Mina barn och andras dj-vla ungar




För någon vecka sedan bad förskolepersonalen att vi
skulle höra med Luran om hon möjligtvis råkat gräva ned
ett par glasögon ute i snön, då en flicka tappat sina
glasögon ute och de inte kunde hitta dem.

Luran hade nekat i sten att hon gjort det, men det fanns
ögonvittnen som hävdade motsatsen...

Pappan i huset frågade därför Luran i förbigående om hon
råkat gräva ner något ute i snön. Luran fick stora ögon av
förvåning att pappan visste något om detta, och det kröp
snabbt fram
att hon visst hade grävt ner den andra
flickans glasögon i snön.

på med ytterkläderna och tillbaka till förskolan!

Väl på plats kunde hon på ett ungefär peka ut platsen och pappan
i huset kunde börja gräva
, och efter en smärre utgrävning
av området hittade han tillsist de försvunna glasögonen.

Glasögonen återlämnades och det hela slutade bra.

Givetvis bannade vi Luran för att hon gjort som hon gjort,
och förklarade hur viktiga glasögonen var för den andra flickan
samt att man inte får ta saker av andra.

Men vi berömde även Luran för att hon faktiskt erkännt vad hon gjort,
oavsett vilket otyg hon ställer till så ska hon känna att hon kan berätta
det för oss
. För är man bara ärlig så kan man ställa allt tillrätta!






Vad vill jag då ha sagt med denna annekdot?

Jo, att mina barn inte är ett dugg bättre eller sämre än någon
annans barn. De har hittat på, och kommer att hitta på,
massor av otyg under sin uppväxt. Det hör till.

Och vi kommer att finnas där för att banna, tillrättavisa,
stötta och hjälpa dem. De kommer att få stå till svars
den gången de gör något fel, lära sig att säga förlåt och
kanske får de ta av sina sparade pengar om de
tar sönder något för att lära sig den vägen.

Det som stör mig är de föräldrar som håller sina barn
om ryggen
och framhåller att deras barn aldrig gör något
fel
. Deras barn råkade minsann bara vara på platsen, och
hade inget med händelsen att göra, eller om så är fallet
berodde det enbart på dåligt inflytande från andra barn!

Deras barn behöver minsann inte tillrättavisas eller
stå för sina handlignar. Att de skulle få indragna förmåner
är rent av befängt, då de i sina föräldrars ögon är
ofelbara och placerade på en pidestal...

Dessa föräldrar (observera inte barnen) är både naiva
och dumma, och gör sina barn en björntjänst.

Barn behöver få gränser, lära sig vad som är
rätt och fel, och även lära sig att det blir konsekvenser
om man inte sköter sig. Alla barn testar gränser,
det ingår liksom i konceptet att växa upp och
utvecklas som självständig individ.






Barn är barn. Det som borde diskuteras är
istället hur vi föräldrar väljer att hantera de situationer
som otvivelaktigt kommer att uppstå under deras uppväxt.

Jag har inget recept eller lösning på hur man
ska göra annat än att man med ömsesidigt förtroende,
kärlek och humor kan hitta lösningar på det mesta.

Och det är vi vuxna som har ansvaret,
inte barnen!

Som förälder måste vi våga att gripa in,
tala med andra föräldrar och vuxna i barnens närhet
och landa i vetskapen att mina barn och andras
djävla ungar är av samma skrot och korn
.

Jag älskar mina ungar från månen och tillbaka,
men inser samtidigt att de liksom jag inte är ofelbara!











Linda Olsson säger

Så jäkla bra skrivet! Håller med dig till fullo! Och det finns inget mer irriterande än föräldrar som tror/insisterar på att deras ungar aldrig gör fel!



KRAM! <3

2012-03-07 @ 13:57:25
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
♥ Carina ♥ säger

Nä men kan den där söta lilla varelsen i solgul klänning verkligen vara så busig? Kan jag väl aldrig tro, haha

Du har helt rätt i det du skriver. Hur kan man tro som förälder att ens egna barn är felfria?

Kram

2012-03-07 @ 14:15:24
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Amanda säger

Haha...vilken liten busunge! ♥ Jag håller med i allt du har skrivit. Barn är barn och det är vi föräldrar som formar dom till det dom kommer bli när dom blir stora. Att lära sig stå för sina egna misstag och busstreck är en del av det. Och alla barn gör ju någon gång något dom inte får! Det hör ju liksom till!

Kram

2012-03-07 @ 14:39:18
URL: http://creyla.blogg.se/
Nina säger

Mycket bra skrivet! Är mycket väl medveten om att mina barn kan va olydig, göra bus, etc. Och bannor får dom. Men vet många föräldrar som inte inser vad deras barn sysslar med, trots att lärare och andra föräldrar sagt åt dom. Kan känna hur arg jag blir!

Mycket bra av Svea att erkänna och en himla tur att allt sluta bra!



Super duktiga du! Snart är du spinning proffs ;)

Jag laddar inför ett timmes corepass.

Känner mig lat å halv förkyld. Men då jag såg dubbelhakan i spegeln va det bara att packa väskan ;)



Kram å ha en fin kväll!

2012-03-07 @ 14:48:50
URL: http://ninuz.blogg.se/
Åsa säger

Väldigt bra skrivit och Du, självklart har Du absolut rätt.



Har Luran kommit hem nu?



kram

2012-03-07 @ 15:00:25
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
anonym säger

mycket tänkvärda ord :)

2012-03-07 @ 15:04:04
Linda, 4 barnsmamma säger

Så sant så sant, det värsta jag vet är föräldrar som tror deras barn är något bättre än andras, alla barn gör sånt dom inte får och måste få lära sig av det.

Jag har en liknande händelse som hände 2 veckor innan vi flyttade från Göteborg där Alexander och en annan kille hade jagat varandra och det slutade med att en tand flög ut på den andra killen då han kom i kapp Alexander och han samtidigt vände sig om. Jag var inte där utan detta är vad andra barn och personal berättat för mig, iaf slutade det med att den andra familjens föräldrars skulle anmäla oss för detta, dom tog det som att Alexander gått fram och slagit honom över käften istället för att lyssna på personalen att det faktiskt var en olyckhändelse i en lek som de båda var med i. Alexander fick givetvis be om ursäkt då han ju hade gjort honom illa men den andra killen slapp undan allt, pga föräldrarna som behandlade honom som någon slags kristallvas.

Så duktigt av Luran att berätta var glasögonen var gömda!

Kramar

2012-03-07 @ 15:26:35
URL: http://uppochnervandahuset.se
Kristina Hjalmarsson säger

Hahaha!! Klockrent! :) kram

2012-03-07 @ 16:09:17
Åsa säger

Bra skrivet! Håller med om varenda ord! Finns inget värre än föräldrar som tror att deras barn aldrig gör fel! Det gäller att lära barnen vad dom gjort fel och även lära dom att bara man tar tag i det så går det allt som oftast att lösa! :)

Kram!

2012-03-07 @ 16:49:10
URL: http://ostor.blogg.se/
ansepanse säger

du har helt rätt, jättebra skrivet, hon är allt en riktig liten bus den där Luran

vilka vackra örhängen hon har, det var väl på Bogges kalas?

Sv: jag äter bruna bönorna med kycklingköttbullar, är Luran hemma igen nu?

ha en riktigt fin kväll vännen - bamsekramen ♥

2012-03-07 @ 17:29:45
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Ing-Britt säger

Ja du vännen, vi ska nog vara glada att vi inte har "perfekta" ungar för vad lär de sig i livet?!!

Väldigt strongt av Luran att kunna erkänna sitt hyss och även komma ihåg var hon grävt ner glasögonen. Visst ska man markera alla fel men även berömma det som var bra i det hela.

Här håller tjejerna just nu på att baka cupcakes som vi ska smaska på till tv:n ikväll när vi pysslar ;). Snällt av dig att erbjuda och skicka några meter ullgarn, jag hör av mig om det behövs.

Måste bara få berätta att idag bokade 7 av 10 tjejer på jobbet biljetter till Spanien, blir den 7 maj, ska bli så jävla kul :). Jag har aldrig varit iväg såhär utan familjen förut. Men skriv inte på bloggen att det är med jobbet, avundsjuka avdelningar..

Ha nu en skön kväll, många kramar Ing-Britt ♥

2012-03-07 @ 17:58:02
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Nina säger

Jag garvar ihjäl mig!!! Lösögonfransar! Vilken idé!

Nä men jag tycker spinningen va jobbigare på ett annat sätt.

Alla är olika. Dagens pass va sjukt jobbig och benövningarna är inte nådiga!

Nu har man avnjutit en kopp kaffe. Ska ta mig ett bad å sen fara till LM å lilla Hilma!

Ät prinsessa tårta för mig oxå =)

2012-03-07 @ 18:06:26
URL: http://ninuz.blogg.se/
pysseliten säger

skönt att höra att det gick bra . Och modigt av henne att berätta ,Och så bra att ni agerar på ett bra sätt det lärs sig barna på att man verkligen bry sig som förälder .

2012-03-07 @ 18:15:36
Sara säger

Helt rätt:)

2012-03-07 @ 18:17:03
Lizas Lantliv säger

Åh va du är klok o förståndig vännen!

Du skriver så bra o jag håller med dig till 100%!

Så bra att Luran vågade berätta att det faktiskt va hon som gjort det!

Som fd dagisfröken fick jag se mycket sånt där o även berätta för föräldrar om allt bus/rackartyg som ungarna hittat på.. inte alltid det lättaste eftersom vissa föräldrar tar det som kritik/personligt men barn måste ju få vara barn o lära sig rätt o fel!



Trevlig kväll!



Kramar Liza

2012-03-07 @ 19:03:50
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
vardaxlyx säger

Sååååå söt =)

Jag tackar ödmjukas även för rösten!! <3 till dig!!

2012-03-07 @ 19:21:44
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Louice säger

Skönt att hon erkände vad hon hade gjort! Ja, du skriver bra och tänkvärda saker, håller helt och fullt med dig om det. Ingen är perfekt, alla barn och vuxna gör fel ibland och vem ska lära barnen vad som är rätt och fel om inte vi vuxna. Det är bra om barnen kan erkänna när dem gör fel och dessutom förstå att dem har gjort fel och kunna be om förlåtelse.

Det finns inget värre än föräldrar som tror att deras barn aldrig gör fel eller att dem själva aldrig gör fel.



Hon är allt en riktig liten busfröken den där Luran =)

Hoppas dagen varit bra!

Kramar

2012-03-07 @ 19:29:42
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Tina säger

Fina, underbara, tokiga Luran som har världens klokaste mamma. Dina barn ska vara glada att de har just dig och M som föräldrar. Ni verkar så förnuftiga och kloka! Önskar dig en fin kväll hjärtat! KRAM!

2012-03-07 @ 20:18:50
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Väl rutet! Skönt att ha fått hem busfröt igen gissar jag?



Sv: haha choklad? Ja du. Tänk så härligt det vore om vårbruna snödrivor var gjorda av choklad istället för grus, smuts och avgaser.



Brukar grubbla på det där ibland... Om en stenåldersmänniska skulle komma till nutiden - skulle de ens tro på att de där brungrusiga högarna är en snöhög?

2012-03-07 @ 20:29:48
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Emma säger

Håller med dig till fullo i det du skriver!

Kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag läser om Lurans hyss :) visst det var inte så snällt gjort men vart får hon allt ifrån :) starkt att hon erkände och skönt att glasögonen kom fram!

2012-03-07 @ 20:32:25
URL: http://embra.blogg.se/
Sussi säger

Vilka underbara bilder på en liten luran :)

Man kan inte bara banna heller. Då slår det ofta åt fel håll tillslut. Tycker det var helt rätt att göra både ock. Dessutom fick hon lära sig att allt ordnar sig om man bara berättar..



Kramisar

2012-03-07 @ 20:43:04
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Lilla busungen som alltid har nått hyss för sig! Men bra att hon erkände! Ja, jag håller helt med dig!

Kram

2012-03-07 @ 20:47:18
URL: http://skuggis.wordpress.com
Jess säger

Amen till det!

kram

2012-03-07 @ 21:15:37
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Emilia säger

SÅ BRA SKRIVET vännen!! Luran är lycklig som har er som föräldrar! <3

KRAM

2012-03-07 @ 21:19:01
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
CiliaH säger

Mycket bra skrivit och så sant som det är sagt. Jag har inte heller några änglar till barn, utan rent ut sagt riktiga jäkelungar emellanåt som hittar på skit, och när de gör det får de ta konsekvenserna av sitt handlande. Däremot har jag elever å gymnasiet där föräldrarna alltid försvarar och förnekar att deras barn någonsin gör något fel och de, de har jag ett rent h-vete med :( odrägliga blir de eftersom mamma och pappa alltid fixar allt och inte låter dem stå till svars för sina misstag. Alla gör ju fel, och det är ok, om man kan stå för det och ta konsekvenserna och det tycker jag är viktigt att vi lär våra barn. Vi vill ju inte ha barn som är rädda för att göra fel.

Jisses, nu fick du en uppsats idag igen :)



Kram

2012-03-07 @ 21:30:42
URL: http://ugglehuset.se
cecce säger

Så bra skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv!



Stor kram!

2012-03-07 @ 22:24:58
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
lolla säger

ojoj vad bra skrivet...ALLT du skriver är sås himla sant och riktigt.

Och att man vågar stå för vad man gjort vad än det är det är så himla viktigt, det försöker jag lära barnen på skolan också...

men mitt i allt småskrattar jag åt er lilla busiga luran!!!!

kramar lolla

2012-03-08 @ 06:35:30
URL: http://lollashus.blogg.se/
Miranda säger

Jättefint skrivit, det kom en tår ♥ Ett barn som hittar på otyg är ett friskt barn, den utvecklas. Det betyder inte att man skall låta barnet gå fram hejdlöst utan att ta konsekventerna för det. Den dummaste kommentaren jag har fått från en förälder är "mitt barn ljuger aldrig"....Jaja...Ha det gött vännen och krama din bustroll!

2012-03-08 @ 07:43:08
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Cissi säger

Mycket kloka ord och åsikter som jag delar med dig.

Barn behöver veta vad som är rätt och vad som är fel, med massa kärlek :D

2012-03-08 @ 08:15:54
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Petra säger

Klockrent inlägg!!! Tänk om alla föräldrar hade de tänket. Träffade på massor utav föräldrar som verkligen hade . mina barn & andras jävla ungar som motto när jag jobbade på förskola. HEMSKT e de..

De e ju som du säger föräldrarnas fel & ansvar, men ofta är det barnens som drabbas.

Alla barn kan & gör fel och rackartyg, det gäller bara som förälder att se de och rätta barnen, visa vad som e rätt o vad som är fel. Precis som ni gjorde. O sen de viktigaste är att dom faktiskt vågar erkänna!! Att dom vågar komma o berätta.



Kramar i massor

ha en fin fin dag

2012-03-08 @ 08:45:34
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anonym och Sara - Ja, vi vixna har ett ansvar att lära barnen rätt och fel, det är i grunden vårt ansvar att ge barnen verktyg och etiken och moralen att välja rätt senare i livet, men rackartyg kommer oavsett å det är bara att ta sig igenom det ler

2012-03-08 @ 09:02:12
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Kristina Hjarlmarsson - Visst är det det ;-D Kommer nog upp senare i dag, tänkte göra ett experiment... KRAM

2012-03-08 @ 09:03:21
URL: http://lurans.blogg.se/
Katrin säger

Åh vad bra skrivet!! Håller så in i norden med dig på varje punkt! Det är klart det är föräldrarnas fel, barnen vet ju inget annat än att lyssna, se, lära av sina föräldrar. Sen är det ju som du säger, gör de fel ska de såklart få stå till svars och veta att de gjort fel. Men som sagt, det är ändå föräldrarnas fel i grund och botten!



Phu! ;)



KRam på er

2012-03-08 @ 11:42:18
URL: http://vardagenvar.se
Eva säger

Tummen upp!!! Så KLOKT och så sant. Håller med dig till fullo i varenda rad. Önskar jag bara hade såna kloka föräldrar som dig till alla mina elever. Men tyvärr, som både du och flera konstaterat, så finns det en del "icke vuxna" runt om oss alla. Den dagen en del får barn så verkar vettet åka ut genom andra örat...eller nåt. Eller så är det helt enkelt så att de "icke vuxna" vuxna har så många egna oförrätter och dåliga erfarenheter som de inte har tagit tag i i sitt liv. Så de måste projicera sina egna brister till sina barn. Barnen ska "sopa mattan" och få dem att få revanch, på nåt sätt. Fel och brister har vi alla. Jag försöker stötta mina döttrar att man inte behöver vara perfekt, men att man måste kunna erkänna när saker blir fel och kunna säga förlåt. Jag försöker även lotsa dem till att tänka själva, ta ställning, våga stå för det dem tycker, vara den de är och inte behöva vara "en i mängden" (som alla andra). I det tycker jag även att de själva har förstått när det inte "står rätt till" bland människor de möter. För precis som du säger så är det ju inte barnens fel att de gör fel, utan bakom dem står en/flera vuxna som innehar felet. Då är det tryggt att veta vad man står för själv och ha en egen självtillit. Att bara kunna låta det dumma rinna av en och gå vidare. För även om man skulle vilja "banka in lite vett" i en del, så går det ju inte. Man kan aldrig förändra någon annan än sig själv. Första åren som nyutexad lärare så förstod jag inte detta. Jag slet som ett djur för att "dela med mej" och få andra att tycka kloka tankar. b.la det drev mej in i väggen en dag. (en annan lång historia). Idag kan jag snällt le, lyssna, låta det gå ut genom andra örat och helt enkelt inte låta dumheter få fäste. Jag är nöjd om knappt hälften av eleverna och föräldrarna "gillar" mej. På mer än ett utvecklingssamtal, sitter jag med föräldrar som försvarar sina barn till tänderna och som enbart ser felen hos andra elever i skolan och framför allt hos oss lärare som inte förstår deras barn. djupsuck... Jag tycker inte att man visar varandra respekt som medmänniskor när man aldrig står för det man gjort, aldrig kan ta några konsekvenser och ta ansvar för sitt handlande. Om någon jämt "sopar mattan" åt en, blir livet visserligen enkelt för stunden. Men livet är som det är och en dag står man där ensam och ska klara sig som vuxen. suckar igen... fast det är kanske då "hamsterhjulet" fortsätter, i generation efter generation osv.

Hur som haver. Ett mycket KLOKT inlägg på en alltid dagsaktuell fråga!!!



KRAM från Eva med dammsugaren :)

2012-03-08 @ 12:01:03
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Helen säger

Vilket bra inlägg! Precis så är det, alla måste få lov att göra fel och misstag men man måste stå för vad man gjort. Och föräldrar måste sluta att backa upp sina barn när de gjort fel, hur ofta får man inte som pedagogisk personal: men var inte Kalle med också? Det är ju möjligt att han var men man måste ju diskutera rätt barn med rätt förälder:)



Ha det gott! Kram

2012-03-08 @ 21:43:18
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Anna-Lotta säger

eller hur!!!!!!! så vansinnigt bra inlägg. usch, jag tillhör nog snarare en kategori som ställer lite väl höga krav på mina egna barn i så fall, som snarare är snabb att döma åt det hållet. sen är det precis som du så klokt skriver: vi VUXNA har ansvaret. det värsta jag vet är föräldrar som uppgivet gnäller att de inget kan göra, han/hon/hen lyssnar ändå inte. du som förälder har ansvar för ditt barn! punkt!

2012-03-12 @ 22:09:29
Anna-Lotta säger

och himmel vad lik hon var bror sin på bilderna!

2012-03-12 @ 22:10:37
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Ja jag är nog som du å har väl höga krav ibland... och ja, mina ungar är rätt lika, å båda är kopior av sin far. Undra om jag ens var med å gjorde dem!?

2012-03-13 @ 21:26:58
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: