En dag i skogen

 

Jag kan blicka tillbakaen härlig helg.
I går blev det jakt för hela slanten, men då
det inte blev någon älg fick jag tillfälle att
ägna mig åt en annan favorit syssla.
 
För tack vare den senaste tidens regn fanns
det nu trattisarmitt svampställe :-)
 
Inte samma överflöd av svamp som i fjol,
men ändå så pass att jag relativt snabbt
plockade ihop ett par liter.
 
 
 
 
 
 
Tidigare på dagen gick jag med hunden i
en sagolik fin terräng, och var tvungen att le
för mig själv då jag passerade flera ställen med
lunglav. Lunglav är nämligen en signalart.
 
Det betyder att den är en art som har höga krav på sin närmiljö.
Därmed signalerar den att området har höga naturvärden.
Lunglaven vill till exempel ha gamla, grova lövträd att växa på.
Skogen ska vara relativt öppen så att solen når ner mellan träden
och luften ska vara fuktig.
 
Om du hittar en lunglav kan du vara nästan säker på att
det även  finns andra sällsynta djur och växter i området.
 
 
 
 
 
 
Lunglaven är listad som missgynnadden svenska rödlistan,
en förteckning över sällsynta och hotade arter.
 
Det största hotet mot lunglaven idag är att många lövskogar
avverkas och att de gamla grova träden blir allt färre.
 
Luftföroreningar anses också bidra till dess
tillbakagång.
 
De små lövskogar som finns kvar växer sakta igen.
Färre solstrålar hittar då ner till lunglaven,
som får svårare att överleva.
 
Själv har jag turen att omge mig med lunglav flera
platser i min omgivning och tänkte rent av plocka
lite och pyssla med innan en klok kollega läste mina
tankar och hejdade mig ;-P
 
 
 
 

Ingen älg alltså, men frisk luft och trattisar
gjorde att jag inte kom hem tomhänt och
kunde njuta av en synnerligt god middag.
 
All svamp rensades nämligen och stektes i smör
för att sedan serveras på surdegsbaguett tillammans
med en god soppa och ett glas rött.
 
Ett bra avsluten bra dag helt enkelt :-)
 
 
 



Åsa säger

Pga mitt sämre mående blev det inget BAs och allvädersstövlar i lördags, vi måste försöka idag då vantar är en bristvara liksom sockar.

Fina bilder. Låter som en skön dag.
Varför inte plocka lunglav?

Regn idag igen, tråkigt, dessutom riktigt kyligt.
+3 känns kallt.

Nu säng säng sova.

Ha en fin måndag, kram

2013-09-23 @ 08:28:24
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Cissi säger

Synd att det inte blev något kött, men svamp är inte så dumt det heller ;)

Då håller jag tummarna för att det har kommit trattisar på vårat ställe när vi ska dit om ett par veckor? :)

KRAM

2013-09-23 @ 08:42:40
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Frida säger

Trattisar är så gott! Plockat massor när jag var liten, , en här nere i Skåne vet jag inte var jag ska leta...

2013-09-23 @ 08:49:37
URL: http://fridala.blogspot.com
Annika säger

Tack snälla du för den lektionen om Lunglav. Har faktiskt aldrig sett eller hört talas om den. Att få ha möjligheten att få vara ute i skog och mark och ladda batterierna är guld värt. Även om jag nu nästan aldrig stöter på några kantareller. Ha en fin Måndag.

2013-09-23 @ 09:23:45
URL: http://badtant.bloggo.nu
Znogge säger

Du blev verkligen inte lottlös på något vis! I mina trakter syns bara flugsvamp så jag avstår plockandet...

Ha en bra start på veckan!

Kram

2013-09-23 @ 09:54:59
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda Candygirl säger

Bra fynd. Jag har aldrig sett trattisar växa...

2013-09-23 @ 10:03:25
URL: http://www.candygirl.nu
ansepanse säger

låter som en superfin dag därute i skogen, lunglav har jag mig veterligen aldrig sett, eller sett och inte refklekterat över den i så fall, den måste vi vara rädd om
vad fint att du kom hem med en så stor skörd av trattisar :) gott
Sv: först badkalas ena dagen och hos mormor andra dagen :) vilken superhelg busisarna hade <3
Rom byggdes inte på en dag, studsmattan klarar sig till nästa helg :)
kramen vännen och en fin start på nya veckan <3

2013-09-23 @ 10:30:21
URL: http://kinaguld.blogg.se
aina [fotoblogg] säger

Härliga bilder :)

2013-09-23 @ 10:41:54
URL: http://ainaphoto.blogg.se
Emelie - Mamma till M säger

Mmm, så gott!! Jag som skulle ut i skogen idag med sambons mormor för att plocka lite trattisar. Men så blev Malte sjuk, så nu ska vi ta det någon annan dag. Himla typiskt.. men plockar svamp varje höst så jag längtar!! Speciellt när jag ser på massa bloggar hur dom plockat och äter... vattnas i munnen på mig ;-)

Kram !

2013-09-23 @ 10:45:35
URL: http://njutensmula.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: