Det operfekta

 
 
 
Är det något jag verkligen har avskytt så är det
att stå framför kameran och fastna på bild.
 
Men med tiden har jag insett hur otroligt
dumt det är! (Alla i min omgivning vet ju
ändå hur jag ser ut, så vad är problemet?!)
 
Nu har jag inga referenspunkter att
titta tillbaka på vad gäller min viktresa,
men det tristaste av allt är att jag nästan inte
har några kort alls på mig själv tillsammans
med barnen och maken :-(
 
 Ett fint familjefoto står därför högt på
min önskelista!
 
 
 
 
 
Och på tal om foton...
 
Att bläddra i "gammeldags" fotoalbum med
foton med röda ögon, mäniskor som saknar
ett huvud, eller som blundar eller är allmänt
suddiga i konturerna har sin tjusning
tycker jag.
 
Förr kunde man inte knäppa 20-30
bilder på ett och samma motiv, utan man fick
avfyra kameran och hoppas på det bästa.
 
Min första fotorulle som skickades iväg för att framkallas
återvände i form av 24 suddiga och oskarpa foton på
mestadels stängsel och nät i olika former.
 
Jag hade nämligen med mig min kamera till
djurparken och trodde jag fotade djuren,
men det man såg var alltså stängsel...
 
Dess foton finns ännu kvar, och jag kan
inte låta bli att le åt minnet.
 
Och än i dag gör jag tabbar som får
mig att skratta åt mig själv, för bilderna ovan
är ett försök att fota  min spegel med silverram
som jag nog inte visat er tidigare.
 
Men i en spegel fångas liksom fotografen
på köpet, vilket jag där och då inte insåg ;-P
 
En tabbe som jag först tänkte radera,
men så fick bilderna mig att reflektera över alla
de tabbar som vi med ett enkelt knapptryck
raderar i detta digitala tidevarv.
 
Och en tanke slår mig,
vilka bilder kommer kommande generationer
att titta tillbaka på?
 
I dagens digitala värld riskerar alla misslyckade
och mindre smickrande foton att raderas.
 
Tänk så trist det kommer
att bli att titta i de digitala fotoalbumen,
där de perfekta och tillrättalagda bilderna
kommer att trängas i mapparna.
 
Inga stängsel eller oskarpa och suddiga bilder
göre sig besväret där. Ingen faster Agda som råkar
blunda eller barn som är halvvägs ute ur bild lär
sparas till eftervärlden.
 
Frågan är om kommande generationer
kommer att tacka oss för att vi besparar
dem det operfekta?
 
 



Åsa säger

Kloka ord.
Jag är ju alltid bakom kameran så mycket sällan finns jag på bild, tror att det i princip bara är på bröllopsbilderna jag & J är tillsammans på bild.
Säger nu go'natt, sov gott, vi hörs i morgon, kram

2014-03-03 @ 20:35:52
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
En plats i solen säger

Jag står hellre bakom kameran än framför den :)

2014-03-03 @ 20:54:54
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
Frida säger

Vilkrn kamera var det du köpte? Funderar på en liten smidig kamera.. Är du nöjd med din

2014-03-03 @ 21:14:02
URL: http://fridala.blogspot.com
Popprinsessan säger

Å, jag minns fortfarande min besvikelse efter en semestervecka på Mallis när fotorullen på något sätt blivit skadad och det fanns inte en enda bild när jag hämtade ut kuvertet...

Tyvärr är jag superdålig på att rensa bland digitala bilder så här finns mycket operfekt att bläddra igenom...

Och det finns inte många bilder på mig heller. Det är mest jag som håller i kameran i den här familjen :-)

Kram

2014-03-03 @ 21:57:34
URL: http://www.popprinsessan.se
Therese säger

Svar: Kanske är bättre vännen, jag vet faktiskt inte. Men jag väljer ju bort allt mjöl Hehe :) Möjligtvis mandelmjöl i någon bakning :)
Kram

2014-03-03 @ 22:17:32
URL: http://tess74.blogspot.com
Znogge säger

Precis! Vad är egentligen problemet? Vi måste lära oss att tycka om oss själva. Tycka om den vi ser.

Kram och god morgon!

2014-03-04 @ 06:50:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Marie Nilsson säger

På Kronby finns en mindre smickrande bild av mig. Förra hösten kom en av tyskarna fnissande och undrade om det verkligen var jag på den bilden... Jisses, tur man blir snyggare med åren (eller klokare)?? /Marie

Svar: Ha ha det har jag missat, får snoka reda på fotot till hösten... Men på Kronby brukar man ju inte direkt komma som en skönhet, och efter en middag så tja... då är väl alla mer eller mindre suddiga i konturerna ;-P KRAM!
Therese Bjärstig

2014-03-04 @ 07:21:27
Tina säger

Du är så klok min fina vän! Nej varför ska allt vara så perfekt hela tiden? Din räkmacka ser verkligen mumsig ut! Den får du bjuda mig på någon gång! Hoppas ni får en härlig dag fina du! Saknar dig! KRAM

2014-03-04 @ 07:28:49
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Linda / CandyGirl säger

jadå det är jag helt övertygad om... mina böcker blir så fina så det gör inget att det är med öppna ögon och skärpa på bilderna. haha... Förr - när jag gjorde vanliga album eller till och med scrapditon - tog jag också bara bra bilder. De gamla har jag kvar i en skokartong i förrådet. Och det blir ju samma med digitala bilder. Dom som inte framkallas blir ju sparade (inte alla men endel) på stick i stället - så dom mindre lyckade finns ju kvar...

2014-03-04 @ 07:45:33
URL: http://www.candygirl.nu/
Johanna - Mamma till Leija säger

Åter igen, varför bor vi inte närmare varandra? Jag vill fota er!!! Haha, det är misstagen man lär sig av & det är bra att spara dåliga bilder, för då ser man hur man utvecklas! Kram

2014-03-04 @ 07:51:53
URL: http://skuggis.wordpress.com
Carolina säger

Mycket intressanta tankar! Vi har nu möjlighet att tillrättalägga så mycket genom redigering och bortval av bilder - jag tror inte vår kommande generation kommer tycka att det är lika roligt att titta i fotoalbum OM man ens kommer att göra det - allt finns ju i datorn (om den inte kraschar innan, hemska tanke!). Jag införskaffade en extern hårddisk nyligen och det känns lite som en livförsäkring om man gillar att dokumentera sitt liv i bilder!

Ha en bra fettisdag!

Svar: En extern hårddisk och backup MÅSTE jag ta och skaffa mig, ve och fasa om alla bilder som jag har i USB minnen, på skivor etc skulle försvinna. Dock är bloggen inte dum, där har man ju rätt många bilder som finns om något skulle hända. Tänkte på det då jag läste om några som förlorat allt i en brand och fick problem med hemförsäkring etc så dels hade de då kvar bilder på barn/högtider/husdjur etc tack vare bloggen, men även bildbevis på de prylar osv de hade i sitt hem! Så att blogga kan vara lite av en försäkring ;-D
Therese Bjärstig

2014-03-04 @ 08:55:09
URL: http://carpia.blogg.se
Lizas Lantliv säger

Finns inget så kul som att titta i fotoalbum!
Har precis fått hem 200 bilder som jag ska sätta in i album till Elvira!
Hihi ja vilken spänning det va att få hem den där rullen..! ;)

Ha det bra!

Massa kramar!!

2014-03-04 @ 09:56:31
Loella säger

Alltså vilket underbart inlägg :D Tack!

2014-03-04 @ 15:46:17
URL: http://cedlosnyaliv.blogg.se
Frida - Vita villan säger

Jag trivs oxå bättre bakom kameran än framför. Min sambo har noll intresse för att fota så jag får nästan tvinga honom ibland. För det finns inte många bilder på mig och barnen tillsammans. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Jag tycker det är roligt att skicka efter bilder på framkallning och få hålla i dem en stund innan jag sätter dem i album.
Tror dock att väldigt många nästan aldrig framkallar o sätter i album, att man bara har bilderna i telefon el datorn.
Hemma o vabbar idag så jag ska försöka läsa ikapp dina inlägg ;)
Kram kram!!

2014-03-10 @ 09:29:18
URL: http://fridsingen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: