Jakten, julkänslan och Ernst

 
 
I går då barnen somnat kröp jag upp i soffan
med dessa tidningar i högsta hugg.
 
"Jultidningsknarkare" (tack för det epitetet Erica!) 
började jag givetvis med Allers Julmagasin.
 
Det är något visst med det första julmagasinet
för säsongen, förväntningar finns och en 
önskan om att julpirret och pysselglädjen
ska infinna sig.
 
Men njaaa, jag måste säga att julpirret aldrig
infann sig, och någon pyssel inspiration 
fick jag inte heller.
 
Fokus låg på brodyr/korsstygn, stickning,
virkning samt att vika/pyssla med papper.
 
Vad gäller stick- och virkbeskrivningar var de
inte särskilt juliga, utan snarare mönster
saker man kan göra och ge bort som klappar.
 
Överlag så kändes det flesta tipsen som sådana
som återvunnits flera ggr om vid det här laget.
 
Inget som kändes riktigt "nytt" och 
inspirerander (inte för mig i alla fall).
 
Det som jag fasnade för och gör att tidningen 
ändå får knappt godkänt var reportaget om en
familjs julförberedelser/traditioner i Wien,
samt recepten på kaffedrinkarna.
 
Var Allers Julmagasin lite av en besvikelse,
så blev Allt om Älg en positiv överraskning!
 
Den tidningen lusläste jag varje textrad i!
 
Intressant att läsaa att älgar står lättare för hund
i södra Sverige, och att älgar oftare tar till flykten
här i norr, samt att älgarna i Jämtland gärna
söker sig till vatten för att simma ifrån hunden.
 
Att det fanns ett reportag om den nya älgförvaltningen
som jag forskar om gav en extra knorr, liksom de
frestande älgfärs recepten.
 
Summa sumarum så går jakten vidare...
...på den rätta julkänslan och pysselinspirationen!
 
 
 
 
 
Förresten, 
 har ni sett vad som snart finns i tidningshyllan?!
 
Ernst första tidning kommer den 20 november.
 
Tidningen går att beställa HÄR.
 
Jag har givetvis beställt en prenumeration,
och det ska bli skoj att se om Ernst blir mer långlivad
i tidningsbranchen än vad Leila och Morberg blev...
 
 
 KRAM
 
 
 
 



Åsa säger

Go'morgon vännen. Efter Din reccention känner jag mig mest sugen på att läsa om Älgar, Julen går bort helt.
Jag hoppas Du får en bra onsdag.
*kram*

2012-10-10 @ 07:36:57
Tina säger

Godmorgon hjärtat! Åh vad ska jag göra med dig? Jultidningar redan?! ;-) Hoppas du får en fin onsdag finaste! KRAM! <3

2012-10-10 @ 07:51:03
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Tack för recensionen. Då väntar jag på nästa tidning. När det gäller Allers så tyckte jag att den var bra första året, och sen har det varit en eller två bra saker i efterföljande nr. Resten upprepningar.

Det blir visit hos farbror doktor för mig med hoppas jag. Igår var jag mer död än levande när jag kom hem, och idag känns halsen som ett öppet sår. Så det blir att vara hemma från jobbet idag igen. Suck.

Kram (byggd av ettor och nollor och därmed garanterad bacillfri)

2012-10-10 @ 07:55:22
URL: http://tomtensdotter.se
Ing-Britt säger

God morgon vännen!

Kaffedrinkar lät gott men det kan jag söka upp på nätet så jag tror att jag hoppar denna tidning. Såå kul nu när jultidningarna börjar dimpa ner. Ska nog passa på att ta någon prov prenumeration och kanske få nån fin premie ;).

Hoppas du får en fin dag och att det kommer gå bra hos doktorn idag. Vore ju bra om dom hittar nogon vitamin som fattas så du kan åtgärda din trötthet och dåliga imunförsvar.

Här blir det till att fortsätta gräva en STOR grop till mitt silverpäronträd jag köpt. Vi bor på en sandås och har bara en tunn skorpa med jord så när nåt ska planteras måste vi gräva minst en meter ner för att växterna ska klara sig. Tungt är det oxå när sanden är blandad med massor av sten.

Många kramar till dig <3

2012-10-10 @ 08:06:22
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Emilia säger

Vad tråkigt att julnumret blev en besvikelse! Men tänkt på att det kommer många fler innan det är dags för jul :) Nu tycker jag oktober och november får gå fort så man får börja adventspynta snart!
Kramkram <3

2012-10-10 @ 08:18:21
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Linda säger

Hmm...sticka och virka är inget för mig. Papperskasse gillar jag däremot.

Jag joggar även när det är snö. Året om. Brukar ha -18 som gräns och så kallt är det ju inte jämt...

2012-10-10 @ 09:40:41
URL: http://www.candygirl.nu
ansepanse säger

vilken tur att du fick napp angående älgar även om nu de inte har så mycket med julen att göra :) du är härlig du vännen som suktar efter jul allaredan
bamsigaste kramen <3

2012-10-10 @ 10:37:57
URL: http://kinaguld.blogg.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Mysigt med jultidningar!
Ha en fin dag!
Kram

2012-10-10 @ 11:17:07
URL: http://skuggis.wordpress.com
Hemlängtan säger

Men jag hade helt missat att Ernst skulle komma ut med en tidning. Den måste jag bara ha!!!

Jobbigt att du fortfarande känner dig hängig. Det var verkligen en sjukdom dem där. Jobbigt när det blir så! Håller tummarna för att du piggnar på dig snart!

KRAM!!!

2012-10-10 @ 13:51:34
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Helen säger

Jag har också köpt den tidningen:) Är en sucker för alla dessa julmagasin! Håller med att den väl inte var så himla bra men det är alltid speciellt med det första magasinet för säsongen:)
Kram

2012-10-13 @ 12:33:48
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: