Ett av flera guldkorn

 

I dag tänkte jag glänta på dörren till
hembygdsgården Ulvön.
 
Den var ett av flera guldkorn på ön.
 
 
 
 
Visst är det en vacker byggnad med de
vindpinade och grånade timmerväggarna?
 
 
 
 
 
Huset var möblerat med en mängd vackra
möbler och bruksföremål.
 
 
 
 
 
Böcker och blommor gjorde att
det kändes som att kliva in i någons
hem "på riktigt".
 
 
 
 
 
Jag gick länge i köket och tittade på
bruksföremålen, jag hade gärna haft
flera av dem här hemma...
 
 
 
 
 
Barnen tyckte däremot att vätten/bulvanen
gjord på en riktig fågel var det mest intressanta.
 
Ett annat guldkorn på ön var
Netterlunds Lanthandel, men den
får ni se bilder ifrån en annan dag.
 
Här öser för övrigt regnet ner i dag,
och det är så pass grått att fönsterlampor
och värmeljus brinner. Långt ifrån det
strålande väder vi hade förra veckan.
 
Men ärligt talat så njuter jag, detta är
nämligen toppen för min arbetsmoral ;-)
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
 
 



ansepanse säger

mm, jag tycker också om gamla ting, de är verkligen vackra, jag tittade lite extra på den där "barngungan" vad praktiskt för mamman att ha sitt lillbarn hängande där när hon arbetade i sitt kök
här skiner solen och det verkar bli en varm och skön dag, Maja började jobba nu men J har en veckas semester till
bamsekramar till er alla där på Sockenvägen <3

2013-07-29 @ 10:25:58
URL: http://kinaguld.blogg.se
Znogge säger

Så vackra bilder som andas stillhet men vardagen var nog en annan... Timmerväggarna är verkligen så vackra!

Kram

2013-07-29 @ 10:35:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Visst är det väl intressant att se hur de har levt förr,det blir så lyrisk.Mina föräldrar hade en gammelstuga från 1800-talet på sin gård.Den stod där när dom byggde på 60-talet.Allt med bakugn,källare med lucka i golvet,de vackra dörrarna.Vi sov där på sommrarna med barnen,det var spännande med fladdermössen på vinden.Den stugan saknar man..Vilka fina presenter du har fått.Tennarmbandet var så fint,ett mönster jag inte sett.Kan man beställa på nätet?Jag har flera stycken men det där var lite "snyggt".Men Lurans älg var nog snyggast tycker jag.. Här har vi haft sol och värme,gräsmattorna har blivit bruna.Men i natt kom regnet och det behövdes för växtligheten,men nu skiner solen.Har en vecka kvar av min semester,sen börjar vardagen igen.Ha en bra dag.kram

Svar: Ja jag älskar att gå och kika i gamla hus, höra berättelser från förr osv. Det som gjordet var så vackert, och rejält. Har på em hjälpt mamma att röja i mormors hus, å då ser man vilken kvalité det var, kläder på 50- och 60- talet var långt ifrån det slit å släng och förbruknings kultur vi har nu...Visst är mitt armband fint, tror itne att de går att beställa på nätet utan att det är en bekant till en bekant till min granne som gör dem, men vill du att jag ska kolla upp om det går att bestsälla? Isf får du hojta till! :-)
Fortsätt nu njuta av din semester, själv räknar jag ner till helgen då det visst skulle bli fint igen, så då åker vi nog till stugan. KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-29 @ 10:41:48
Linda/Candygirl säger

inget regn här - än.. det ska visst komma. här är varmt och lite "kladdigt" - ingen direk sol. Måste ut och handla lite middagsmat.. kylen gapar ju tom och de mina är i Lilla gula huset.

2013-07-29 @ 13:41:15
URL: http://www.candygirl.nu
Annika säger

Visst var det fint på Ulvön. Häftigt att gå där och fantisera om hur de hade det förr. Här har det nyss regnat men är ändå 20 grader. Så det är fortfarande sommar. Hej så länge.

2013-07-29 @ 15:21:08
URL: http://badtant.bloggo.nu
Ing-Britt Rosenback säger

Hejsan finaste!
Vilken himla fin gård, visst är det vackert med gammalt grånat timmer. Och att se hur de hade det förr är väldigt intressant.
Inte behöver du känna att du är en dålig bloggvän, jag har inte heller prioriterat bloggen på sista tiden. Du är hur som min allra bästa bloggvän <3.
Skönt på sätt och vis att det regnar nu när du börjat jobba. Här fick vi en skur igår kväll annars har det knappt kommit regn på tre veckor och idag har vi strålande sol igen. Så när jag började jobba i måndags hade jag helt klart hellre varit kvar vid stugan.
Ha nu en skön kväll, kram Ing-Britt
Ps. tycker nog du ska skaffa insta hihi..

2013-07-29 @ 18:40:27
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
ansepanse säger

Sv: Luran har helt rätt, som vanligt :) grodorna behöver regnet :) vad bra att det regnar med tanke på skogsbränderna också
nu är väl långtbortibarnbarnen redan i säng kan jag tänka, trötta efter sin första dag på förskolan efter semestern sin
bamsekramarna vännen <3

2013-07-29 @ 19:33:46
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Regn behövs för det är torrt i markerna, flera skogsbränder runt om Åsele, Dorotea

Nu badar Elin, i badkaret förståss, sedan blir det säng, säng, sova, sova, sova för oss två, är less på denna dag, en sämre dag med dåligt mende.

Jag har faktiskt aldrig varit till Ulvön.

Vi kanske ar en sväng med husvagn i slutet av veckan, Höga Kusten är målet

Kram å go natt

2013-07-29 @ 20:05:05
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Nina säger

God kväll i stugan =)
Ja nog har vi fullt upp hela tiden men sjukt kul äre. Men nu har vi som börjat komma in i rutin lite och kan dela upp arbetstiderna lite. Så just nu är mamma på semester och sen får jag va ledig halva torsdag, fredag, lördag och söndag. Ska bli trevligt med lite ledighet trots att jag älskar mitt jobb. Så då drar vi på en liten mini semester.
Ulvön har jag aldrig varit på. Min farmor vill gärna fara dit så det skulle ha varit kul att fara dit med henne =)
Hoppas allt är bra annars.
Kram kram

2013-07-29 @ 20:46:15
URL: http://www.ninuz.blogg.se
cecce säger

Vilken underbar miljö!! Vackert!
Och så vill jag passa på att säga Grattis på födelsedagen lite sent sådär:-) Vilka fina presenter du fick!!:-)
Njut nu det sista av semestern!

Kram Cecce

2013-07-29 @ 23:24:16
URL: http://www.ceccesblogg.se
Krajamaria säger

Pallen som bulvanen ligger på var inte så dum den heller...hade vi så fina bulvaner skulle det kanske finnas risk att apportörerna blir kreativa och kommer hem med det som ska ligga kvar... ;)

2013-07-30 @ 00:01:11
URL: http://krajamaria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: