En summering av 2013

I dag är jag och barnen "strandade" här hemma,
bilen är nämligen på service.
 
Vilket jag hade glömt att den skulle,
så jag hade planerat att åka till Östersund
och kika på en kamera i dag och låta barnen
busa av sig på Djungelhuset.
 
Men så bidde det icket, utan vi får gilla
läget och roa oss här hemma istället.
 
När vi fått i oss frukost ska vi ta en
sparktur och få lite frisk luft, och tack vare
ändrade planer så har jag haft tid att
sätta ihop en liten resumé av 2013.
 
Den kommer här:
 
 
 
JANUARI
 
 
Förra året inleddes med en hel del träning,
mestadels av en hundvalp som skulle bli både
rumsren och lära sig grundläggande lydnad.
 
 
 
Men också löpträning då jag investerade i
ett par nya löpskor med isdubbar.
 
 
FEBRUARI
 
 
Årets andra månad är en riktig
kalasmånda då både Luran och Bogge
fyller år och det firades med ett Smurf-
respektive ett Angry Birds kalas.
 
 
 
Den hemska vinterkräksjukan hann vi
också avverka i februari.
 
(I år hoppar vi gärna över kräksjukan!)
 
 
MARS
 
 
Å jobbets vägar bar det av norrut till Abisko
för en uppstart av vårt fjällprojekt rörande
olika former av samarbeten gällande
naturresurser i fjällen.
 
 
 
Och så firades påsken, dessa söta ungar
hade sådan tur att påskharen kom med
var sin läsplatta till dem!
 
 
APRIL
 
 
Solens strålar gör att uterummet åter tas
i bruk i april, och jag fortsätter att inreda där.
 
 

Mycket tid tillbringas även i skogen
då Mac behöver all skogsvana han kan få.
 
 
MAJ
 

I maj springer jag och Luran Björnloppet,
och Luran får medalj!
 
 
 
Barnen campar även en natt i sitt tält,
men då det ännu inte är någon värme ute om
nätterna så nöjer de sig med att campa i uterummet.
 
 
JUNI
 

I juni bar det av till Uppsala och Köpenhamn
på två konferenser, och jag passade då på
att mellanlanda i Stockholm och besöka
underbara Zetas.
 
 

Jag hann även med att träffa två goa bloggvänner
i samband med denna resa, här ser ni mig tillsammans
med Tina, men jag träffade också fina Ing-Britt.
 
Bogge passar även på att inleda sommaren med
att bli helt blöjfri dagtid, och det gick problemfritt!
 
 
JULI
 

Juli är semestermånad och vi tillbringar
massor av tid i stugan, åker till Östersund och
går på Frösö Zoo, samt åker till Ulvön för att
fira min mammas 60-års dag i efterskott.
 
Jag kommer även igång med träningen
och besegrar bland annat slalombacken
och springer sommarens första mil.
 
Fyller 35 år och får känna mig nöjd över
att jag nog aldrig haft bättre kondition :-)
 
 
 
Sommarens härligaste månad blir
också sommarens vemodigaste då min
älskade mommen går bort.
 
Men hos mig står nu en koffert fylld med
underbara minnen från henne.
 
 
AUGUSTI
 
 
I början av augusti tar vi adjö av mommen,
och dagen till ära har jag på mig en av hennes
dräkter och en bukett blommor från hennes
egen vildvuxna rabatt blir mitt personliga
farväl av henne.
 
 
 
Jobbet tar mig till Riga vilket blir en riktigt
trevlig och minnesvärd resa, jag får även en
artikel publicerad i augusti så på jobbfronten
går det bra.
 
Pysselsuget väcks efter att ha slumrat
under sommaren och jag gör bland annat
ett gäng lyktor att lysa upp hösten med.
 
 
SEPTEMBER
 
 
Det blir en het september i dubbel bemärkelse,
varmt väder och feber gör att det blir den
uslaste jaktpremiären jag varit med om.
 
Men trots sjukdom njuter jag av att vara
i min älskade skog!
 
 
 

September är en fin höstmånad som vi
alla uppskattar, vi är ute mycket, plockar svamp
och så fyndar jag second hand.
 
En ny sekretär får flytta in på Sockenvägen!
 
 
OKTOBER
 
 
Jag kryar på mig och får njuta av en
riktigt bra träningsmånad, där de dimmiga
morgonturerna kring sjön är magiska!
 
Luran tappar även sin första tand.
 
 
 
Oktober är även lite av ett startskott för julförberedelserna,
bland annat dimper glöggprover och andra julrelaterade
produkter ner i brevlådan för att testas.
 
 
NOVEMBER
 

Sent om sider blir det utdelning i älgskogen,
men årets jaktsäsong går nog till historien som
en av de sämre...
 
 
 
 
Uterummet får sig sex nya svarta stolar,
och det bestäms att vi ska fira jul här på
Sockenvägen.
 
Träningsmässigt så går det si och så,
men jag kör en plankutmaning som ger
riktigt bra resultat!
 
 
DECEMBER
 
 
December är arbetsmässigt en riktigt stressig
månad, men vägs upp av att advents- och julemyset,
samt pysslandet som omgärdar denna tiden på året.
 
Dock är det mest Luran som står för pysslandet
i år, min tid och ork ville inte riktigt räcka till.
 
 
 
Julledigheten kom därför som ett skänk från
ovan, och årets sista veckor tillbringades med
att kurera en förkylning och sedan komma igång
med träningen igen.
 
På det hela taget har 2013 varit ett år med
en mängd guldkorn och fina minnen, men grumlas
en aning av att Mommen blev en ängel samt att
jag varit förkyld på tok för ofta.
 
Min förhoppning är att 2014 ska bli ett friskare
år där jag kan hålla i träningen lite bättre,
samt att det ska flyta på med jobbet både
vad gäller artiklar och ansökningar.
 
Men det viktigaste av allt är att
Bogge och Luran får fortsätta att
upptäcka världen på sina villkor
och att jag får följa dem på deras
spännande resa i livet!
 
 



Åsa säger

Go morgon min vän,
Mina tankar går sin krokiga gång... Du glömde skriva utställning av Mac i mars - hur har det gått blev det nån fler utställning?
Sitter med en mugg te, lyssnar på tvättmaskinen som jobbar, väntar på att sjukan ska ringa upp...
Elin kom hem 19.55 arg för att hon inte fick se tv, Bolibompa,
Hon sov till 9.15 så jag klagar inte :)

Ha en fin dag, kram

2014-01-02 @ 10:08:44
URL: http://naltabblovers.blgspot.se
Znogge säger

Både sorg och glädje. Nu hoppas jag att det bli ett fint år för dig och din familj. Två- som fyrbenta...

Kram

2014-01-02 @ 10:48:02
URL: http://znogge.wordpress.com/
ansepanse säger

vilken fin summering av 2013, det var roligt att få följa med på den och att minnas hur ditt/ert år varit
Sv: vad härligt att du är ledig några extra dagar och kan vara tillsammans med busisarna <3
bamsekramar till er alla <3

2014-01-02 @ 10:53:01
URL: http://kinaguld.blogg.se
Ing-Britt säger

God fm finaste!
Vilket fint inlägg om ert år som gott, mycket fint som hänt även om det varit en hel det motgångar oxå...♡
Håller på att göra en årskrönika jag oxå men har bara kommit till februari, tiden vill inte riktigt räcka till sen finns inte heller orken...tror min årliga höstdepression kommit först nu :(.
Önskar dig en skön ledig dag, kramar Ing-Britt

2014-01-02 @ 10:55:28
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
En plats i solen säger

Låter som 2013 var bra förutom att din älskade mommen blev en ängel...

Åh tråkigt att era planer inte gick va för bilen är på service, ni kanske kan göra det imorgon istället? :)

2014-01-02 @ 10:57:26
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
Åsa säger

Himla otur med bilen,
ny kamera och lek på Busfabrik låter skoj,

Elin ska åka skidor med morfar i eftermiddag,

Kram,

2014-01-02 @ 11:02:50
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Madelein - mother to three boys and three girls säger

Fin årskrönika, spännande att läsa eftersom jag nyss hittat hit! :-)
Jag har varit på VC och gubben är och köper ny dammsugare annars är allt lugnt

2014-01-02 @ 12:26:49
URL: http://madelein.se
Jenni säger

Bloggen fungerar som en bra dagbok tycker jag. Man kan lätt gå tillbaka och titta vad man gjort om man glömt bort. Skulle ha försökt spara ner allt bara men vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har ju bloggat sedan Rasmus var liten!

Du ser ändå ut att ha haft en bra år, tråkigheter verkar man aldrig bli kvitt under ett helt år. Fast man får hoppas att 2014 bjuder på minimalt med sådant!

Ha en god fortsättning!
Kram

2014-01-02 @ 12:34:02
URL: http://sananaolillebror.blogg.se
ansepanse säger

Sv: nya vinterhandskar till Luran, och lilltjejan har förstås bestämda åsikter om hur de ska se ut :)
jag tror att ni däruppe i norr har mer domherrar än vi har här söderut
en fortsatt fin dag till er <3
kramen

2014-01-02 @ 13:09:35
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Jihaa, ibland händer det :) jag fick tid redan i eftermiddag på sjukan,
Nu blir Elin kvar hos morfar & mormor till dess jag hämtar efter jag varit på sjukan,
Skönt Du fick hjälp,
livet påverkas helt klart av ens mående,
Kram,

2014-01-02 @ 13:51:17
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Linda / CandyGirl säger

Bra summering... jag har inte orkat göra någon.. det brukar bli så jäkla långt och mycket som ska med då jag börjar...

2014-01-02 @ 14:16:51
URL: http://www.candygirl.nu/
Johanna - Mamma till Leija säger

Trevlig resumé & hoppas ni haft en bra dag!
Kram

2014-01-02 @ 17:25:03
URL: http://skuggis.wordpress.com
ansepanse säger

Sv: då går alltså Luran omkring med fina röda vintervantar och slipper att frysa om händerna :) säkert jättefina
du har hunnit med en hel del idag, det hör jag det
ha nu en mysig kväll
bamsekramen <3

2014-01-02 @ 18:41:11
URL: http://kinaguld.blogg.se
Johannas Retro säger

Verkar som att 2013 var ett rätt så mysigt år ändå! :)
Så söt vovve ni har!

SV: Mysigt! Är ufo balonger sånna där asiatiska ljus man skickar iväg och önskar sig något? :)

2014-01-02 @ 18:51:54
URL: http://johannasretro.com
Emilia säger

Vilken härlig årskrönika! Du är grym med din löpning!!
Hoppas jul o nyår varit fin :)
Kramar

2014-01-03 @ 22:34:37
URL: http://eemiliaas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: