Ribbs på mitt sätt



Här kokta och penslade med glaze innan
de lades på grillen. Väl färdiga hann jag inga
bilder ta, då de försvann ner i hungriga magar
i ett nafs! :-)


En av ortens butiker hade erbjudande på ribbs förra veckan,
och då passade jag på att bunkra lite så att vi skulle kunna
frossa i ribbsValborgsmässoafton.

Jag börjar med att koka ribbsen i en
stor kastrull, hivade ner lite lök (gul, röd och vit)
samt salt och lite kryddor.

Ribbsen får koka på låg värme i ca 1-1½ timme.

Därefter får de rinna av och så vidare till en plåt
där de får vila med lite glaze på sig någon timme,
sedan till grillen där de penslas med glaze
ytterligare någon eller några gånger och
grillas tills de får fin färg.

Glazen gör jag på en skvätt flytande honung,
kikkoman soya, råsocker, ingefära, vitlök, whiskey,
 chilisås och Jamie Olivers kryddblandning med
 szechuan pepper, chili and ginger salt.


Gillar du ribbs, och har du isf tips på någon
annan god glaze?








Sanna säger

Men Therese! Dom bästa ribsen får man ju vid indirekt grillning :-) Och man ska absolut inte koka dom innan, mycket av smaken går förlorad då! Man ska inte vara rädd för att krydda heller, svenskar är för mesiga när det gäller en sån enkel sak som grillkrydda. Alltså krydda på ordentligt, indirekt grillning vid 110 graders värme i minst 4 timmar. Spraya gärna på lite äppeljuice 3-4 ggr i timmen. Dom sista timmarna ska ribsen vara inlindad i folie

2012-05-02 @ 18:15:34
Sanna säger

Jag är för snabb ser jag :-D Alltså dom sista 2 timmarna ska spareribsen vara inlindad i folie. Då får du ribs som.smälter i munnen och ramlar loss från benet! Vill man ha nån glaze eller dylikt så ska den på innan foliet, annars bränner du bara ytan ! Mera grilltips finns hos gubben ;-)

2012-05-02 @ 18:18:53
Nina säger

God kväll! Gick det bra på spinningen?

Själv va man på denna termins sista corepass. Va jag kommer sakna Karin och hennes underbara pass!

Och att det blåst idag, jisses att man höll på att blåsa bort imorse på promenaden! Å jag som står så stadigt på jorden!

Nu äre en dusch och sen mys kväll hos Linda. Eva å LM kommer oxå. Å lilla Hilma såklart! Va mysigt vi ska ha

Behöver verkligen en kväll utan barn känner jag.

Sjuka barn tar verkligen musten ur en. Och mitt hjärta blöder då jag tänker på lilla Anton. Lill plutten!

Kram kram

2012-05-02 @ 18:27:08
URL: http://ninuz.blogg.se/
Emilia säger

Jag ÄLSKAR Ribbs!! Tack för tipsen :) det låter verkligen ybergott, riktigt vattnas i munnen på mig!!



Kraam

2012-05-02 @ 18:32:57
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
ansepanse säger

det är verkligen länge sedan jag åt ribbs, skulle kanske ta och göra det en dag, det är ju SÅ gott

Sv: jo, det var som en sommarutflykt, det kändes verkligen som sommar även om löven i träden inte har slagit ut till fullo, det bara har en skir lite grönska i sig

en fin kväll till dig vännen ♥

2012-05-02 @ 19:20:18
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Petra-tvillingmamma säger

Ja fruktansvärt =(

Livet är allt bra orättvist!

2012-05-02 @ 19:46:25
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Vendela säger

Höstväder? Och här har vi haft en försommardag idag; sol från klarblå himmel och cirka 20 gr i skuggan!!



KRAM

2012-05-02 @ 19:49:54
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Camilla säger

Nu har jag några inlägg att ta igen här igen... Ibland bara rusar dagarna iväg :P Jösse vad gott med ribs, har tyvärr inget eget recept att dela med mig av! Ha det gott, KRAM

2012-05-02 @ 20:12:17
URL: http://norrena.blogspot.com
Josefina - STOR BLIR LITEN säger

SV: åh så gott! Lika gott som grillat ju:) kram

2012-05-02 @ 20:49:37
URL: http://storblirliten.blogg.se/
Madde säger

ååå smaskens lät det! inte ofta vi grillar ribs. måste nog göras oftare! =)

2012-05-02 @ 21:00:49
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Petra säger

Åhh va gott. Aldrig lagat.

Ja hon kommer med massa skumma kommentarer ha ha.

Tack, ja de e mina skor. Älskar dom, men har aldrig vågat använda dom ha ha. Men tycker dom e så tuffa, fast de inte e jag så att säga

kram

2012-05-02 @ 21:29:50
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Ing-Britt säger

Gokväll vännen!

Här har jag haft fullt upp på jobbet idag och tydligen missat en del inlägg hos dig. Har ett sånt där 16 timmars pass idag igen men på måndag åker vi :)).

Vilken härlig man det verkar vara han med den fina grillkåtan. En konstnär ut i fingerspetsarna.

Härligt med en dag med lek och bus samt lite shopping.

Din anslagstavla är fin och så snällt av din goa bloggvän att skicka ett vykort med dubbel glädje.

Ribbs gillar jag men har faktiskt aldrig grillat några själv. Jo i ugnen till jul ;).

Hoppas ni haft en bra dag och att även ni fått njuta av sol och värme. Du har ju iaf fått lite vårtecken i tusselagona :).

Kramar Ing-Britt <3 <3

2012-05-02 @ 21:32:43
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Sanna - Indirekt grillning tar sån tiiiiiid, något som vi oftast inte har här hemma (men i stugan ibland iaf) så därför kokas ribbsen, och med kryddad lag å god glaze får man ändå mycket smak, lovar! Dessutom faller verkligen köttet av benen då, vilket barnen gillar ;-D

Men äpplejuice har vi nog aldrig testat, så tack för det tipset!



KRAM KRAM!!! <3

2012-05-03 @ 08:36:48
URL: http://lurans.blogg.se/
Sanna säger

Ja det tar sin tid :-) Tur man har en BBQ tokig gubbe så :-D Han har visst nåt recept på glaze nånstans oxå, ska luska fram den så ni kanske kan prova! Ha det så gott nu.. och förresten, gardinerna får man inspektera när som helst ;-)

2012-05-03 @ 11:57:47
Therese - Sockenvägens Söta säger

Sanna - Ja luska fram glazereceptet är du snäll, å bara jag får tummen ur så ska jag komma å inspektera gardinerna!!!! KRAM <3

2012-05-03 @ 12:42:48
URL: http://lurans.blogg.se/
Russin säger

men jisses så gott.. jag har aldig tillagat ribbs, kanske är på tiden nu haha.. för det är ju så gott..



kära du så bra du är över 3 km på 17 minuter är ju toppen.. :) jag har sprungit 5 km nu ett par gånger och spm bästa tid 37 minuter, men jag springer inte mot klockan och jag springer väldigt sakta.. jag tycker det känns bättre att komma längre och vara längre tid i rörelse än att snabbt springa 5 km och sedan sluta.. :) man tänker så bra när man springer med har jag märkt, blir lite som meditation.. :)



funderar på 6 km imorgon, prova iaf.. :) men nu måste jag leta upp nån bra grusväg för jag vet inte om jag törs springa i spåret efter mina ormupplevelser igår, hua hua.. :(



kraaam

2012-05-03 @ 21:14:02
URL: http://russinsdagbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: