Medicin och internationella mens dagen

Galet god och beroendeframkallande choklad!
 
 

I går och i dag har jag långt ifrån känt mig på topp,
utan varit frusen och haft rejält ont i huvudet :-(
 
Väldigt dålig tajming att bli sjuk nu då jag 
på lördag har tid för min MR-röntgen...
 
Så håll gärna tummarna att jag inte håller på att
bli förkyld, utan att det är biverkningar av all
allergimedicin jag proppat i mig.
 
Jag får fortsätta att kurera med min nya favorit
"medicin" plopp kaktus päron som enligt mig
är en riktigt 10-poängare :-)
 
Och på tal om choklad,
idag är det internationell mens dagen,
visste ni det?!
 
En medel menscykel är på 28 dagar
och blödning i 5 dagar, där av firas
den i dag den 28/5.
 
Jag skrattade först, då det nu finns dagar
för det mesta, allt i från bullar till mens.
 
Men just mens är något väldigt tabu-belagt
i stora delar av världen, trots att hälften
av befolkningen de facto har mens!
 
Det är tragiskt att många flickor
i U-länder missar sin skolgång pga
att de inte har tillgång till mensskydd etc.
 
Mer info om den första internationella
mens dagen hittar ni HÄR.
 
 
 
Så här ser mina nya funktionsbyxor från frifab.se ut då de är på. Supersköna!
De svarta partierna är stretchiga och gör dem följsamma. Den enda nackdelen är
att det röda tyget drar åt sig hundhår. Men de röda byxorna passar bra i dag,
för ett sätt att "fira" internationella mens dagen är att klä sig i rött
och berätta sin mens historia :-)
 
 
Jag såg ett inslag på TV4 i morse där de
även pratade om hur tabu mens är i Sverige.
 
Många har inga problem med att säga att de
ska gå och kissa, eller att köpa toalettpapper då
de handlar.
 
Men att säga att man måste byta binda/tampong,
eller att köpa dessa produkter i affär upplevs
mer problematiskt.
 
Själv är jag väldigt obrydd, men minns att jag tyckte
det var pinsamt första gången jag skulle köpa
mensskydd.
 
Jag var en som var tidig att få mens och skämdes
lite över det, precis som de som var sena att få
mens kanske tyckte att det var pinsamt.
 
Som tur är var det väldigt okomplicerat hemma,
jag pratade mens både med mamma och mormor
som en helt naturlig sak.
 
Och så är det ju, mens är ju ett tecken på
att kroppen fungerar som den ska och är något
som är positivt i grund och botten.
 
Förhoppningsvis vet våra unga tjejer och
kvinnor vad som väntar dem, min mens kom
i alla fall inte som en överraskning.
 
Det gjorde den däremot för mormor.
 
Ingen hade upplyst henne om att hon
skulle få mens, hon visste inte ens vad det var!
 
Hon trodde hon var sjuk,
och kanske skulle dö...
 
Tänk er den skräcken, och hon vågade
först inte prata om det med någon utan rev
sönder ett gammalt lakan och försökte
stoppa/dölja det.
 
Jag minns det så väl då hon berättade
"sin" mens historia för mig som liten,
och därmed avdramatiserade det
hela för mig.
 
Själv har jag försökt gör det samma för
mina barn, både Bogge och Luran vet vad
bindor ändvänds till.
 
Och Bogge var inte sen att konstatera att det nu
minsann bara var mamma som använde "blöjor"
då han slutade med sin nattblöja ;-)
 
Har ni någon mens berättelse att
dela med er av dagen till ära?
 
 
Ps. Martina i dag måste du ha dina "mens" byxor! :-)
He, he när vi beställde byxor från Haglöfs råkade
Martina beställa en modell för men ist för women,
så hon har nu ett par riktiga "mens" byxor! Ds.



ansepanse säger

ska du göra din röntgen på en lördag?? självklart håller jag tummarna :)
jodu, jag fick min mens tidigt, hade det en gång innan jag fyllde 11 år och jag visste inte vad det var heller, hade ju fått blod i byxorna och blev skraj, gick till mamma som direkt gick och hämtade en binda och sa att den här måste du nu ha, när jag sedan skulle gå ut trodde jag att alla såg att jag hade binda på mig och jag gick utefter husväggen, så sakta och försiktigt
Sv: då hade Luran och Bogge fått äta sig mätta på gurka här hos mig :) om vi bott närmare varandra alltså
dina nya byxor är fina förresten
en fin dag till dig och de dina <3
kramen

2014-05-28 @ 13:06:02
URL: http://kinaguld.blogg.se
Frida säger

Hörde jag med på tv4 att det var internationella mensdagen idag.. Bra att det uppmärksammas! Har en dotter som jag bara väntar på att det ska sätta igång hos.. var själv hyffsat tidig och förväntade mig nog att dottern skulle "ärvt" det, men tack och lov har hon inte det.. (har nämligen alltid haft problem med mi så jag hoppas inte hon ärvt det efter mig)

2014-05-28 @ 13:27:43
URL: http://fridala.blogapot.com
Åsa säger

Kidnappade ett barn idag från fritids ;-) okey inte så farligt som det låter, tog hem T å eftersom han typ tillhör familjen är det fritt fram även om föräldrarna inte är informerade i förväg.

Ikväll är det fotbollsträning för Elin & T och det är Ts pappa som tränar, beundrar verkligen dessa föräldrar som ställer upp för våra barn.

Byxorna är väldans fina, jag blir ju nästan sugen på ett par jag oxå... bra utebyxa.

Ang mens, har sluppit mens i snart 8 år då jag med detsamma efter Elins födelse började med pspruta, bästa valet nånsin, plötsligt slapp jag blodbrist.
För övrigt anser jag att mens är ett straff!!

Ha en fin fortsättning på onsdagen å jag hoppas Du kryar på Dig innan lördag, kram

2014-05-28 @ 13:59:17
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Åsa säger

Var 12e vecka, jag är oxå spruträdd,hysterisk,men detta är över på mindre än 1 minut så jag överlever.
Jag har inte blött något å känner inte av biverkningar, prata med barnmorskan, helt klart bättre än ppiller.
Kram

2014-05-28 @ 14:22:57
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Frida - Vita villan säger

Så roligt med en mens dag! I vår familj är det inte något som är tabubelagt. Barnen har full koll på att mamma använder blöja ibland, Idun tror mer på blöja än binda. :)
Dessutom märks det ibland väldigt tydligt på mitt humör att det snart är mensvecka och det är då enkelt att säga att det är för att man snart ska ha sin mens.

Spännande smak på chokladen. Den måste jag testa. :)

Kram!

2014-05-28 @ 15:05:07
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Åsa säger

Så jäkla smal Du ser ut på bilden.

Strax i väg på fotboll... Kram

2014-05-28 @ 17:14:37
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Marie säger

Min dotter berättade för några år sedan för lillasyster när de letade i badrumsskåpet och flyttade på paketet med trosskydd "där är sådana stora plåster som mamma har när det blöder från snippan"

2014-05-28 @ 18:40:37
URL: http://scrappa.gladers.net
Britt säger

Tänk vad kvinnor fått lida förr i tiden och i andra länder när kvinnor har mens..Så kul att din mormor berättat för dig om när hon fick mens,jag blir så glad när äldre delar med sig av sina liv...Man ångrar idag att man inte frågade mer sina mor och farföräldrar...Jag vet att mamma stickade mensskydd som tvättades efter andvändande,ingen tvättmaskin utan kokade tvätten i gryta.Vilket slit...Man ska vara öppen med barnen om mens,då blir det något naturligt.Jag är inte heller pryd,utan det har varit naturligt...T.o.m mannen har köpt bindor till mig.Har ett roligt minne av min brordotter när hon var tre.En tidig morgon klädde hon julgranen med dambindor,på den tiden var det öglor på bindorna...Vilken fin julgran,måste ha lyst upp med alla vita bindor...Snygga byxor,måste kolla in sidan.Nu skiner solen efter en kall natt,fick lägga över mina plantor igår.Hoppas på lite mer värme i morgon,ska vara ute och rensa och göra fint på min blomsterkulle..Ha en skön kristiHimmelsfärdsdag Kraam...

Svar: Ja, jag är så glad att jag tog mig tid att prata så mycket med mormor. Jag var där mycket som barn/ungdom, och även som vuxen och har alltid gillat då äldre berättat om hur de hade det då de växte upp, fascinerar mig så mycket som ändrats bara på någon/ra generationer... min farmor var som 7-9 getare i skogen själv, jag skulle aldrig skicka ut Luran på något dylikt, tänk så tiderna ändras! På gott och ont. Och jag skrattade gott åt granen med bindorna, man tager vad man haver ;-D Här har vi njutit av en underbart fin och solig dag, vi har varit ute hela dagen och det känns på näsa, kinder och axlar ;-) Hoppas på en lika fin dag i morgon. Men för säkerhetsskull har jag burit in min planteringar med kryddväxter... Ha en fin kväll <3 KRAM!
Therese Bjärstig

2014-05-28 @ 19:38:56
Josefin säger

Håller med Åsa, du ser så smal ut :)
Vem hade inte velat gjort det ;)

Jag såg ett program från Afghanistan om jag inte minns fel, i en by bland bergen fick kvinnor bo i eget hus när de hade mens. Alla kvinnor i byn fick bo där under mensveckan för de var orena då. Helt jäkla sjukt! Tycker att de där gubbarna som bestämde det kunde bo där själva då den vecka nån av fruarna eller döttrarna hade mens. Skrämmande det är så på 2000-talet.

Ha en fin helg.
Kramar

Svar: Tackar och bockar för snäll kommentar, i mitt huvud ser jag dock mig själv som stor, knoppen vet att nästan 30 kg är borta, men jag SER det liksom inte, men tids nog. Känner mig iaf piggare och lättare till sinnet, alltid nått ;-)
Hoppas solen lyst på dig, här har vi haft en ljuvlig dag, så jag hoppas vädret håller i sig över de kommande dagarna då vi är lediga i morgon jag och barnen :-)

KRAM KRAM!
Therese Bjärstig

2014-05-28 @ 20:17:49
Johanna - Mamma till Leija säger

Ser gott ut. Måste nog testa den! Nej det visste jag inte, men smart att fira det idag! Snygga dina nya byxor är! Nu ska jag försöka natta Leija. Hon vill INTE sova. Typiskt att hon ska trilskas när jag snart ska se på tv... Kram

2014-05-28 @ 20:18:56
URL: http://skuggis.wordpress.com
Life of Johanna säger

Vad skall du göra för MR röntgen? :) Hoppas den går bra, det är en MR jag med skall göra :)

Det är jätte skönt att de går till botten med det och gör det noga, det gör att sjukvården växer i mina ögon.

2014-05-28 @ 20:52:52
URL: http://lifeofjohanna.se
Ing-Britt säger

Hejsan finaste vännen!
Nu har jag precis kommit hem från lerduveskytte, kul men oj vad svårt det var...sköt en serie på 25 skott men träffade inte en enda :). Här har vi oxå haft fint idag fast med isande starka vindar. Frös ända in i märgen efter några timmar ute.
Mens kan verkligen vara ett tabuämne, min bästa väns man totalvägrar köpa skydd till deras dotter här i byn...helt otroligt enligt mig. Tilda fick sin första förra veckan men tyckte inte det var någe konstigt. Tur det :).
Så himla snygg du är vännen...måste nog börja göra nåt åt min svällande röv ;). Vill ju gärna kunna bära upp byxor som du.
Har läst den ena boken du köpt och den gillade jag, Mari Ljungstedt. Några jag oxå gillade var Mats Ahlstedt trilogi.
Hoppas allt går bra på röntgen och att ni hinner med att gå på mässan. Låter ju som om det är något för er båda :).
Ha nu en trevlig kväll, kramar i massor Ing-Britt

2014-05-28 @ 21:57:26
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Mamma Mindy säger

God kväll söta..den chokladen tittade jag på i dag..får köpa det nästa omgång.ha en mysig kväll..kram kram

2014-05-28 @ 22:23:18
URL: http://blondis81.blogg.se
Mamma Mindy säger

Ja det kan vara smått pinsamt att nämna orde Mens eller nu ska ja gå o byta binda..hihi..säger det väldigt sällan för det är så privat i mitt tycke..Alla kvinnor har det o har krämper mer eller mindre.lider mera av ägglossnignen 2 veckor innan för det gör så ont.kram kram

2014-05-28 @ 22:47:55
URL: http://blondis81.blogg.se
znoggezz säger

Tack och lov att vi lever i mer moderna och upplysta tider!

Kram

2014-05-28 @ 23:40:34
URL: http://znogge.wordpress.com/
Lizas Lantliv säger

Snygga o praktiska brallor!
Men huu chokladen lät inte som nåt för mig, gillar inte vanliga plopp o absolut inte choklad/fruktkombon...! :)

Håller tummarna att du piggnar till fort!!

Kramar Liza

2014-05-29 @ 09:41:22
Mamma Mindy säger

God kväll snäckan.Ha en fin start på veckan.kram kram

2014-05-30 @ 19:24:56
URL: http://blondis81.blogg.se
Mamma Mindy säger

Helgen menar jag ju :) kram

2014-05-30 @ 19:25:07
URL: http://blondis81.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: