Glöggbrickan 2012

 
 
Det har mer eller mindre blivit en tradition här på
Sockenvägen, den årliga glöggbrickan.
 
Vanligtvis brukar årgångsglöggen ha fått
bestämt tema och färgskala.
 
Årets flaska hade varit lätt att utgå ifrån
och skapa en julig bricka i vitt med inslag av
rött och svart.
 
Men årets glögg är ingen
favorit hos undertecknad, så den får
faktiskt inte ens stå framme!
 
 
 
 
 
Istället plockade jag fram fjolårets årgångsglögg från Blossa,
Vinfabrikens äppelglögg samt Hagas lakritsglögg.
 
Tre väldigt olika glöggar, men som
alla får mer än godkänt!
 
 
 
 
 
Min farmors gammla kaffekoppar i grönt pressglas
får agera glöggmuggar, och den gröna ittala skålen
ska senare innehålla russin/mandel alternativt
saffransbiscotti.
 
 
 
 
 
Nytt på brickan är den lilla batteridrivna
ljusslingan med hjärtan i fattigmanssilver.
 
Finns på Indiska för ynka 59 kr, och
skulle nog göra sig toppen i en skål tillsammans
med mina julgranskulor i fattigmanssilver.
 
För just nu är det nog den som inte riktigt
passar in där på brickan...
 
 
 
 
 
Själva brickan är också ny, och är ett av helgens fynd
från IKEA. Den var liksom gjord för mig ;-)
 
Jag har ju ingen plats för Rustas vedtapet,
men en bricka kan jag alltid knöka in någonstans!
 
Brukar du ordna en glöggbricka eller
gottebord till advent?
 
 
 
 



Gardenhouse säger

Ja gotte bord på skänken och på köksbänken, men har aldrig haft en glöggbricka...men jag tror jag härmar dig rakt av om det är ok? Den är ju så fin och smartig!
Såna gröna koppar hade min mormor med, tyvärr finns de inte kvar...
Tack för uggle tipset ;)
Och glögggbrickan, den är såå fin!!!
Kram Sussi

2012-11-27 @ 14:30:07
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Jenni säger

Härlig monsterbelysning Bogge får :-)
Jag har julat till det lite idag, men skrattar lite för mig själv när undrar vilket tema min jul ska ha.Det blir rött och vad jag nu har hemma, kan inte säga att det följer någon annan tråd annat är att det är jul :-)

Jag hade också ofta halsfluss när jag var liten, det var så jag tog igen att det var det hon hade. De ryggade nästan tillbaka när de tittade i halsen hennes, halsmandlarna var väldigt svullna - ont!
Vi kommer väl vara på badet på torsdag vi också, Rasmus får väl simma iaf!

Ha en fin kväll!
KRAM

2012-11-27 @ 14:31:41
URL: http://sananaolillebror.blogg.se
Cissi säger

Min glögg står framme, tycker flaskan är så fin men förra årets glögg blev en favorit hos mig så pass mycket att den tog slut :/
Hade avståndet varit närmre hade jag mer än gärna kommit över på en mugg ;)

2012-11-27 @ 14:40:26
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Snyggt! Men jag är inte förvånad över att det blev det. Inspirerad av dig så brukar jag göra ett matchigt glögghörn i vardagsrummet. Men jag vet inte riktigt vad det ska bli för flaskor där ännu... Det återstår att se när gardinerna kommit på plats. KRAM

2012-11-27 @ 15:44:42
URL: http://tomtensdotter.se
carola säger

åh så fint du har gjort.
Som vanligt avis:)
Brukar göra en bricka med muggar, glögg och det som behövs till.
Iår har jag dock fullt på bänken.

Ja det flyter på nu och det är bara att hänga på
kramisar

2012-11-27 @ 17:35:00
URL: http://mammacarola.blogg.se
Ing-Britt säger

Hejsan vännen!

Vad mysig årets bricka ser ut och där kom ju det gröna in ;). Du är duktig på att få ihop dessa detaljer till en enhet. Håller allt med om att fjolårets glögg från blossa var betydligt godare.

Men du sååå himla duktig han har varit Bogge som lämnat sina nappar till Tomten...fast det är klart att en fyrhjuling är ju värd en rejäl uppoffring.

Här hemma är nu fotograferingen klar och en intervju med reportern skulle bli vid ett senare tillfälle via telefon. Det togs bilder från samma vinkel som vi hade kort sen innan rusten sen fick vi stå i köket och bli gruppfotograferade hela familjen.
Inget extra piff eller reklam utan mitt kök rakt av.
Vi är ett av tre kök som ska vara med så jag gissar att det endast blir ett par bilder av vårt kök.
Skönt nu när det är över iaf och ikväll kan jag njuta av ett riktigt välstädat kök :).

Fast riktigt njuta vet jag inte då vi ikväll upptäckt att jag troligtvis städat bort våra biljetter till Stockholm Horse Show i helgen...så typiskt mig :(..du kan ju gissa om jag är populär i familjen idag..

Ha nu en mysig kväll, kram Ing-Britt

2012-11-27 @ 18:11:20
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Znogge säger

Så trevligt det ser ut! Här står glöggen än så länge i skåpet men snart så... Lakritsglögg låter väldigt gott!

Kram

2012-11-27 @ 19:22:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Therese - Femstjärnigt säger

Vad fint och gott!
Jag har aldrig gjort någon advents eller glöggbricka men däremot så dricks det glögg och så mumsar vi på lussebullar och pepparkakor till första advent :)
Glöggflaskorna står framme i ett fint glöggställ som jag fick av en vän förra året.
Kram

2012-11-27 @ 20:36:10
URL: http://tess74.blogspot.com
Linda säger

årets glögg är ju jättesmarrig. Däremot var fjolårets TrÖÖÖÖK. haha.. tänk vilken tur att vi är olika.

MEN LAKRITSGLÖGG ÄR ALLTID GOTT.

2012-11-27 @ 20:43:16
URL: http://www.candygirl.nu
NinaN säger

Vilken fin ide med glögg bricka. Ingen tradition här, men vi skall ha en kväll med riktigt goda vänner om två veckor och då passar det ju fixa en sådan härlig bricka som din - skapar en riktig fin julstämmning.

Lakritsglögg låter intressant - det skall man smaka.

Kram

2012-11-27 @ 21:46:14
URL: http://www.sallysdaughters.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Lika fint som alltid! Sitter faktiskt här med lite glögg just nu!
Kram

2012-11-27 @ 21:56:33
URL: http://skuggis.wordpress.com
NinaN säger

PS. Måste bara berätta en sak - bilderna kommer senare ... men du som älskar skrot, liksom jag - kan nog förstå hur glad jag är idag.

Ugnen gick sönder för 2 veckor sedan - sade bara puff med en eldlåga - hurvas. Efter det har jag lagat mat med vedspisen och drömt mig tillbaka 70 år. Igår blev det även en gardemummakaka och kan du tänka dig - bättre och saftigare än i vanliga ugn! Dvs. det blir flera experiment med ugnen senare.

Hur som helst, då ringer en nyvunnen vän här i ED och frågar om jag vill ha en ugn som har stått i deras källare all evigheter och tar plats. Jag tackade glatt, men tanke att dessa saker kostar pengar och just nu är det en smula knapert med 3 fastigheter och en av dem som ingen vill ha ... eller har ej pengar. Jag åkte för att titta på ugnen. Tänkte att det är nog en sådan vanlig med plattor - men en fungerande en.

Så fel jag hade och så överraskad jag blev. Det var en variant från 50 -talet ... en riktigt rocken roll ugn. Inbyggt äggklocka och fina runda former med gulliga röda knappar ... en sådan som antagligen många samlare är efter. Dessutom fungerar den. Det kändes nästan fel att ta emot en sådan gåva - men hon insisterade, så jag är sååååååååå glad just nu. På köpet skickade hon med ett stort pingisbord till barnen - hennes var ju för stora för det nu och även den tog för stor plats.

Det är så underligt att bo på landet. Människorna är så annorlunda - tänker på varandra. Man ger bort saker som man inte behöver och de går vidare och vidare ... vilket samhälle. Det finns inget bättre än djupa skogarna och bondemänniskorna med hjärta på rätt plats.

Det var dagens ... ett stort kram!

2012-11-27 @ 21:57:28
URL: http://www.sallysdaughters.com
Catharina säger

Aldrig någonsin gjort glöggbrickor eller dylikt men vad fint. En alldeles ypperligt trevlig tradition tycker jag. Ser finfint ut vännen!

2012-11-27 @ 22:27:07
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner
dianasdrömmar säger

Så mysigt, kan man komma över..:) kram Diana

2012-11-28 @ 06:36:29
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
Åsa säger

Go'morgon fina Du, tack för snälla å goa ord i min blogg, tack för att Du bryr Dig om.
Jag hoppas Du får en bra onsdag *kram*

2012-11-28 @ 07:38:34
ansepanse säger

nej, här ordnar vi inte något sådant, du vet ju....
vad fint du alltid ordnar till det vännen <3
bamsekramen

2012-11-28 @ 11:09:14
URL: http://kinaguld.blogg.se
Eleonore- Kokboksutmaningen säger

ÅH så fint, kul att låta det stå framme och bli lite av en dekoration :)

2012-11-28 @ 11:24:09
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: