Värmande höstsoppa

 
 
 
Orken och tiden vill inte riktigt räcka till,
ännu har jag inte hunnit höststäda hela
huset. Men köket har jag i alla fall
hunnit med.
 
Så nu är det turkosa ett minne blott,
och svart, grått och vitt har ersatt de
lite mer ljusa och somriga.
 
Dessutom kändes det så pass höstlikt ute
i går att vi tog och snodde ihop en svampsoppa
till middag. Soppa är perfekt mat om man
känner sig lite frusen och krasslig!
 
 
 
 

Pricken över i:et var vår egenodlade timjan
som vi strödde på den varma och krämiga soppan.
 
Jag kommer verkligen att sakna att kunna gå
ut på altanen och repa färska kryddor till maten,
men jag ska försöka förlänga säsongen genom
att flytta in krukan med kryddväxterna till
uterummet när det börjar bli nattkallt.
 
 



Znogge säger

Visst är soppa perfekt mat när man känner sig krasslig. I går blev det gulaschsoppa för min del. Inte fel det heller :-)

Kram

2014-08-29 @ 11:33:37
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hej Finaste!
Åh vad gott det såg ut, jag älskar soppor av alla de slag. Så skönt att få lite höst fixat i köket...skulle allt behöva ta tag i det jag oxå.
Igår hade vi en underbar em/kväll på sjön och vi hade sån tur med vädret. Och idag är jag superlycklig då det knackade på dörren och en man med tre stora kartonger stod där....mina nya eames stolar till köket hade kommit...nu ska de bara skruvas ihop. Hinner nog inte fota dem idag så du får se men gör det när jag kommer hem från bloggeventet :).
Ha nu en skön fredag vännen.
Kramar i massor <3<3<3

2014-08-29 @ 11:33:51
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Vintage Johanna! säger

Åh va mumsigt de såg ut, vad har du mer i soppan? :)
Önskar också jag hade tid att storstäda, även om jag inte har det så stort så tar det ju ändå tid som man inte har för tillfället :/
Och hösten är verkligen här nu, på riktigt!

2014-08-29 @ 11:41:17
URL: http://www.vintagejohanna.se
Åsa säger

Innan igår hade vi inga löss, gårdagens kamning gick ju bort ;-)

Jag färgade då håret igår då jag började känna mig utväxt ;-)

Idag ska J på begravning, inte jag, även om jag känt A (från Dorotea Upproret) typ halva mitt liv, men jag klarar inte av det, tror A förstår och accepterar.

För övrigt har jag nu påbörjat min nya medicinering och även tagit bort medicin, får se om det känns bättre om två, tre veckor eller om det blir värre.

Trodde Du gjort hönssoppa :)

Kram

2014-08-29 @ 12:04:15
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
mamma till william och wilma säger

God middag snäckan.Ja tiden går för snabbt men hinner knappt med allt man vill göra när man jobba igen efter semestern..längtar tilbax när jag gick hemma med barnen..Ha en fin start på helgen.s.jälva ska åka o jobba i kväll men det är bara att gilla läget..familjen kör mig till jobbet i kväll så det är lita skönt på sitt sätt..Kram kram

2014-08-29 @ 12:39:15
URL: http://blondis81.blogg.se
Skorpan och Loppan säger

Mm, det lät gott!
Går det inte att frysa ner kryddorna?

2014-08-29 @ 14:34:02
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it/
Britt säger

Här har också höstsnuvan slagit till,många barn har feber och snuva..Få se hur länge man klarar sig när man har snytit barn hela dagen.
Soppa det är väl höstmat,så gott..Jag fick en längtan efter kålsoppa idag.I morgon blir det djurexpo på campingen då ska jag dit och titta.Jag köper väl något till hunden,det brukar bli så..Tycker det är så kul med djur,skulle nog ha huset fullt om inte ett av mina var allergisk..Men hundar går bra..Ibland funderar jag på att börja rida igen,skulle nog vara bra för min rygg tror jag.Eller så blir man sämre av det,men islandshästen är så mysig att rida..Nu blir det gala på tv så man får väl lov att titta på spektaklet..Önskar dig en skön helg och sköt om halsen..kram

Svar: Ja med ditt yrke så måste du vara utsatt för massor av baciller, mamma jobbar på förskola, hon är liksom immun, men då hon väl åker dit så åker hon dit rejält... kanske samma med dig? I helgen har vi stängt ner stugan, å så är gubben iväg nu på jaktmöte, han är jaktledare så det är lite att diskutera inför morgondagens uppstart, själv får jag vänta till på lördag innan mitt lag börjar att jaga... men den som väntar på nått gott... ;-) Hoppas du har haft en fin helg å får njuta av eftermiddagen <3 KRAM
Therese Bjärstig

2014-08-29 @ 20:03:16
Linda / Candygirl säger

Visst är det härligt. Här ska vara varmt imorgon men bara fyra inatt.

2014-08-29 @ 22:07:06
URL: http://www.candygirl.nu
cecce säger

Ja nog är det märkbart att vi går mot höst, även om det fortfarande är ganska höga temperaturer här nere. På morgnarna däremot känner man den där friska höga och kylslagna luften som är karaktäristiskt för hösten:-)
Svampsoppa låter gott:-) Har fortfarande sommartextilerna kvar men det är snart dags för byte!

Önskar dig en riktigt skön helg!

Kram Cecce

2014-08-29 @ 22:17:21
URL: http://www.ceccesblogg.se
Tina säger

God morgon finaste! Åh så tjatigt med förkylning. Jag känner mig också täppt i näsan men jag hoppas att det stannar vi det. Så gott det ser ut med soppa, det äter vi alldeles för sällan. Jag hoppas att Ni får en mysig lördag fina du! KRAM

2014-08-30 @ 07:37:58
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
susan säger

Jag älskar soppa...framför allt tacosoppa...åhhh...måste ha det snart=)

Kramar

2014-08-30 @ 09:04:58
URL: http://susan.itelit.com
Ninnzan säger

Åh soppa under hösten e väldigt gott :) passar perfekt

2014-08-30 @ 09:43:23
URL: http://ninnzan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: