Blomflugor

Ett av alla foton jag tog då jag besökte Zetas i fjol sommar,
och där fanns det minsann inga blomflugor.
 
 

Blomflugor (eller är det kanske bananflugor?!)
 är ett gissel som nu har invadera
mitt hem.
 
Jag trodde först att blomflugorna följt med
den mossa jag använde i julgrupperna,
men nu har jag ju kastat alla julblommor
och ändå surrar de små otygen omkring
här hemma :-(
 
Och någon rutten frukt har jag inte heller
liggandes som kan vara boven i dramat.
 
Diskho, tvättfat och golvbrunnar
har noga rengjorts dessutom.
 
(Jag bär ut sopor minst en gång per dag,
och alla pantflaskor förvaras i en påse i källaren.)
 
Jag har testat olika "knep" som
tändstickor i blomkrukorna och en
skål med vinäger/diskmedel, men
utan framgång...
 
Så min fråga är om ni kloka läsare
har något annat knep för att bli kvitt
de små flygande otygen?
 
 



Tina säger

Hej finaste! Tack för kramarna, ja det är riktigt trist när man måste ta bort ett husdjur men hennes agerande med att kissa inne flera gånger per dag vittnade om att hon inte mådde bra. Förkylningen har blivit sämre och jag var i valet och kvalet i morse om jag skulle gå till jobbet i morse eller inte men jag gick....Får se om jag kanske åker hem några timmar tidigare. Hoppas du har en fin dag! Vi får ta en date i Sthlm snart igen och då får vi åka till Zetas tillsammans! KRAM

2014-01-09 @ 09:01:03
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
HojnaSandra säger

Tidigare i vinter har vi också haft en massa blomflugor. Jag hittade källan till dem i en kasse i garaget där vi kastar tomma mjölkpaket. Vinägerskålen brukar funka hos mig, jag lägger i en sockerbit också. Annars så brukar jag försöka att inte vattna krukväxterna så ofta när jag ser att det är mycket blomflugor, de bor oftast i någon av krukväxterna och brukar försvinna när den växten blivit tillräckligt torr! :) Lycka till!

2014-01-09 @ 09:18:04
URL: http://sandraviklund.se
ansepanse säger

jag har också lite, inte så mycket att det stör, inte än i alla fall, jag brukar använda mig av det där med vinäger, då på höstarna när vi tar in äpplen, för då får jag alltid många sådana där småflugor
jag läser HonjaSandras kommentar om att inte vattna så mycket, det tror jag är ett bra knep
Sv: skönt att busisarna var utvilade och att dagen började bra <3
kramen <3

2014-01-09 @ 10:35:37
URL: http://kinaguld.blogg.se
christin säger

Hej !

Jag ska komma med ännu ett tips, ättika + diskmedel + vatten, vilket är ett bra knep.
När jag snusade så läste jag om att man kunde strö snus ovanpå jorden....men jag vet inte jag, tyckte inte det hjälpte heller.
Har precis kommit in efter en runda med hundarna på den hala vägen, det är såå skönt och jag träffade Elin vilket också är trevligt.
Blom-och grönsaksfröna är beställda och läsandet går åt det hållet hela tiden nu när ljuset återvänder.
Ha en fin dag du med!!

Svar: Toppen tips, hade dock inte ättika hemma så jag testar med vinäger, såg Jenny tipsade om det, så nu hoppas jag de snart är utrotade :-D Lät härligt med en promenad, idag får jag ingen frisk luft då jag har möten och annat mest hela dagen, får ta igen det i morgon istället. Och vilket härligt vårtecken du kommer med, att odlingssäsongen så smått drar igång. I år ska jag banne mig ta med mig kameran och komma på "studiebesök" till ditt land om jag får :-D Njut av dagen! KRAM
Therese Bjärstig

2014-01-09 @ 11:39:00
♥ Carina ♥ säger

Nä, tyvärr har jag inga tips att ge dig.
Jag brukar vara förskonad från sånt där. Tror aldrig att jag har haft blom/bananflugor. Och jo, jag har faktiskt både frukt och blommor här hemma, haha
Kram

2014-01-09 @ 11:49:36
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Jenny säger

Upplever också att vinägerblandningen fungerar! Jag blandar 1 del honung med 2 delar vinäger och 3 delar varmt vatten från kranen - rör inte ihop och så ett par droppar diskmedel för att bryta ytspänningen. Massmördade de små hisslen under sommaren med detta!

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig!

Emma säger

Lägg nejlikor i blomfaten, det har fungerat för mig!

Svar: Garderar mig och tar fram nejlikorna som komplement till vinägern! Tack för tipset!
Therese Bjärstig

2014-01-09 @ 13:30:57
Nyckelpigan säger

Har ett knep som ALLTID funkar... Söt saft, en klunk ättikssprit & några droppar diskmedel. Du blir av med dem på ett kick :) Kram

2014-01-09 @ 15:37:02
URL: http://www.ladybuginajar.wordpress.com
Mirja säger

Har man inte ättika går det bra med vinäger

Svar: Garderade mig med båda sorterna, och inser att orsaken att det inte fungerat tidigare att jag då inte hade nått sött, typ saft, socker el honung med i blandningen! Tack!
Therese Bjärstig

2014-01-09 @ 18:25:33
Linda / CandyGirl säger

Är det blomflutor - snus. lös snus i krukorna
Är det bananflugor - ättika i ett (flera) glas och en liten droppe diskmedel och lite lite sött - typ honoum...

2014-01-09 @ 21:03:51
URL: http://www.candygirl.nu/
Popprinsessan säger

Jag skriver som många andra, vatten med en skvätt vinäger och några droppar diskmedel brukar funka jättebra. Visst tar det ett tag och det där glaset kan få stå framme i många dagar (men utbytt innehåll så klart ;-) ). Lycka till att bli bort med dem, det är så irriterande!
Kram

2014-01-09 @ 21:14:57
URL: http://www.popprinsessan.se
Jenny säger

Hej! Blomflugor är små och svarta. Bananflugorna däremot är små och lite röda och nästintill omöjliga att bli av med sen dom väl dykt upp.
Men jag har ett superknep.
Häll oblandad riktigt söt saft i ett glas, häll i en dutt vinäger av vilken sort du har hemma och så en el två droppar yes. Ställ ut där flugorna finns mest, vilket ofta är kring diskbänken/slasken.
Du ska se att dom lockas som flugor ;) till en sockerbit och sen blir dom kvar och drunknar av klibbig saft utan ytspänning =)

Lycka till i flugjakten // Jenny

2014-01-09 @ 22:44:38
URL: http://frusahlen.blogg.se
madde säger

Ett glas med lite röttvin med ett par droppar diskmedel. Dödar många bananflugor när vi har sånna här hemma :-) lycka till.

Svar: Ah det var ett tips som skilde sig lite från övriga, och kommer givetvis att testas! Dock verkar flugorna flytt fältet när jag väl började bekämpa dem, nu har jag inte sett en enda plötsligt - men det är jag ju bara glad för! Tack för ditt tips!
Therese Bjärstig

2014-01-10 @ 18:45:47
christin säger

Huvva!!!!!! Klart att du får komma men jag tror inte att det är värt att fota, så lite ogräs har jag inte..... Och att få ogräsfritt.... både fantasin och armarna ger upp liksom.
Nu har jag ännu ett land på Tjärnmyran att odla på så nu kommer jag att ha fullt upp till våren/sommaren. Ska bli kul.

Kramar!


Svar: Nog tror jag det är värt att fota, även ogräst kan vara vackert ;-D Dessutom är jag riktigt nyfiken på din iden med madrassen som växtstöd! Vore kul att se om du har kvar den! Och du, vilken lyx, du måste ju vara självförsörjande med grönt till stor del då du nu får mer yta att odla på!? Själv ska jag satsa på en till pallkrage i år, men får anpassa ambitionerna utifrån förmågan sig ;-D KRAM och trevlig söndag <3
Therese Bjärstig

2014-01-11 @ 11:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: