Aldrig mer utskälld?



Ett anti-skäll hallsband som ger ifrån sig en liten
dusch när hunden skäller.


Vi har verkligen försökt med allt.

Belöningar, distraktioner, bannor osv.
Men inget har fungerat på Bus.

Gissa om jag önskar att Cecar Millan kunnat
komma förbi och få oss att förstå varför
Bus skäller och vad vi kan/ska göra...

Han AVSKYR nämligen släpvagnar. Och går igång
och skäller som besatt då en sådan passerar
vårt kvarter
. Och har Bus väl kommit igång
skäller han i stort sett på allt som rör sig :-/

Antagligen har han blivit skrämd som valp,
för redan från hans första dag hos oss har han
skällt på släpvagnar.

Vi har försökt att sitta med
Bus
 och belöna honom både med
godsaker och vänliga ord och det
fungerar då vi sitter där...

Men vi kan ju inte sitta i ett hundbur
hela dagarna, då vi har jobb att sköta :-/

Att banna honom och försöka få tyst
honom genom tillsägelse funger också si så där,
ibland fungerar det och ibland inte.

Dessutom är vi ju inte hemma jämt och kan
korrigera beteendet/skällandet.

Till grannarnas förtret.

 Att aktivera Bus både fysiskt och
psykiskt
med motion och klurigheter försöker
vi göra kontinuerligt då det dämpar hans
skällande en aning.

Vi har även testat en enhet som gav ifrån sig
ett obehaglit ljud som endast hundar uppfattar,
men det fick honom snarare att skälla mer :-/

Ett halsband som gav ifrån sig vibrationer
har också testat, och det fungerade helt okej.

Det fick honom att avbryta skällandet rätt
omgående
då han startade. Men vibrationerna var inte
rätt tajmade då han allt som ofta skällde ett par ord
innan han slutade
. Halsbandet korrigerade således inte
beteendet, utan dämpade det endast.

Givetvis måste en hund få höras, men att
stå och skälla så som Bus gör är inte hållbart.

Då vi bor som vi bor är det bara en tidsfråga 
tills grannarna får nog, och själv så stressar Bus
upp sig
och kommer in i en negativ stresspiral
då han skäller och fångas i sitt beteende.

I går var jag därför tvungen att försöka hitta en
annan lösning på problemet, och gick in på Dorotea
Sport & Fritid
där jag fick låna/hyra detta anti-skäll
halsband
med dusch effekt för att testa om det
 är något för Bus.

Jag fäste det på Bus, en släpvagn åkte förbi.
Bus skällde, men oj vad var det?!

Förbryllad blev han, men sedan dess är han
faktiskt TYST!!! Bus ligger på sin utkikplats
och iaktar släpvagnarna utan att gå igång
och skälla/springa runt i hundburen!

Han försöker inte ens skälla, vilket är
ett efterlängtat genombrott :-)

Nu håller vi tummarna hårt, hårt att detta
ska vara det förlösande hjälpmedlet som gör att vi
 kan bryta Bus numera invanda beteende
och tillika skällande på släpvagnar.





Du får gärna skälla,
men då hellst på älg och endst i skogen!



Är ni fler som har hundar eller andra husdjur
men konstiga ovanor och beteenden?






Linda säger

Akta så han inte tror att jaktpejlshalsbandet har samma effekt bara. Vet dom som fått det problemet i skogen så fort hunden fått på sig pejlen. Dvs slutar skälla för det blir ju otrevligt.



När jag är på dagis och jobbar så har jag faktiskt hört honom :) Men det är inte bara eran Bus som skäller, det finns fler i närheten som också gör det.

2012-05-09 @ 14:18:19
URL: http://lertorp.blogg.se/
Patricia ♡ säger

sv: Själv kan jag inte heller äta nötter, inte i för stor mängd i alla fall:(

2012-05-09 @ 14:22:35
URL: http://patriciac.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija säger

Så bra att halsbandet fungerar!

Sv: Ja, L e full av energi! Men just nu ligger hon här på mormors golv & sover.

Kram

2012-05-09 @ 14:28:44
URL: http://skuggis.wordpress.com
Erika säger

Åh, hoppas att det funkar nu!! Åsså hör jag av mig när det passar med en utlovade kaffekoppen! :)

2012-05-09 @ 14:42:08
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Therése säger

hoppas de funkar för bus de där! :) här hos oss är de en hund som skäller och skäller, inte så kul att vakna till kl 5-6 på morgonen när man precis somnat om efter amning ;P

2012-05-09 @ 14:44:24
URL: http://thetherese.wordpress.com
Bea säger

hihi... Sånt där halsband testade vi på Ronja...

Hon insåg till slut att om hon skällde nog många ggr tog det slut på duschar... ha ha.

När vi flyttade hundburen till sidan av huset blev hon bättre men inte bra. Det är riktigt svårt det där, hoppas det håller i sig för Bus! :)

2012-05-09 @ 15:01:08
Russin säger

Men Bus då.. inte skälla på slåpvagnen, haha.. men jag förstår er och grannarnas frustration... jag hade blitt galen av att bo granne med en skällande hund, minns när vi var hos L och hälsa på.. där står det hundar i bur och skäller från morgon till kväll.. :(



hoppas verkligen att det fortsätter funka. :)



kramisar

2012-05-09 @ 15:03:22
URL: http://russinsdagbok.se
Therese - Sockenvägens Söta säger

Bea - Ja jag hörde att del hundar kommer på att de kan skälla så de tömmer behållaren bandet, men Bus har bara skällt en gång i går och en gång i dag som jag hört (jobbar ju hemma så jag har rätt bra koll) så jag tror inte att han tömmer behållaren, inte en regning dag som denna iaf ;-P Blir upp till bevis en solig dag då folk kör förbi med släpvagnar (två flyttar på gatan borgar ju för en del släpvagnskörande). Så jag håller tummarna det fungerar även fortsättningsvis... Vi har även funderat att bygga igen en sida på buret för mindre insyn, men vi avvaktar resultatet av detta först. KRAM!

2012-05-09 @ 15:14:40
URL: http://lurans.blogg.se/
trettiokg - följ min kamp mot drömvikten säger

Fin hund, hoppas det ordnar sig med skällandet :) Min kanin brukar stampa i marken för att få uppmärksamhet, men det är bara sött :D

2012-05-09 @ 15:17:36
URL: http://trettiokg.blogg.se/
Russin säger

hej hopp igen.. :)



Ja jag gillar den tidning.. jag har förvisso bara köpt 2 nummer, förra nummret var löpspecial och det var riktigt bra..:) men det är mycket tips på hemma övningar och så med..:)



ja hos L är det nog så att de hundrarna står där utan rastning hela dagarna.. vi var ju där i en vecka nästan och jag såg iaf aldrig de var ute och gick med dom.:( och visst är det vanvård då..:(



kramisar

2012-05-09 @ 15:52:57
URL: http://russinsdagbok.se
Lizas Lantliv säger

Hm.. knepigt det där!

Vi har en älghund längre upp i byn som står i hundgården dag som natt o skäller på allt som rör sig! =/

Hoppas halsbandet gör susen!!



Kramar Liza

2012-05-09 @ 17:31:51
URL: http://lizaslantliv.blogspot.se/
åsa säger

Skönt om Bus slutar skälla på sånt han inte ska skälla på, men vet det finns hundar som slutar skälla även när de ska skälla pga sambandet halsband = obehag vid jakt med pejlhalsband har det blivit problem,

2012-05-09 @ 18:20:27
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
ansepanse säger

hoppas att halsbandet fungerar så att han slutar skälla helt, Nemo och Sluggo skäller en del och särskilt på traktorer men det är inget ihållande och långdraget skällande

kramar vännen ♥

2012-05-09 @ 18:37:54
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Petra säger

Hej hej

Syrrans hund har samma olat. Dom har detta halsbandet oxå. Lyckats bra, MEN deras hund Ella har lärt sig att när hon ej har den på så skäller hon. Men ja, den funkar

kram

2012-05-09 @ 22:50:35
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Linda säger

Kanske är sånna jag borde införskaffa till alla våra grannhundar:)

Hoppas det funkar för Bus nu.

Funkar dom på barn förresten?;)

Orkade inte svänga förbi i går, var helt slut och ville bara hem, men nästa gång så..

Kramar

2012-05-10 @ 22:00:55
URL: http://uppochnervandahuset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: