Lycksele djurpark 2014

 
 
 
 
I går så åkte vi till Lycksele för att bland annat
gå på djurparken.
 
 
 
 
 

Vi åkte tidigt för att vara där i god tid redan
före djurparkens öppnade, och det var klokt
eftersom det snabbt blev en lång kö
vid entrén...
 
 
 
 
 
 
Barnen roade sig med att plocka klöverblommor
medan vi väntade tillsammans med mormor och
morfar som också var med oss igår.
 
När jag var barn så var nämligen detta den
givna sommartrippen som pappa tog med
oss på, så av ren nostalgi så följde de med
för att se ännu en generation ha skoj
på djurparken och skogsmuseet ;-)
 
 
 
 
 

Vi började med att "gissa bajset" och gå igenom
barnens område där man fick klappa getter,
och se på kaniner och marsvin.
 
För att sedan börja vandra runt i djurparken,
och först ut var vildsvinen.
 
"Mamma, mamma, titta det är tre små grisar"
tjöt Luran. Och nog var vildsvinskultingarna söta!
 
 
 
 
 

Men de större vildsvinen var kanske mindre söta,
och med tanke på hur de bökat så förstår jag att de
måste vara ett otyg söderöver där de finns i större
mängder och drar fram i villa trädgårdar och
odlingar...
 
 
 
 
 
 
Vi kom precis då personalen höll på att utfodra
klövviltet, så det var ett fasligt liv på både
kron- och dovhjortarna.
 
 
 
 
 

Bogge var alltid steget före och på språng,
han lät sig nämligen inte imponeras av de nordiska
djuren som finns på Lycksele djurpark.
 
Utan han undrade vart krokodilerna och
girafferna höll hus?!
 
Dock så är jag glad att det inga exotiska djur
finns i parken, det är nog tragiskt att djur så som
älg, ren, björn, varg, lo, järv m.m. hålls fånga
i relativt sett små hägn.
 
Det är ju djur som rör sig över stora ytor dagligen,
och som ägnar sina dagar till födosök.
 
Att stå i en hägn fylld med brännässla och
endast fodras en gång är väl kanske inte
direkt livskvalité för dessa djur...
 
Därför fotade jag aldrig de tussiga och magra
renarna och älgarna. Genom att stå som de
gör så bygger de inte muskler så som
de gör i det vilda och blir långt i från
så ståtliga som de är i vilt tillstånd :-(
 
 
 
 
 
 
De enda djur som gav ett mer ståtligt intryck var
europeisk bison, eller vincent.
 
Men det kan ju bero på att jag aldrig sett dessa
i vilt tillstånd och har således inget att jämföra med...
 
Vi såg dock de flesta av djurparkens djur då vi
var där en lagom mulen dag.
 
Björnar, ett litet elakt lodjur, fjällräv,
rödräv, utter, sälar och strömakvarie
med våra vanligaste fiskar i norr
uppskattades av barnen.
 
Det enda vi inte lyckades se var
järv och bäver.
 
 
 
 

Efter att vi hade vandrat runt i ett par timmar
så hägrade lyckolandet, eller leklandet, för barnen.
 
Först ut att testas blev trampbåtarna som
pappan i huset och Luran trampade runt i.
 
 
 
 
 
 
Att dra sig fram på en flotte var Luran också
tvungen att testa en, två eller var det tre gånger?!
 
 
 
 
 
 
 
Medans roade sig Bogge med att klättra
och leka i de nät, stegar och kanor som
också finns på området.
 
 
 
 
 
 
Men absolut roligast var nog att susa fram
i dessa elbilar, det var både Bogge och
Luran överens om då vi undrade vad
som varit roligast.
 
 
 
 
 

Det gällde att hålla tungan rätt i mun och
inte krocka!
 
 
 
 
 
 
Barnen gillade även att köra runt
i de små elbåtarna :-)
 
 
 
 
 
 
Men till sist så började magarna kurra,
vi avslutade därför förmiddagen på djurparken
med att besöka souvenirbutiken där barnen
köpte sig var sin drömfångare som nu
hänger ovanför deras sängar och
tar bort mardrömmar.
 
Sedan begav vi oss vidare för att äta,
shoppa lite (jag fick en tidig födelsedagspresent
i form av en bäddmadrass till sängen i stugan så
att jag ska kunna sova där utan att ryggen ska
göra ont - tusen tack!!!).
 
Mätta och belåtna begav vi oss sedan
till Skogsmuseet och Jaktmuseet,
men mer om det i ett annat inlägg :-)
 
 



Cissi säger

Mysig utflykt men visst håller jag med dig om att det inte är så mycket liv för dessa djur som är instängda på djurparker...

2014-07-16 @ 12:07:29
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Ing-Britt säger

Hejsan vännen!
Vilken mysig tripp ni varit på. Ungefär samma djur som fanns i slottskogen i Göteborg. Vi reagerade allt där också på hur synd det är om djuren som i det fria har stora skogar att vara på. Älgarna hade inte större än en vanlig hästhage.
Barnen ser ut att trivas och jag kan ju själv minnas hur kul det var att åka dessa elbåtar när man var liten, fanns såna på öland där vi var ofta med familjen.
På tisdag ska vi åka på semester halvvägs upp till dig, har bokat tre nätter på Orbadens spa med helpansion, ska bli sååå himla skönt.
Hur har ni det med vädret nu? Blir det mera sommarstugan för er? Här har de lovat bättre väder redan till kvällen :).
Ha de nu så bra, kram Ing-Britt

2014-07-16 @ 12:55:55
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
farmor säger

Vilka fina kort,härlig dag ni verkar ha haft kram.

Svar: Tack för i dag, njut nu av semestern så ses vi ev i helgen i Åsele, annars på måndag då barnen kommer för sommarlovsfirande hos er! KRAM
Therese Bjärstig

2014-07-16 @ 13:31:25
Åsa säger

Fina bilder, kram

2014-07-16 @ 18:33:44
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Ing-Britt säger

Gokväll finaste!
Här har vi nu fått riktigt fint väder så imorgon när jag slutat jobbet blir det stugan även för oss resten av veckan. Tilda är tyvärr febrig men hon kan lika gärna ligga på soffan där som här hemma.
Blev ingen lång semester för Magnus men är väl så när man är ganska ny som egen företagare, tycker riktigt synd om honom. Han får passa på att njuta för fullt resten av veckan.
Vilken smart idé av dig att sammanstråla vid Orbaden, det ligger i Vallsta utanför Bollnäs och är riktigt mysigt ställe, vi har varit där tidigare då vi har förmånligt pris där via jobbet. För tre nätter med frukost, lunchbuffé och valfri trerätters middag från menyn varje dag betalar vi inte ens 3000kr för hela familjen :).
Ha nu en skön kväll, kramar i massor

2014-07-16 @ 19:43:44
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Mamma mindy säger

God kväll söta du..
Du kan shoppa på h&m,,de köpte ja på rean 50 kr,,köpte lika dana i svara för orginal pris 99,,så de finns några olika färger..så kolla in h"m,,ha en fin sommnar kväll snygging..kram kram

2014-07-16 @ 20:32:19
URL: http://blondis81.blogg.se
Åsa säger

Kommer faktiskt inte håg när jag var till djurparken i Lycksele sist, Elin har aldrig varit dit.
Vi åker troligtvis till Junsele Djurpark nästa vecka,
tradition :)

Just nu känns det som om hopp om liv är rätt osäkert.
Jag har väldans ont i ryggen, känns som jag ska gå av.

Kanske vi ses på fredag, jag & Elin går ut efter kl 12... kan nog bli senare oxå.

Kram

2014-07-16 @ 20:42:29
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Linda / CandyGirl säger

Wow... vilken härlig dag..

jag fick mkt riktigt två kommentarer... haha.. med det gör ju inget... :-)

2014-07-16 @ 20:44:35
URL: http://www.candygirl.nu/
Znogge säger

Ungefär som i Skånes Djurpark som ligger relativt nära oss. Där har djuren rätt så stora områden att vandra på. Fast björnarna och några andra djur har det kanske inte helt optimalt. Men det är trots allt djur som hör till vår svenska natur.

Kram

2014-07-16 @ 21:16:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Djurparker gillas av de små,men jag håller med dig tycker så synd om djuren.Tycker lika om cirkusdjuren,har inget nöje att gå på cirkus..Men när man har små barn så måste man,för barnens skull.Men på leklandet är det skoj,det gjorde vi varje sommar när barnen var små..Och nu får vi vara hemma och måla istället..Småbarnstiden var så underbar tycker jag...Nu har vi haft några regniga dagar,det har verkligen öst ner..Oj klockan är mycket,måste gå och sova..Ha det.Kram

Svar: Jo, jag är så kluven... samma sak med cirkus... Men jag har ju allergin att skylla på då iaf ;-P Och ärligt så verkar barnen mer uppskatta lek och vattenland, och de kräver inte så mycket, det är nog vi vuxna som tror det bara. Våra ungar är helnöjda efter att ha fått äta middag i pappas arbetskoja i dag då vi åkte ut med den till skogen efter att ha städat den inför att Magnus åter börjar jobba i morgon. Även här har det kommit lite välbehövligt regn, men nu verkar solen åter ska dominera... så det lär bli fler dopp för att svalka både två och fyrbenta framöver! Ha det fin! KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2014-07-16 @ 23:16:30
ansepanse säger

vilken supertrevlig dag ni hade, du fick mig att googla och läsa om vildsvin :) nu vet jag mycket mer än förut, Maja, jag, Nemo och Sluggo var ju och tittade på jättegrytorna och där i trakterna finns det vildsvin, vi såg hur de bökat omkring där i skogen och kände oss lite skraja, nu känner jag mig lugnare igen efter att ha läst att de egentligen är väldigt skygga och helst håller sig undan från människor, skönt :)
jag hade gärna åkt rutschkana tillsammans med Bogge :) fast jag hade kanske fastnat där i "röret" :)
elbil och elbåt, vilka roliga saker det finns till barn
läste också om farmors födelsedag, grattis till henne i efterskott
Sv: jo, vi hittade en del där i vedboden, några gamla rostiga, ja en fin smidd krok och en smidd stor spik, dem ska jag ta in och hänga upp sedan, dessutom hittade vi en gammal träkälke, tyvärr lite sönder, men jag frågade J om han inte skulle kunna laga den, den skulle vara fin att "pynta" med till jul
kramar i massor till er alla
<3

2014-07-17 @ 11:22:32
URL: http://kinaguld.blogg.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Åh, vilken rolig dag! Vi ska försöka hinna besöka Skånes Djurpark nu på semestern!

2014-07-17 @ 12:54:17
URL: http://skuggis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: