Anansrutor med hallon

 
 
Ananasrutor med hallon
(ca 20 st)
 
200g smör
2½ dl strösocker
5 ägg
4 dl vetemjöl
250 g avrunnen krossad ananas
2 dl hallon (färska el frusna)
ca 1 msk socker att strö ovanpå
 
1. Rör smör och socker mjukt och poröst,
enklast med en elvisp. Tillsätt äggen,
ett i taget och rör lite till. Tillsätt vetemjölet.
 
2. Bred ut hälften av smeten i en
smord och bröad form ca 20x30 cm.
Strö ut ananas och hallon.
 
3. Häll på resten av smeten, och
grädda kakan mitt i ugnen på 175 grader
i 30-35 minuter. När det återstår ca 5 min strö
över socker och fortsätt grädda.
 
Låt svalna och skär upp bitar!
 
 
 
 
Detta är en kaka i min smak!
 
Långpannekaka med få ingredienser
som går fort och lätt att göra.
 
Dessutom blev den saftig och god :-)
 
 
 
 
 
 
 
 



Cissi säger

Det låter jätte gott och enkelt!
Kanske någon som tom jag skulle klara av att baka ;)

2013-05-27 @ 16:11:00
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Ing-Britt säger

Hej finaste!
Men du vad gott det där lät, får nog ta mig i kragen nån dag och baka dessa. Och att de är enkla passar även mig :).
Vad spännande för barnen att så småningom få övernatta i pappas jobbkoja.
Hoppas din dag varit bra. Själv har jag varit ganska flitig på fm och hunnit måla lite på köpmansdisken så nu är det bara ett lager färg kvar sen ska jag försöka få tag i några fina knoppar som inte kostar för mycket.
Ha nu en skön kväll, kram Ing-Britt

2013-05-27 @ 17:01:49
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
♥ Carina ♥ säger

Tack för receptet!
Gott och enkelt det gillar jag :)
Kram

2013-05-27 @ 17:49:30
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Emelie - Mamma till Malte säger

sv. Ja likabra å hålla sig....fast näe , tycker jag änå inte. Så kulatt följa massa som man vill ;):)

Mums, kakan lät ju supergod!! och somrig...
KRAM

2013-05-27 @ 18:11:13
URL: http://njutensmula.se
Znogge säger

Den låter definitivt som en kaka i min smak också. Långpannekakor är smidiga på många vis och oftast väldigt goda..

Kram

2013-05-27 @ 18:16:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Tack för receptet,det låter smaskigt det ska jag pröva.Gillar också baka i långpannan enkelt och fort.Har börjat att planterat ut lite växter,struntar i om det kommer järnnätter,får väl täcka över blommorna då.Visst är det väl mysigt att ha många kvinnor omkring sig när man växer upp.Alltid finns det någon klok och snäll,som man kan prata med.Tänker på min mormor som bodde på skogen,morfar jobbade vid järnvägen.Bodde i en barnvaktarstuga och hade tio barn.Några kor,höns och en gris.Tänk vad de kvinnorna fick slita och vi gnäller fast vi har det så bra.En stor bukett sänder jag till mormor i himmlen på morsdag.Här har det regnat idag,så våran piratfest fick ställas in.Men det kommer en ny dag.Kram

Svar: Så härligt det låter att du börjat plantera ut, jag är sugen att sätta nya jordgubbsplant å smultron i en krage, å så massa kryddväxter i en stor trälår som jag kan bära in om det ev blir kyligt... Och nog beundrar jag kvinnorna förr, tänk allt vatten de bar!!! Till hushållet och så inte minst till alla kräka ute i ladugården. Starka och sega kvinnor, min mormor födde barn men var ändå ute å mjölkade samma dag. Själv låg jag ojjandes på BB å njöt av att bli uppassad ;-D SÅ vi ska vara tacksamma, sannerligen! Håller tummarna att ni får samma fina väder som vi har, så att ni får hålla er piratfest!
Här väntar Björnloppet, å min lilla Svea är så spänd och nervös, dels många so mstartar och så orolig om hon ska orka, men jag har lovat henne att vi tar det i hennes takt och har kul på vägen. Runt vår sjö är det nämligen också en konststig med troll, holkar, drakar av sten m.m. så det finns saker att se för en 5 åring vill jag lova! ( och även för andra, tycker det är skoj att springa där just för alla konstverk som är gjorda av barn från förskoleklass upp till 9:an). Önskar dig en fin kväll! KRAM
Therese Bjärstig

2013-05-27 @ 20:17:21
Frida - Vita villan säger

Jag som tänk baka något i flera dagar men aldrig tagit mig tid, och nu blev jag inte direkt mindre sugen på att baka ju! Den såg himla god ut. =)
Kram!

2013-05-27 @ 20:29:29
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Christel Lejon säger

Det låter supersmarrigt!
Och vad duktig du är som kommit igång med löpningen igen! Själv har jag haft en lång paus... igen! Fattar inte varför det ska vara så svårt att prioritera?!? Och jag tycker att det är ganska kul, inte alls någon pina egentligen. Och grym känsla efteråt!
Kram

2013-05-27 @ 21:21:38
URL: http://www.popprinsessan.se
Tina säger

Men mums vad gott! Hoppas du får en fin tisdag finaste! KRAM

2013-05-28 @ 08:10:24
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
fia säger

Detta ser ju ut som en supoer god och enkel kaka att göra. Mycket gulligt av dig att dela med dig .
Önskar dig en toppen dag.
kram.

2013-05-28 @ 08:41:02
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
Emilie säger

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i mytaste.nu så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.mytaste.nu/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Mytaste.nu

2013-11-13 @ 11:03:24
URL: http://www.mytaste.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: