa in någon instllning så man inte tar sig ut innan man vet med sig att man ska på krogen osv. ;-D KRAM

2012-03-05 @ 14:21:45
URL: http://http:lurans.blogg.se
Lizas Lantliv säger

Jaa jag märker en viss hysteri där!

Kan förstå att en del mår dåligt, många söker bekräftelse o skriver bara om positiva saker o hur "duktiga" dom är/varit...

Hade det inte varit för att hålla kontakten med vissa vänner/familjemedlemmar hade jag nog gått ur..

Men rätt så bra med Loppis-sidorna jag gått med i!

Vad jag inte förstår är hur man kan sitta där i flera timmar...?



Ha det bra!



Kramar Liza

2012-03-05 @ 14:32:22
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja jag har förstått att fejjan är ett hata/älska objekt och ajg ser givet massor av fördelar då det gälelr att nätverka och hålla ytliga bekanskaper vid liv, eller avlägnsa vänner å bekanta uppdaterade, men med självisnikt har jag hållt mig därifrån, då jag säkert annat blivit "fast", bloggandet tar nog mycket tid... även om det är roligt så får man ibland fråga sig om man ska fölaj ALLA bloggar så som man gör ler Tack iaf för att du är lite beroende av Sockenvägen <3 KRAM

2012-03-05 @ 14:46:39
URL: http://http:lurans.blogg.se
Madde säger

ja är nog lite fb beroende, i alla fall emellanåt! =) vissa dagar mer än andra. beror på lite vad som händer. Nu när jag börjat jobba lär det bli en del mindre fb:ande. =) jag mår bra och bryr mig egentligen inte särskilt mycket om vad andra skriver, har det mest för att hålla kontakten men vännerna.(inte kanske dem bästa vännerna, dem håller man ju kontakten med utan fb! =) kramar

2012-03-05 @ 17:13:46
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Jennie & FrökenFlis säger

Jag gillar ditt sätt att skriva och diskutera :)

Jag är väl en flitig fbanvändare, mest för att hålla kontakt med vänner och släkt, ja tycker det är jättesmidigt. Fast är ändå inte så noga med att gå igneom nyhetsflödet jämt, det är inte så viktigt för mig. Sen har dom ju bra köp och säljsidor också, och jag har en egen fotosida där jag lägger upp alla mina bilder för att visa och så.



Kram

2012-03-05 @ 22:45:12
URL: http://jenniesays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: