En väska med nostalgi

 
 
 
I samband med mommens bortgång har min
mamma och hennes bröder börjat det mödosamma
jobbet att städa ut det hus som hon bott i.
 
I går åkte jag dit och hjälpte mamma en stund,
och förutom att vi röjde och slängde massor fick
vi även många stunder med nostalgi och minnen
när vi gick igenom alltifrån brev, foton och
linneskåp och garderober.
 
 
 
 
 
Mormor var en sådan som inte slängde
saker, utan där fanns det kläder från svunna
tider i garderoberna må ni tro.
 
Och förr gjordes kläder med kvalité, inte samma
slit och slängkultur som nu råder.
 
Således var många av plaggen i fint skick,
och absolut för värdefulla i mina ögon för att
hamna på tippen/återvinningen.
 
Tyvärr var mormor väldigt liten i sin ungdom,
så många av plaggen var alldeles för små,
men de som passade lade jag i denna
gamla resväska och tog med mig hem.
 
Några plagg har fläckar som jag ska
försöka ta bort med galltvål, en läcker blus
behöver få en söm fixad och en kavaj
måste få en ny knapp.
 
Jag har även börjat handtvätta delar
av skatten, detta då det finns en klänning
som jag funderar på att bära
mormors begravning.
 
Jag tror mormor skulle gilla det,
samtidigt som hon skulle skaka på
huvudet och tycka att jag är lite tokig.
 
 
 
 
 
 
 
 



Krajamaria säger

Bra att du spar och tar tillvara! Klänningen till begravningen blir nog jätte bra. Tänk att jag kom upp i ditt huvud när du hjälpte din mamma rensa upp... Släng inte skatterna, behåll så mkt du kan. Det du inte kan ha kan säkert din dotter uppskatta att få låna.

2013-07-31 @ 08:04:36
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Farmor säger

Det var ju gulligt av dig att bära klänningen,ha det så gott kram kram.

Svar: Ja, bara jag lyckas stryka pressvecken på klänningen, annars får det bli en kjol/top eller en dräkt som jag också hittade i mormors gömmor... KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-31 @ 09:15:04
Znogge säger

jag tror hon skulle uppskatta mycket att sakerna kom till användning igen. Att använda något på begravningen känns som en mycket fin och innerlig gest tycker jag.

2013-07-31 @ 10:19:46
URL: http://znogge.wordpress.com/
Christin säger

Ja visst är det både vemodigt men ändå infinner sej känslan av glädje i samband med alla minnen och dom är många och helt underbara. Och man ser typiska saker som gäller för denna härliga människa.... Så kände jag också när vi städade ur skåpen efter min Mor och jag blir varm i magen fortfarande efter 17 år när jag läser det du skriver. Tack och lov att denna goa värme finns inne i en annars så skulle man inte klara upp livet efter....
Kramar!!

Svar: Precis! Jag trodde det skulle vara ledsammare och kännas väldans tungt, men vi skrattade massor och hittade många saker som lockade fram varma känslor av glädje, lycka och tacksamhet att man faktisk har de minnen man har... Det gjorde allt så mycket lättare. Ikväll handtvättar jag en liten dräkt som också gömde sig i kofferten, den ser ut som ny, och kommer jag bara i den så tror jag att jag hedrar mormor genom att bära den. Önskar dig en fin kväll <3 KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-31 @ 10:28:10
ansepanse säger

det är jag säker om att din mormor skulle tyckt om, även om hon samtidigt skulle ruskat lite på huvudet men med ett leende på sina läppar, det skulle hon haft
<3 <3 <3 förstår att det har varit en jobbig dag både för dig och din mamma
kramen <3

2013-07-31 @ 11:10:01
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Var Din mrmor kvar i Gäddede eller hade hon blivit flyttad närmare Er innan hon dog?
Det är hemskt när gamla inte få bli kvar i sin hembygd med nära å kära utan bli flyttade x antal mil.
Att städa ut mormor måste vara vemodigt, Du gör det bra som hjälper Din mamma, mycket känslor och minnen.
Fint att ha mormors klänning när Du följer henne till sista vilan.
Ska barna vara med eller blir de hos farmor?
Jag mår bäst från mars till augusti, tror det har mycket med ljuset att göra.
I morgon, kanske, vi åker, första stopp Sollefteå, jag orkar inte sitta å åka flera mil, då får jag värk, ont kan knappt röra mig.
Ha en bra onsdag kram

2013-07-31 @ 11:14:14
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Ing-Britt Rosenback säger

Godagens min fina vän!
Åh vad fint av dig att vilja ha din mormors klänning på begravningen, st tror jag med all säkerhet att hon skulle gilla. Särskilt med tanke på att hon själv var en spara människa.
Resväskan var väldigt fin och passar ju perfekt in i ditt hem, rätta nyanserna :).
Här har jag en ledig dag och funderar på att göra någon liten utflykt. Vädret är lite grått men inget regn.
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

2013-07-31 @ 11:36:39
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Karin Lygnersjö säger

vilken fin header du har! Meningsfull men ändå så enkel :)
Kram

Svar: Tack! :-)
Therese Bjärstig

2013-07-31 @ 11:46:26
URL: http://karinlygnersjo.blogg.se
Linda/candygirl säger

Vilken bra ide att bära den på begravningen...du är fiffig du

2013-07-31 @ 14:47:05
URL: http://www.candygirl.nu
Åsa säger

Har svårt trots sol att ta mig ur det mörka hål jag ramlade ner i häromdan :( Har dock lagt ut fortsättning bilder från Junsele Djurpark, egentligen mest för att inte tjata om hur svart livet är ;-)

Vi ska strax i väg å äta middag hos mina föräldrar, kl 16, blir smaskens då mamma lagar helt annan sorts at än ad vi äter till vardags, blo'brö' me fläsk.

Går det bra för Luran å Bogge med nytt dagis?

Ha de bra kram

2013-07-31 @ 15:26:39
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Vilken fin idé. Klart att du ska använda mormors klänning på begravningen <3

2013-07-31 @ 18:16:16
URL: http://tomtensdotter.se
ansepanse säger

Sv: vad skönt att det bara är en dag kvar på förskolan den här veckan :) förstår att de blir extra trötta av att vara där efter ett skönt sommarlov
här skulle det nog också torka väldigt fort just nu för det blåser verkligen mycket, fast det lurar mörka moln också, så det kan bli regn av det
önskar dig också en fin kväll när du väl tvättat klart
bamsekramen <3 och ge en liten godnattpuss till långtbortibarnbarnen från långtbortimormorn deras

2013-07-31 @ 18:41:32
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Hemkommen alldeles mätt i magen, nu ska här badas barn, sedan blir det säng, säng Ha det världsbäst kram

2013-07-31 @ 18:55:51
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Carolina säger

Fina minnen skall såklart sparas! <3 KRAM

2013-07-31 @ 19:06:44
URL: http://carolina1979.se
Johanna -Mamma till Leija säger

Roligt med nostalgi! Ja, hon skulle nog sagt att "Vad ska du med den gamla lasen till!" Fin idé!
Kram

2013-07-31 @ 22:25:50
URL: http://skuggis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: