Vår dag på Ulvön

 
 
Den här båten tog oss från Docksta till Ulvön,
tyvärr blåste det en hel del så jag kunde inte riktig
njuta av ditresan som de andra då jag kände av
sjösjuka/illamående :-(
 
 
 
 
 
 Lite sjögång bekom inte maken och
Bogge som passade på att fika på båten.
 
 
 
 
 
Väl i hamn hälsades vi välkomna av
den här ulven.
 
 
 
 
 
Vi bestämde oss för att utforska ön och tog
en promenad utmed stranden.
 
Mormor med Ellie i handen,
morfar med Bogge, Luran, svägerskan
och min bror som styr lilla Selma i vagnen.
 
 
 
 
 
Först ut att beskådas var kapellet på ön.
 
 
 
 
 
 Vi var även förbi kyrkan.
 
 
 
 
 
Men det jag fastnade för var alla roliga detaljer
sjöbodarna och husen utmed strandpromenaden.
 
 
 
 
 
De flesta fönster var marint dekorerade med
fyrar, sjöfåglar och fiskegubbar.
 
 
 
 
 
Det fanns även ett ställe med massor
av sjöodjur i olika storlekar och färger.
 
Man kunde dessutom köpa
egna små odjur att ta hem, men vi enades
om att det räckte med det lilla blå
 odjuret på bild som vi redan har ;-)
 
 
 
 
 
Vi strosade vidare och jag hamnade på efterkälken,
men som ni ser var det bara fina svägerskan
som reagerade och undrade vart jag tog vägen...
 
 
 
 
 
 
Jag hade nämligen fullt upp att fota alla de
vackra grindar som fanns på ön!
 
 
 
 
 
 Och i de lummiga trädgårdarna gömde det
sig både rosor och andra vackra blommor.
 
 
 
 
 
Det var verkligen en sann skärgårdsidyll
ute på Ulvön, och jag fick lite "Saltkråkan"
känslor när jag såg mig omkring.
 

 
 
 
Den första vi mötte på vår promenad var
förresten en joggandes Magdalena Forsberg,
jag fattade dock inte att det var hon utan det
upplyste min kära far mig om lite senare.
 
Jag tänkte mest på hur vältränad kvinnan vi
just mött var och vilken lyx det måste ha varit att
löpträna i denna fina miljö.
 
 
 
 
 
Här ligger båten vi kom med förtöjd,
och det vita i bakgrunden är öns hotell
där vi åt en skärgårdsbuffé till lunch.
 
Och det var nog det vi var minst nöjda med
på vår dagstur, nästa gång äter vi någon
annanstans så att även barnen och
min bror får bli mätta...
 
 
 
 
 
Och givetvis passade vi på att ta lite
familjebilder vid surströmmingen.
 
Eller försökte i alla fall...
 
 
 
 
 
 Här är alla kusiner förutom Selma.
 
Någon bild på mig, Magnus och barnen
blev det inteungarna totalvägrade.
 
Bogge hade inte tid, för han skulle
ju vara kapten!
 
 
 
 
 
 
 Det fanns nämligen en liten båt vid
öns lekpark som Bogge sett och bara skulle
tillbaka till och leka i.
 
Han tog över rodret bums, och
deklarerade högljutt för alla de andra barnen
att det var han som var kaptenen på båten.
 
 
 
 
 
 
Luran och Ellie fick dock hjälpa honom när
ett gäng pirater/andra barn hotade att ta över skeppet.
 
 
 
 
 
 
 Vi var rätt nöjda när vi sedan bänkade oss
båten och åkte hemåt igen.
 
Ulvön var jättevacker, och detta var första,
men absolut inte sista gången jag besöker ön!
 
Däremot lovar jag att det är det sista inlägget
från Ulvön för den här gången.
 
I morgon ska ni istället få se en del av den
nostalgiskatt jag nu är lycklig ägare till.
 
 
 



Åsa säger

Väldans fina bilder. Skoj!

2013-07-30 @ 18:44:19
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
♥ Carina ♥ säger

Det är fint på Ulvön, men inte så roligt då det är sjögång då man åker över med båten :)
Då var du ju bara en bit ifrån mig. Du hade kunnat titta in på en kaffe på hemvägen vetja! :)
Kram

2013-07-30 @ 18:54:59
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Znogge säger

Vilken trevlig utflykt ni fick tillsammans! Ett härligt mål med mycket att se. Men bäst är nog Bogge i sin tuffa keps :-)

Kram

2013-07-30 @ 19:18:44
URL: http://znogge.wordpress.com/
Anne säger

Vilken mysig utflykt! Massor av fina bilder med. Kram kram!

Svar: Ja utflykten gav verkligen mersmak :-D Härllig ö! KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-30 @ 20:58:54
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
JUNITJEJ säger

Så fint det var där!

Svar: Just löpning skulle jag nog också föredra, eftersom jag inte vill springa med någon som kan mer än jag. Det skulle i så fall vara med någon som är likvärdig. Spinning är verkligenl i grupp.

2013-07-30 @ 21:04:32
URL: http://www.junitjejen.se
Ing-Britt säger

Gokväll vännen!
Vilket himla fint ställe Ulvön verkar vara...kan tro ni hade en härlig dag.
Önskar verkligen att jag finge med familjen till norrland nästa semester men jag tror vi får vänta med det tills tjejerna flyttat hemifrån, de gillar ju inte att åka bil. Verkar vara sååå fint uppåt, har en jobbarkompis som bilade till piteå och tyckte det var den bästa sverige semester hon haft.
Gick familjen med på det skulle jag utan tvekan svänga förbi hos dig men surströmmingen skulle du nog få behålla ;).
Förstår att det kan vara väldigt jobbigt samtidigt som det kommer upp många fina minnen att rensa din mormors hem.
Ha de gott, kram Ing-Britt

2013-07-30 @ 21:25:10
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Men så fin ö! Underbara bilder! :)
Kram

2013-07-30 @ 21:48:49
URL: http://skuggis.wordpress.com
rundamamman säger

Oh vad härligt ni ser ut att haft det, och grattis i efterskott också!
Den joggande kvinnan har faktiskt handlat av mig, jag förstod inte heller vem hon var först, trodde det var någon bekant men kunde inte placera henne tills det gick upp ett ljus... ;)

Nästa gång ni åker till Ulvön får ni komma och övernatta på ett visst retrovandrarhem! :)

2013-07-30 @ 22:04:28
URL: http://rundamamman.blogg.se
carina säger

Där som det är så vackert♥ Vi var där för 3 år sedan, och jag skulle vilja åka dit igen. Men denna gång får jag inte med mig ungdomarna :(
Kramen♥

2013-07-30 @ 22:47:52
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Linda/Candygirl säger

så fina bilder.

så du är en sån som känner av sjön. Det är maken med. Minsta lilla så blir han dålig. Så vi skippar oftast båtutfärder när vi är på utlandet. Han känner även av buss. bil brukar annars gå bra.. som tur är...

2013-07-30 @ 22:48:44
URL: http://www.candygirl.nu
TantGlad säger

Hejsan .
Villka vackra bilder av ullvön. Tycker om fotot med grindar för det är så spännande med just grindar. Vad finns där bakom, vem bor där? Sen är det så vackert.
Spännande sevärdheter åkso.
Nu måste jag kika vidare här hos dig.
Ha en fin dag!

2013-07-31 @ 07:00:07
URL: http://TantGlad.bloggo.nu
ansepanse säger

vilken underbar utflykt, jag skulle också fotat alla vackra grindar :) självklart är Bogge den givne kaptenen på skutan :)
kramen <3

2013-07-31 @ 11:08:30
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: