Pasta med musslor

Hm... att fota mat är skitsvårt, inser just att bilden
inte alls motsvarar hur god rätten egentligen är och
de lovord jag öser över den nedan :-/
 
 
Det är inte så där jätte ofta jag kommer mig för att
pröva nya recept, och ännu mer sällan jag lagar 
receptet två gånger inom loppet av en vecka!
 
Med andra ord var "Pasta med musslor" en riktig
fullträff i mitt tycke. Rätten är super enkel att
sno ihop, går fort att tillaga och görs på
relativt billiga ingredienser.
 
Men framförallt är den jätte god :-)
 
Börja med att koka ca 300 g pasta.
 
Fräs 1 hackad gul lök i smör i en kastrull,
tillsätt en burk hela tomater, som krossas
med sked. Pressa över 2 vitlöksklyftor och
koka såsen några minuter. Salta och peppra.
 
Häll av spadet från en burk (200 g) musslor
och låt dem gå med i såsen i slutet så 
att de just hinner bli varma.
 
Skölj rejält med ruccola (jag tog en hel påse)
och blanda salladen med den kokta pastan.
 
Servera pastan med musselsåsen
(jag slog ihop allt på en gång i en enda gryta).
 
Och så till det viktiga, det som gör att
rätten lyfter och känns lyxig och smakrik.
 
Tillbehören!
 
Klyfta en citron så att att var och en får
en klyfta att pressa över sin tallrik,
samt riv rejält med parmesan
över det hela.
 
mindre än 20 min har ni en kanongod
rätt som passar lika bra till vardags som till fest
(här byttes bara citronvattnet ut mot ett gott
vin vid andra tillagningen!).
 
fotot till trots, lova att ni testar!
 
Ja, förutsatt att ni gillar musslor, gör ni inte
det så bör ni nog trots allt stå över denna rätt ;-P
 
KRAM
 
 
Ps. Kikar ni in lite senare ikväll så ska ni få se
vad jag rengjort och putsat på idag... Ds.
 
 
 
 



fia säger

å detta lät ju smarrigt värre . SKA prövas så klart.
önskar dig en toppen helg .
kram .

2012-11-04 @ 12:45:27
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
Linda säger

Vi brukar göra nåt liknande med färska musslor. Köper sällan musslor på burk - brukar bli lite besvikna på dom. Däremot köper vi dom rökta musslorna på burk. Kanongoda i tex paella.

2012-11-04 @ 13:11:58
URL: http://www.candygirl.nu
Nina säger

Muslor är inte min favorit, men kanske man kunde byta ut dem till räkor eller annat havets goda.

Ha det så bra där i älgriket!

2012-11-04 @ 14:06:44
URL: http://www.sallysdaughters.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Ähh alla matfotografer dränker ju allt i matolja så att det ska vara glansigt och fint på bild - och då vill man ju inte äta det.

Hur går det för bus egentligen?

Kram

2012-11-04 @ 14:11:25
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Åsa säger

Musslor? Nej tack. Har verkligen svårt för skaldjur - fast jag äter räkor :)
Gillar verkligen Ditt skinn å trodde det var en björn, hade i alla fall aldrig gissat på får :D
Även vi ska äta hos föräldrar/morfar & mormor, skönt slippa fundera på vad vi ska äta.
Vet inte om jag gör mer än "normala" mammor, men jag försöker att inte göra mindre, även jag skulle helst ligga under täcke när jag mår som sämst, men jag försöker skärpa mig å inte ge mig hän allt för ofta, sängläge 24/7 när det är riktigt illa annars bara 15tim/dygnet.
Ljusmanifestation i kväll Dorro, J vill vi ska åka dit - jag vet inte hur det blir, min kropp vill helst slippa bilåkandet å att stå ute å frysa känns inte som min bästa grej för tillfället.
Ha en skön söndag *kram*

2012-11-04 @ 14:14:49
Finurliga fröken säger

Nej det där med att fota mat har jag aldrig lyckats med. Det är väldigt svårt. Låter väldigt gott men jag har aldrig ätit musslor och är skaldjursallergiker så jag vågar nog inte göra det heller. Kram

2012-11-04 @ 14:20:45
URL: http://harligheten.blogspot.com
Ing-Britt säger

Hallojsan!
Jodå jag är allt på jobbet, ganska lugnt här just nu då maskinen står och vi då inte får några prover till labbet.
Vad mysigt att göra pumpalykta tillsammans och den hoppas jag att vi får se.
Även den fina ljusstaken i mässing vore kul om du visade, jag börjar faktiskt mer och mer fastna för både guld och mässing :).
Ha de gott, kram Ing-Britt

2012-11-04 @ 14:54:41
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Emilia säger

Åh det där lät ju jättejättesmarrigt!! Får nog prova det i veckan :)
Hoppas du har en fin helg!
KRAM

2012-11-04 @ 14:56:30
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
ansepanse säger

jo, musslor så där i burk, det tycker jag om :) maträtten låter jättegod så det kommer jag nog att testa
Sv: vad roligt för er alla att få träffas på middag och sedan busa och leka lite :)
bamsekramar vännen <3

2012-11-04 @ 19:17:51
URL: http://kinaguld.blogg.se
Jennie & FrökenFlis säger

JA där har vi ju receptet du skrev om! :) Va spännande det snor jag :)
kramar!

2012-11-05 @ 08:24:03
URL: http://jenniesays.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: