Adventsstök och öroninflammation

En väldoftande hyacint och flytande alvedon illustrerar
min tillvaro mycket bra för tillfället.
 
 
Det har ekat lite tyst här på sistone då jag är
hemma med en sjukling.
 
Luran har öroninflammtion och feber,
vilket gör att slutet av veckan går i
vabbandets tecken.
 
För att fördriva tiden och göra det lite
mysigt här hemma har vi hjälpts åt att
plocka fram adventsjärnorna i dag.
 
Även julgardinerna har kommit upp i köket,
de gamla fick duga tillsvidare...
 
 
 
Genom att ta bort jord och rötter får man knubbiga
och kompakta hyachinter, räcker att spraya dem
lätt med lite vatten då och då.
 
 
Nu ska jag tända lite ljus och kura med sjuklingen
i soffan, lillebror gäspar och det verkar som om
det är läge för lite eftermiddagsmys.
 
Och det tackar jag sannerligen inte nej till
sömn varit en bristvara de senaste dygnen...
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
 
 



Åsa säger

Vilket bra tips - du skrev det säkert förra året (jag har för mig att jag läst det förut) och det är ju perfekt, det är ju knubbisarna man vill ha! Tack!

2012-11-22 @ 16:10:08
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Ljuvligtvitt & busiga gossar säger

Stackars Luran :(
Öroninflamation ska vara hemskt! Har ju sett hur mina barn lidit av det, men minns inte själv hur det känns..
Hoppas hon snabbt piggnar till! ♥

Visst är hyacinterna finare som "knubbiga" :)
Här struntar jag i att vattna dom nästan helt för att få dom så... så dom överlever faktiskt bra hos oss! :D

Har du också börjat ställa upp ljusstakar?
Då kan jag bara inte hålla mej länge till :P

Ibland är det bra synd att lilla Sverige är så avlångt.. hade ju varit super mys med en jul pyssel kväll :) Vi får fortsätta dela med oss i bloggarna, min bloggvän ;) ♥


KRAMAR!!

Znogge säger

Stackars Luran! Hoppas att hon snart är bättre igen. Har hon fått antibiotika går det väl undan men annars kan det vara lite segt.

Tack för tipset med hyacinten. Det ska testas. Tycker de brukar bli så långa och rangliga annars...

Kram

2012-11-22 @ 17:21:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Hemmlängtan säger

Jobbigt, det verkar vara riktigt många som är sjuka nu... Hoppas hon kryar på sig snabbt. Öroninflammation är ju så jobbigt att ha.

Bra tips där med hyacinten. Det visste jag inte...

STORA kramen till dig!
/Jenny

2012-11-22 @ 17:34:53
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Anne säger

Usch det där vabbträsket finns hos många nu!
Krya på lilla prinsessan!
Kram

2012-11-22 @ 19:17:24
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Åsa säger

Stackars lilla Svea, ont i öronen är ju hemskt, var öron-barn till dess jag blev tonåring å även nu ibland får jag ont, Elin har som tur är varit skonad, en gång hittills har hon haft ont i öronen å det var som 2åring.
Även fler Zumba barn är sjuka/förkylda, det är väl VABsässong just nu...
Halt som tusan, jag är ju väldigt åkrädd... men vi överlevde utan problem (!) till å från Dorro så jag ska väl inte klaga ;-)
I morgon ska Elin till tandläkare å kolla upp den där tanden Du vet hon slog i måndags på skolgården.
Ha en skön torsdagkväll, nu ska jag bada barn å sedan sova, sova, sova *kram*

2012-11-22 @ 19:30:38
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
ansepanse säger

du måste ge Luran kramar från oss härifrån, Sluggo slickar henne på näsan <3
bamsekramen <3

2012-11-22 @ 19:32:31
URL: http://kinaguld.blogg.se
Mirja säger

Stackars liten Luran!
Kommer ihåg hur otäckt ont det gör i öronen. Hoppas att hon snabbt kryar på sig.
Önskar jag kunde ha hyacinter inne, är ju så fint och juligt.

Svar: Ja jag vr ett öronbarn som liten å minns så ont det gjorde, jag har verkligen lidit med henne och är därför glad att vi nu äntligen fått antibiotika, så nu hoppas jag det vänder fort! Önskar dig en fin helg! KRAM
Therese Bjärstig

2012-11-22 @ 19:41:44
Lizas Lantliv säger

Usch då,stackar Luran... hoppas hon inte har för ont!!
Ja så trist med datastrul men skönt att vi fått låna en laptop, smidigt att sitta i soffan o mysa samtidigt som man bloggar! =)
Hihi R va inte sååå himla pigg på den iden, det va ett riktigt slit med vår tank o han har gjort det helt själv, jag har varit lite obehjälplig just nu...

Trevlig kväll o krya på sig till Luran! <3

Kramar Liza

2012-11-22 @ 20:22:53
URL: http://lizaslantliv.blogspot.se/
Therese - Femstjärnigt säger

Stackars lilla Luran :( Hoppas hon snabbt kryar på sig.
Tack för tipset med hyacinterna, det ska testa i år!

Se där, vilken tur att du hann upp till lillboggen :)
Vi är ju helt enkelt för bra för att vara sanna :)
Kramar

2012-11-22 @ 20:23:17
URL: http://tess74.blogspot.com
Tina säger

Hej hjärtat! Det är ju nästan läskigt att vi är så lika när det gäller många saker! Vi kanske är syskon!! ;-) Jag håller tummarna för att ni alla får sova gott inatt. Massor av kramar finaste! ❤❤❤

2012-11-22 @ 20:34:19
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Emelie - Emelies Christmas säger

Så smart med hyacinten! Inte roligt att lillen är sjuk :(

2012-11-22 @ 21:01:34
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Nina säger

Hejhoppsan. Vet ej varför man ställer up för olika saker ... för att vara en exemplarisk mamma eller? Jag kom just hem från en badtur med egna och flera andra barn. Mört som "F" och regnet gör inte saken bättre. Man behöver inte bo där uppe för att ha långa vägar till allt ... 2h till badet och 2.5h tillbaka. Föräldrarna ringer var vi är till bilen och jag muttrar för mig själv "kör för ""F"" själv ... det kryllar av fyrbenta vid vägkanterna dessa dagar och kör man fortare en 80h har man ingen chans att stanna. Har man även andras barn i bilen kör man extra sakta. Men men, barnen var glada och lite socialt blev det i alla fall, mellan oss som hade tänkt att vara "exemplariska" föräldrar ;) ... det är bara det att jag har en hund sim har bestämmt sig att inte slippa mig från siktet för en sekund. Frasse gillar dock att åka bil ... jag skrattar nu när man tänker hur man gjorde när barnen var småa och inget annat hjälpte en en biltur för att få dem att sova ;)

Din morbros album om FNtjänstgöring låter spännande. Kan du inte skriva om det - visa bilder? Var var han osv. Har han berättat till dig om denna tid?

Öroninflamation inkl. feber + barn är inte roligt. Det blir inte många timmar att sova för dig. Sedan gör det riktigtriktigt ont för lillen! Hoppas du har fått medicin som fungerar!!! I alla fall här har läkarna inte varit så glada att skriva ut innnan det gör RIKTIGT ont! Och av min mening, har man öroninflamation finns det bara 1 variant av ont och det börjar med R.

Träskidorna står nu i lilla salen. Och börjar man med ett, fortsätter man med annat ... ett rött plåtburk för julpysselsaker, liten mjölkkanna för en liten gran, sliten stol - som nu skall målas i helgen om jag hinner osv. Nu måste man bara klura ut vilka ramar och vilka bilder skall till för att få allt på plats. Mannen kommer hem imorgon - så vi får se hur det låter ;) ... jag har nämligen haft en sådan vända allt upp och ner pyssel vecka ;)

Tack för tipset angående lakan. Jag har också använt mycket lakan för och det får det väll bli om jag inte hittar något som är lite styvare.

Annars HURRA! Som sagt, jag har en dålig vana att ställa upp mig som volontär till det mesta MEN ...
om några veckor skall man i bygdegården ha en julmarknad och jag fick äran att ta hand om gamla hantarbetsbordet !!! De flesta som skickas till kyrkans hjälsverksamhet körs ner till Romanien (kläder), men all hantarbete, gamla fina lakan och liknande säljs i årliga julmarknad. Undrar om det blir något kvar efter att jag har "förshoppat" lite :)

Ta hand om dig och din lilla familj. Jag har annars berättat om dig till min man och han började på en gång drömma om jakt där uppe i de stora skogarna ;) ... det är väll det ända som han har i huvudet dessa dagar. Lördagen åker vi till en äldre bekantpar. Barnen får mysa med tanten när mamma, pappa och Frasse åker till skogen med gubben ;) ... allt avslutas med en härlig älgsoppa. Tanten jobbar i ålderdomshemmets kök och är en trollkvinna i köket. Livet är underbart eller hur?

Kram

PS. Hyasint tipset var bra - tackar :) ... imorgon får det bli några till samt ett par stycken mörkröda amaryllisar!

2012-11-22 @ 22:55:45
URL: http://www.sallysdaughters.com
Linda/Candygirl säger

Usch då.. hoppas det ger med sig fort.

Det visste jag inte om hyacinter. Jag knyckte förresten ditt knep med tidningspapper och syltburk och hyacint. Skitsnyggt blev det.

2012-11-22 @ 23:01:05
URL: http://www.candygirl.nu
dianasdrömmar säger

Mysigt med adventsstök men öroninflammation kan man vara utan ..kram Diana

2012-11-23 @ 06:17:37
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
Anonym säger

Jättefint med hyacinten!!Är det vanligt tidningspapper du virat runt blomman??Gillar din blogg jättemycket!!:))

Svar: Tack för din goa kommentar!!! I detta fall är det blad ur en gammal loppisfyndad trasig bibel som jag använt, men tidningspapper, serietidningar, hushållspapper i brunt, silkespapper, näver, mossa, kottar och polkagrisar fungerar också att fylla upp med kring löken! KRAM!
Therese Bjärstig

2012-11-23 @ 08:23:48
Åsa säger

Nu hemkommen efter tandläkarbesök + lämning av Elin på skolan, snabbt & smärtfritt, Elin är inte ett dugg rädd å på röntgen såg de att både den "skadade" tanden å den närmast bredvid är på G att lossna, allt såg okey ut.
Jag hoppas Ni fått sova å att Svea mår bättre i dag.
Ha en skön fredag *kram*

2012-11-23 @ 08:32:42
Cissi säger

Stackars liten, öroninflammation soim gör så ONT :(
Hoppas Luran kryar på sig snabbt och att ni kan komma iväg på kalas i helgen :)

Själv har vi en ganska oplanerad helg framför oss, kanske får jag chansen att julpynta lite (om inte maken sätter stopp, haha)

Ha en bra helg!

KRAM

2012-11-23 @ 08:36:16
URL: http://cissileandersson.blogg.se
carina säger

Stackars lilla vän!
Skickar en STOR krya på kram♥♥

2012-11-23 @ 09:28:56
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Ing-Britt säger

Hejsan vännen!
Mysigt att plocka fram till advent men mindre mysigt att lilla Luran fått öroninflamation. Kan riktigt komma ihåg värken av det sedan jag var liten...inte alls kul :( Du får krama henne en extra gång från mig.
Hoppas iaf ni har fått sova lite inatt och att det känns lite bättre idag.
Själv jobbar jag till 14 idag sen blir det hem och fixa för Evelins kalas idag.
Önskar dig en mysig fredag, kramar i massor <333

2012-11-23 @ 10:54:51
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
ansepanse säger

Sv: kommer inom och önskar er en fin fredag och hoppas ända in i hjärtat att Luran är bättre allaredan <3
bamsigaste bamsekramarna härifrån <3

2012-11-23 @ 11:21:59
URL: http://kinaguld.blogg.se
Anne - mammanpysslar säger

Det här vill jag prova! Men du måste vara mer specifik. Hur ofta sprayar jag och hur mycket och var?? Kram!

2012-11-24 @ 18:58:20
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: