Inte en kotte

 
 
Vet ni vilket djur som arrangerar kottarna
så här fint?
 
 
 
 
 
Mest troligt är det en kottsmedja som en större hackspett
lämnat efter sig. Frön i särskilt grankottar är nämligen
populär föda hos den större hackspetten vintertid.
 
Den kilar gärna fast kottarna i en springa i en trädstam.
Det underlättar när den sedan ska plocka ut fröna
bakom kottefjällen, kottarna fästs därför alltid
med spetsen uppåt.
 
 
 
 
 
Ibland, som här, sitter kottarna kvar i smedjan,
men när hackspetten vill plocka frön från en ny kotte
rycks den gamla loss och hamnar på marken.
 
Som ni ser resulterar det ibland i ett berg av kottar!
 
 
 
 
 
Lycka är att få traska i skogen och njuta
av frisk luft, en strålande sol samtidigt som man
lyssnar till fågelsång och hittar olika lämningar
efter skogens djur.
 
En bättre start på helgen kan man
nog inte tänka sig!
 
Trevlig helg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Susan säger

Absolut en skön start på helgen...och OJ så mycket kottar=)

Kramar

2013-04-26 @ 19:12:08
URL: http://susan.itelit.com
Hanneles bokparadis säger

Mysiga bilder!

2013-04-26 @ 19:41:15
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Ida säger

Visste jag oxå :-P min pappa är ornitolog ;-) hehe.
Skogen är kärlek! Saknar det så! Att bara kunna gå ut och rensa tankarna. Njuta av dofter. Ljud. Färg. Och djur. Nu bor man mitt i stora staden med trafik. Utryckningsfordon. Bussar. Festande ungdomar mm mm. Men en vacker dag ska jag minsann bo på landet nära skogen igen :-)

Ha en underbar helg söta fina du! Blir så rörd av dina kommentarer. Kan inte riktigt ta åt mej men nu när jag är nyklippt känner jag mej iaf finare :-)
KRAMAR<333

2013-04-26 @ 20:52:07
URL: http://ettnaturligtvis.wordpress.com
Skorpan och Loppan säger

Läckert, det hade jag ingen aning om!

2013-04-26 @ 21:14:32
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it
Nina säger

Tror att bara man sköter sig bra på veckorna kan man unna sig nått på helgen. Det är ju inte hållbart i längden annars. Lagomt är bäst!
Själv väntar jag på att Sam ska somna nån gång så jag kan poppa lite popcorn.
Hoppas ni får en fin fin helg!
Å förresten, va ju verkligen EVIGHETER sen jag såg till dig sist!
Kram kram

2013-04-26 @ 21:14:42
URL: http://www.ninuz.blogg.se
A säger

Ja, det ger lycka att vara i skogen!
Stor kram till dig

2013-04-26 @ 22:01:56
URL: http://motnyalivet.blogg.se
Britt säger

Skogen är väl den underbaraste plats man kan vandra i.Det händer alltid något,man ser olika saker eller ser något djur den ger en ett stort lugn.Måste ut i skogen ofta och rensa hjärnan..Det är väl tur att vi har älgkött,så man vet vad man äter.Hästkött är nog inte så farligt att äta,men jag gillar det inte..Hur är det med ditt skoskav,har det läkt?Idag skiner solen,men jag ska följa med några kompisar och gå eller"springa" i affärer.Jag ska nog se om jag hittar några nya tröjor till jobbet.Man köper väl något annat också,det vet jag.Ha en skön helg.Kram

Svar: Skoskavet hänger i, men med dubbla tjocksockar å kängorna på så gick det bra att gå i skogen, det är nu löpskorna som är problemet, men ska testa å se om det går med compeed plåster på, för det är så frustrerande att inte komma igång då man tänkt sig det. Hoppas du hittade några tröjor, och kanske lite annt smått och gott. här har vi bara umgåtts med nära å kära i helgen å hunnit med aatt fira två födelsedagar (svägerska och granne) samt storstäda barnens lekstuga, så nu är den redo för en ny sommar :-D Önskar dig en fin söndagskväll! KRAM
Therese Bjärstig

2013-04-27 @ 09:32:37
ansepanse säger

visst är lycka att få traska i skogen och lyssna på tystnaden och dra djupa andetag av skogens doft långt ner i lungorna :)
tack för att du berättade med både bilder och ord om den större hackspettens sätt att äta
bamsekramar till dig och din fina familj och en fin helg till er alla <3

2013-04-27 @ 11:22:12
URL: http://kinaguld.blogg.se
carina säger

Låter som en toppen helg♥
Kramen♥

2013-04-27 @ 11:29:00
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Anonym säger

Härliga bilder på vår underbara natur!
Angående din vinst från C/o Gerd så hoppas jag att du fått den nu alternativt att den dyker upp i början av nästa vecka! Jag blev uppmärksammade på detta av en annan vinnare i veckan och när jag hörde av mig till dem så visade det sig att era paket stod kvar på packbord. Men nu är de på väg!
Kramen från ön

2013-04-27 @ 13:38:00
Johanna - Mamma till Leija säger

Önskar er en trevlig helg! Här é vi lite förkylda, så blir hemmamys!
Kram

2013-04-27 @ 13:54:08
URL: http://skuggis.wordpress.com
Åsa säger

Fina bilder, skog är nödvändig, ger energi på många olika vis.

Var har Du varit där det inte finns någon snö?

Mår för tillfället bra mycket sämre, vilket är olyckligt då det ska bli barnkalas i morgon.

Som sagt mår skit å just nu känns det som att ett varv runt sjön - Björnloppet - är bra mycket värre än allt, så nu är jag inte direkt intresserad, var ju det häromdan.

Klagar å gnäller, undviker därför bloggen.

Återkommer när det känns bättre *kram*

2013-04-27 @ 15:35:05
URL: http://xn--naltabblovers-kmb.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: