Invånarna i akvariet

 
 
 
 Akvariet har som sagt flyttats till vardagsrummet,
och i början av veckan utökades invånarantalet
med ett gäng nya fiskar.
 
Sedan tidigare hade vi två algätare, ni vet sådana
som suger/putsar rutor, stenar och växter.
 
Vi har en stor svart/brun och en lite mindre vit
som verkar vara albino då den har röda ögon.
 
Sedan tidigare har vi också en Pakistan botia,
en fisk som äter snäckor/sniglar.
 
Det vill säga, tre "nytto" fiskar.
 
 
 
 
 
 
Vi hade även ett stim (nio st) neontetror samt
två "bukfiskar". Jag vet inte vad de heter men de
är silverfärgade med jättestor mage och fenor som
ser ut som små "vingar". De håller till vid ytan och
gillar att hoppa, så man får se upp!
 
Dessutom hade vi kvar fyra yngel från de platys
som vi hade tidigare. Samtliga vuxna platys
dog emellertid då jag köpte några nya som
smittade de gamla med en magparsit.
 
Så nu garderade jag mig och köpte medicin
mot magparasiten så att ynglen ska klara sig och
inte smitta de nya platysarna som inhandlades.
 
En hane och tre honor blev det, som med
lite tur kommer att yngla av sig framledes...
 
 
 
 
 
 
Förutom platys så köpte jag guldbarber,
en guldaktig fisk som rör sig i stim.
 
Ni ser dem på bilden ovan, fem stycken blev det
då de visst kan växa och bli betydligt större.
 
Sist men inte minst så köpte jag på
Bogges begäran en svart/blå fisk.
 
På den översta bilden ser ni en kampfisk som
är en variant med korta fenor, då guldarberna
är kända för att ha lite svårt att låta bli att
nafsa i fiskar med allt för långa fenor.
 
Men dessa trivs ihop och fungerar!
 
 
 
 
 
 
 
Nu sjuder det av liv i akvariet igen,
och det är så rogivande och intressant att
sitta och titta på de olika fiskarna som
simmar omkring där inne.
 
Vissa fiskar rör sig mest vid ytan, andra föredrar
botten, och andra rör sig i stim medan några
föredrar sitt eget sällskap.
 
De skiljer sig i färg, form och rörelsemönster.
 
 Nu håller vi bara tummarna att alla fiskar
ska trivas och att vi ska slippa sjukdomar
och snäckor i akvariet!
 
Och på tal om att trivas, så hade det gått
bra för Luran i går på fritids, och hon såg fram
emot att fara dit i dag igen. Jisses så skönt!
Då kan mamman pusta ut ;-)
 



Åsa säger

Skönt dagen varit bra.

Fint med fiskar.

Kram

2014-08-21 @ 07:24:01
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Tina säger

Men åh vad skönt att höra! Då kan mamman släppa klumpen i magen nu! Önskar Er en fin torsdag hjärtat! KRAM

2014-08-21 @ 07:41:02
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Tina säger

Haha! Ja det är klart att vi också ser på The Killing! När jag berättade för Glenn att Ni också såg den så kunde han bara konstatera att det är synd att vi bor så långt ifrån varandra. Ni verkar så lika sa han! Och ja, jag önskar verkligen att vi bodde närmare varandra! <3 KRAM

2014-08-21 @ 07:49:02
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Åsa säger

Har ju läst i princip Nora Roberts sedan jag lärde mig läsa, okey inte som 4åring men Du fattar. Vissa böcker är bättre å andra sämre, nu har jag ju drygt 100 stycken i bokhyllan så...

Har hittat överdragisarna, i husvagnen, himla tur.

Förra året köpte jag nya kläder till Elin inför skolstart, i år har det blivit en ny baddräkt, det är allt... men vi måste köpa en massa skor, gympadojjor å gummistövlar å antagligen nån höstkänga.

kram

2014-08-21 @ 08:15:47
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Frida säger

Åh! Du köpte Pakistan Botia! Har du lyssnat när de äter? Som det knäpper! Saknar fiskarna ibland! Är ett år sedan vi slängde ut akvariet nu..

2014-08-21 @ 08:25:08
URL: http://knappgoken.byemschen.se
Sanna säger

Hej hoppas att allt gick bra igår för Luran, förstår ju om hon var lite nervös och vill ha sin mamma nära. Men det är ju en stor dag för henne. Jag kommer ihåg min första dag hur jag höll mamma hårt i handen en blandning av nyfikenhet och rädsla. Känns ju som evigheter sedan ;)

Det är så fint med akvarium minsta vill att vi ska köpa ett, men jag vet inte kanske ger med mig till slut =) Men just nu så får det vara. Den ena vill ha katt och den andra en hund och den minsta fiskar :) Önskar dig en fin dag vännen. kramar

2014-08-21 @ 08:35:10
URL: http://sannassmahjartan.blogg.se/
znogge säger

Så skönt att det gick bra för Luran men det brukar oftast ordna sig!

Vi har haft akvarium under perioder men det var alltid något som krånglade så till slut gav vi upp. Lite synd för det är dels dekorativt, dels trevligt!

Kram

2014-08-21 @ 08:40:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!

Åh vad skönt att det gick bra för Svea och att hon verkar trivas....trivs inte barnen så mår ingen i familjen bra...det är ju tyvärr vi ett levande bevis för, men som tur är så går det betydligt mycket bättre även för Evelin numera. Tänk att såna bekymmer kan komma när de börjar gymnasiet och man tror att de ska vara så gott som vuxna och ta hand om varandra....fast förstås det finns ju mobbing på vissa arbetsplatser oxå. Nog om det och himla skönt att hon trivs din lilla gullhöna och att du kan slappna av.

Vad mycket fiskar ni har och så fint det är...jag gillar ju kampfiskarna. Hade ju promlem med att de navsade på de andra fiskarna tills en kille i fiskbutiken talade om att de gärna vill bli rastlösa om de inte får minst en flickvän så efter att jag köpt ett par honor blev han snäll. Något som jag tyckte var väldigt effektift mot smuts bland stenarna var små räkor och mysiga att se på oxå.

Ha nu en bra jobbdag, själv jobbar jag ett sånt där låååångpass em+n på 16h idag och är istället ledig imorgon em.

Kramar i massor <3<3<3

2014-08-21 @ 09:34:41
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Linda / Candygirl säger

superfint. vi hade ett 200-liters akvarium som var skitsnyggt... inga alger eller snäckor. Men så var jag där och fixade varenda kväll. Tyvärr blev vi allergiska även om det :-(

2014-08-21 @ 10:50:17
URL: http://www.candygirl.nu/
ansepanse säger

vilka vackra fiskar, nog är det rofyllt att sitta och titta på dem när de simmar fram och tillbaka i sitt "hem"
vad skönt att det gick bra för Luran <3
kramar till er alla <3

2014-08-21 @ 11:28:50
URL: http://kinaguld.blogg.se
Susan säger

Jag tycker att det är himla fint med akvarie och fiskar och kan sitta och titta hur länge som helst=)

Skönt att hon tyckte det var kul på fritids....det tycker INTE mina kidz ;)

Kramar

2014-08-21 @ 12:12:32
URL: http://susan.itelit.com
Cissi säger

Det är fint med akvarium när dom är rena :)
Jag hade en "skål" med 2 guldfiskar i när jag var liten, det var alldeles lagom för mig hihi

Kram

2014-08-21 @ 15:13:32
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Linda / CandyGirl säger

Svar: Ja det kan man - mot algbildningen och mot maten. Och hur algfritt ett akvaium än är så är det ju ändå förekomsten av alger... i gruset och så...

2014-08-21 @ 18:27:36
URL: http://www.candygirl.nu/
Louice säger

Vad skönt att allt hade gått bra och att hon verkar trivas på fritids. Det blir jobbigt annars och känns i mammahjärtat om det inte funkar.
Vilket härligt litet akvarium. Vi har ett riktigt stort akvarium i badrummet, men det är nästan för stort, skulle gärna ha ett mindre.

Önskar dig en fortsatt fin kväll!

Kram

2014-08-21 @ 19:53:56
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Johanna - Mamma till Leija säger

Så mysigt akvarium ni har! :) Kram

2014-08-21 @ 20:24:06
URL: http://skuggis.wordpress.com
Linda / CandyGirl säger

Svar: Mer algfritt akvarium än vårt har jag aldrig sett. jag reagerade aldrig. maken visste dock att han var allerigisk sedan tidigare, men vi provade. Det funkade typ 2-3 år... sen kände han för mycket. NÄr jag skulle tömma akvariet fick jag stänga in mig - han blev för dålig. Men sen - när akvariet var sålt - insåg jag att även jag reagerat... för hoppsan... mitt "missbruk" av nässpray kunde upphöra. Måååååntroooo varför???!!!
Och ja - jag är också allergisk mot mögel. Får eksem och blir snorig...

2014-08-21 @ 20:55:49
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: