Naturligt och billigt

Ett äpple med julgransljus i är fint att sätta vid
varje tallrik, men här går det bort då vi har fyra
barn som riskerar att välta dem och
sätta eld på julfirandet ;-)
 
 

Jag har så smått börjat fundera
julens dukning, och är inne på att den
ska vara naturlig och billig.
 
Kottar, grenar, granris och näver är material
som finns i skogen. Tillsammans med lite
frukt och ljus tror jag det går att sno
ihop en stämningsfull dukning.
 
Inför helgens IKEA besök så ska jag
även köpa ett gäng vita billiga bastallrikar,
liksom ytterligare några glas på fot så jag
får enhetligt porslin till dukningen.
 
Som servetter tänkte jag köpa på
mig ett gäng billiga kökshanddukar.
Tror det kan bli bra :-)
 
Har ni några bra tips på hur man
kan duka/dekorera som ni vill dela
med er av?
 
Idéer för att dekorera stolar,
fiffiga bordsplaceringar etc.
mottages tacksamt!
 
Skriv, skicka länkar till inspirationsbilder
eller till era egna dukningar!
 
 
 
 



Melody and M.E säger

Röda rosetter på stolarna tycker jag är fint på julen! Man behöver inte köpa dyra band, utan man kan köpa en bit tyg och klippa remsor!
Fint med ljuset i äpplet, det kommer jag att härma!
Kram M.E

2013-11-14 @ 08:26:59
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Erica Nilsson säger

Di kan skära av lite av botten på äpplet och ha värmeljus :-)

Svar: Nu pratar vi BARN, små barn. Så då funkar inte ljus och fukt överhuvudtaget tyvärr, för nog vill de pilla på äpplet å sticka fingret i stearinet på värmeljuset, tro mig, jag har erfarenhet ;-D Men på mitten av bordet borde det fungera, å står då säkert, så jag tar med mig din "anpassning" av äppelstakarna :-D Om inte annat till ett ev glöggmingel som jag klurar på om tid å ork finns. KRAM!
Therese Bjärstig

2013-11-14 @ 08:29:25
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Annika - kort & gott säger

Å vad roligt med tips på dukningar, här kommer jag att kika in igen. Har inte så många just till jul, men det finns ett par fina idéer och du kan säkert få inspiratin ändå. http://www.pinterest.com/sunnis_annika/dukning/

Må gott!
kram Annika

Svar: Uuuunderbara idéer!!! Tack snälla för länken! Ska leta efter en bräda till en sådan lång ljusstake för julgransljus bums ;-D KRAM
Therese Bjärstig

2013-11-14 @ 08:34:14
URL: http://annikakortogott.blogspot.com
Jennie & FrökenFlis säger

jag är övertygad om att du kommer göra det så himla snyggt med hjälp av dom enkla melden, du är så duktig på sådant :)
älskar ljusäpplet, så fint och enkelt!

Nej va tråkigt att ni inte har så många julmarknader där uppe. Här kryllar det av dem med bara några mils radie.

kram!

2013-11-14 @ 09:01:06
URL: http://jenniesays.blogg.se
christin säger

I veckans Allers finns en fin dukning som kanske borde ge dej idéer inför HELGEN.... Jag tycker att det är jättefint.

Hoppas att du överlever IKEA besöket!!

Kramar!

Svar: Då ska jag glutta i Allers vid tillfälle :-D Inspiration är aldrig fel! Å jo, jag ska ladda med sömn, tålamod och en kexchoklad i fickan om jag får blodsockerfall å blir grinig när jag går på IKEA, så det ska nog gå fint ;-D Massa kramar!
Therese Bjärstig

2013-11-14 @ 09:49:52
Znogge säger

Hur fint och trevligt som helst men jag inser brandrisken med glada och ystra barn .-)

Kram

2013-11-14 @ 09:53:56
URL: http://znogge.wordpress.com/
fia säger

Mysigt med detta tema tycker jag .
kram.

2013-11-14 @ 09:58:30
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
ansepanse säger

åh ska du till Ikea till helgen :) vad roligt :) hoppas att du får en massa förslag från andra håll, jag är lite dålig med sådant och du, jag glömde fråga vad du/ni tyckte om julversionen av Ice Age
kramen och en fin dag till dig vännen <3

2013-11-14 @ 10:33:20
URL: http://kinaguld.blogg.se
ansepanse säger

Sv: tack vännen :)
jag får alltid nyhetsbrev från Lunds universitet gällande diabetes och läste just om insulinet, 1921 spreds ett rykte över världen att det skulle finnas en behandling, desperata föräldrar till diabetessjuka barn vädjade om insulinbehandling, men forskarna var nästan alltid tvungna att säga nej, eftersom bristen på insulin var för stor
tänk vad utvecklingen gått framåt, innan 1921 fanns det ju ingen behandling alls
kramen vännen <3

2013-11-14 @ 11:49:56
URL: http://kinaguld.blogg.se
Linda säger

Det var ju en fiffig ljusstake det där.
Det kanske blir en ikea tur för mig med i helgen, har inte bestämt något ännu men vi får se.
Ha en fin dag
Kram Linda

2013-11-14 @ 12:29:02
URL: http://lindas-plats.blogspot.se
Åsa säger

Inga tips då det gäller dukning,
funderar själv som bäst hur jag har tänkt duka, hur vi ska få plats i vårt lilla kök med all mat...

Var ju tvungen att leta bland Dina glögg inlägg,
missade tydligen att Du testat Morberg glöggen,
trist att den inte var god,

Upphakning, muskelknut och kotor på sne' blev dagens bedömning,
min kropp är för svag, mina muskler å ligament å annat som hjälper skelettet att hålla ihop har tydligen "försvunnit",
Ska tillbaka om 14 dagar, det fungerar inte att sjukgymnasten ska trycka kotor tillrätta varje vecka,

Nu ska jag hämta hem Elin från skolan, kram

2013-11-14 @ 12:36:38
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Linda / Candy Christmas säger

Min juldukningar har du ju sett va?

Svar: Hemligheten (som inte är hemlig) är helt enkelt att göra färdiga sidor till fotoboken - allt eftersom. Kameran (eller telefonen) tömmer jag ju nästan varje dag. De bilder som ändå ska redigeras gör jag sedan en färdig sida till fotoboken av. Så när boken väl ska in för framkallning matar jag bara in sida efter sida och så --- vips! Tar typ 45 min att få ihop en 96sidors bok - om inget strular. Hur många timmar jag jag sessförinnan lagt på boken, i form av redigering, textning osv ska vi inte prata om. Men det märks inte så mycket, eftersom det läggs 10 minuter här, en timme där....

2013-11-14 @ 13:01:02
URL: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Petra säger

Läckert!
Jag hade gärna tagit lite av din underbara fantasi!! Skickar du lite tack?!
Ja förlåt mig, inte meningen att låta så dumt. Men de kändes kort med 5 jämfört med 18 km. Inte menat så vännen.
Usch ja, men det var faktiskt inte så farligt att sätta in spiralen. Cellprovet var värre. När de tog en bit. DE GJORDE ONT!!

Mmm vet varken ut eller in med lägenheten. Hoppas få klarhet i tankarna ikväll efter visningen.

kramar i mängder kära du

2013-11-14 @ 15:26:05
URL: http://zupermamman.blogg.se
Britt säger

Äpple som ljusstakar har jag använt både hemma och på jobbets julfest.Har även lagt granris på bordet,dekorerat med florsocker som snö.Blir så julfint....Kram

Svar: Granris ska jag definitivt införskaffa! Finn mängder lättillgängligt nu efter stormen, bara att ge sig ut och samla på sig... Utan snö blev vi med i ett hujj! Verkligen ombytligt väder i år. Men nu har vi ström, vatten och internet, bara telefonen som inte vill fungera. KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2013-11-14 @ 18:15:36
Rundamamman (-34kg) säger

Hehe, även jag måste tänka ur barnperspektivet... ;)

Jag dukade ett år med en röd duk och sen hade jag massor av granris i mitten av bordet bland annat. Riktigt fint och luktar ju så gott! Billig och enkel bordsplacering är ju klassikern att spritsa gästernas namn på pepparkakor. Det kan vara kul att göra lite annorlunda pepparkakor, hos oss fick morfarn en kamel bland annat (han gillar kameler och åker till egypten årligen). :)

Presentpapper kan man använda som löpare, kostar bara 29:- rullen! ;) Papperssnöre i natur, rött och vitt är också fint att dekorera med på olika sätt.

2013-11-14 @ 21:03:34
URL: http://rundamamman.blogg.se
Susanne säger

Inser nu när du pratar juldukning att jag inte vet vart jag ska fira jul än. En sak är jag säker på i alla fall, det blir inte hemma hos oss. Det är rätt så skönt. Då är det andra som får ta hand om dukningen ;)
Kramisar

2013-11-14 @ 21:06:49
URL: http://beauty-beholder.bloggplatsen.se
ansepanse säger

Sv: det är väl inte idag som du åker till IKEA?
hoppas att allt är bra med dig och din fina familj
kramen <3

2013-11-15 @ 11:45:40
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: